Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-SOP-PE
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika
Jednostka: Wyższe Seminarium Duchowne Księży Pallotynów
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

P2_W02, NP2_W10, NP2_W12, NP2_U02, NP2_U08, NP2_U13, NP2_K05

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu:Podstawowy

Cele przedmiotu: Student potrafi określić cele, zasady, formy wychowania. Zna teoretyczne i praktyczne podstawy działalności wychowawczej, a także problematykę wychowania chrześcijańskiego.

Wymagania wstępne:Antropologia

Pełny opis:

Treści merytoryczne: Istota i właściwości wychowania – różnorodne ujęcia definicyjne. Antropologiczne i ontologiczne podstawy wychowania. Podmiotowość w wychowaniu – samowychowanie. Cele, zasady, formy wychowania i nauczania chrześcijańskiego. Aksjologiczne podstawy wychowania. Podstawowe formy działania pedagogicznego: wychowanie jako samonegująca władza pedagogiczna, nauczanie wychowujące i doradztwo pedagogiczne. Typologia teorii działania pedagogicznego: teorie wy-chowania, teorie kształcenia i teorie instytucji pedagogicznych (np. rodzina, szkoła, kształcenie zawodowe). Teorie wychowania: intencjonalne i funkcjonalne, refleksyjna (nieafirmacyjna) teoria wychowania.

Metody oceny: egzamin ustny

Literatura:

S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 2001; M. Nowak, Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 2001; T. Kukołowicz, M. Nowak (red.), Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, Lublin 1997; S. Dziekoński, Rozwój wychowawczej myśli Kościoła na przestrzeni ostatnich wieków, Warszawa 2004.

B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2012.

T. Hejnicka-Bezwińska, Pedagogika ogólna, Wydawnictwa Profesjonalne i Akademickie, Warszawa 2008.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

Student:

- zna źródła i miejsce pedagogiki ogólnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązanie z innymi dyscyplinami nauk o wy-chowaniu;

- rozpoznaje i charakteryzuje cele, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomo-cowych, terapeutycznych;

- nazywa i tłumaczy teorię wychowania, kształcenia i instytucji pedagogicznych oraz rozróżnia zachodzące między nimi związki.

Umiejętności

Student:

- potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki ogólnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożo-nych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projek-towania działań praktycznych;

- potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych;

- posiada pogłębioną umiejętność porozumiewania się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych;

- potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną, przedstawiając swój pogląd w zakresie studiowanej dziedziny nauki oraz poda-jąc argumenty za i przeciw;

- potrafi poprowadzić i podsumować dyskusję, motywując uczestników do aktywności i ustosunkowując się do wyrażanych opinii.

Kompetencje społeczne

Student:

- jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej;

- dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;

- poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań;

- ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzeganie zasad etyki zawodowej;

- wykazuje cechy refleksyjnego praktyka.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Babicki
Prowadzący grup: Zbigniew Babicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Babicki
Prowadzący grup: Zbigniew Babicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)