Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Catholic Social Teaching

General data

Course ID: WT-SOP-KN1
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Catholic Social Teaching
Name in Polish: Katolicka nauka społeczna
Organizational unit: Higher Theological Seminary of the Pallotines
Course groups:
Course homepage: http://iskk.pl
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Short description:

The aim of the lecture is to present a personalistic understanding of Catholic social thought. The lecture covers the basic issues related to the Catholic view of the human person, shaping individual and collective identity, the relationship between an individual and a community and the dynamisms that shape social life. We put the human person at the center of the lecture, pointing out that it is not only the "way of the Church", but also the center of social life. In this way, personal connections (relationships) in society become the reference point for the presented Catholic social teaching.

Full description:

The aim of the lecture is to present a personalistic understanding of Catholic social thought. The lecture covers the basic issues related to the Catholic view of the human person, shaping individual and collective identity, the relationship between an individual and a community and the dynamisms that shape social life. We put the human person at the center of the lecture, pointing out that it is not only the "way of the Church", but also the center of social life. In this way, personal connections (relationships) in society become the reference point for the presented Catholic social teaching.

The lecture in the first part covers the ontology of social life. It shows relationships as the basis of the social world, presents a realistic vision of a person open to transcendence and a personal relationship with God. In the second part, we will explore the theological (including biblical) foundations of the personalistic approach to social life. In the third part, we follow the development of personalism in Catholic social thought.

Bibliography:

1. Franciszek, Adhortacja Evangelii Gaudium.

2. J. Majka, Katolicka nauka społeczna, Fundacja Jana Pawła II, Rzym 1986.

3. J. Majka, Filozofia społeczna, ODiSS, Warszawa 1982.

4. W. Ockenfels, Zarys katolickiej nauki społecznej, Ordo Socialis 16, 1992.

5. L. Casati et al., Nauka społeczna Kościoła, WAM, Kraków 1998.

6. Cz. Strzeszewski, Ewolucja katolickiej nauki społecznej, ODiSS, Warszawa 1978.

7. Papieska Rada Iustitia et Pax, Kompendium Nauki Społecznej Kościoła, Jedność, Kielce 2005.

8. B. Sorge, Wykłady z katolickiej nauki społecznej, WAM, Kraków 2001.

9. J. Hoffner, Chrześcijańska nauka społeczna, WAM.

10. A. Klose, Katolicka nauka społeczna, PAX, Warszawa 1985.

11. H. Urs von Balthasar, Teologika I i III, Kraków.

12. Ch. Taylor, Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza: student wie, czym jest katolicka nauka społeczna; zna genezę, naturę, źródła i wymiary tej dyscypliny; zna siatkę pojęciową oraz kluczowe dla dyscypliny szkoły uprawiania katolickiej nauki społecznej. Rozróżnia te szkoły. Wyjaśnia metodę KNS.

Umiejętności: student czyta i interpretuje teksty katolickiej nauki społecznej (encykliki, adhortacje, konstytucje apostolskie, przemówienia papieskie); słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów w ramach wykładów, analizuje je i potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Wymienia przyczyny pojawiania się kolejnych dokumentów społecznych i przeprowadza ich analizę.

Kompetencje: potrafi logicznie i następczo prowadzić dyskurs w zakresie rozumienia i wyjaśniania problematyki katolickiej nauki społecznej. Podejmuje pracę w zespole; ma świadomość doniosłości wypowiedzi papieskich na temat przeobrażeń społeczno-kulturowych w świecie.

ECTS [1 ECTS = 30(25 godz.)]:

udział w wykładzie - 15

konsultacje - 5

przygotowanie do egzaminu - 10

SUMA GODZIN: 30

LICZBA ECTS – 1

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)