Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Pedagogy

General data

Course ID: WT-SOP-PE
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Pedagogy
Name in Polish: Pedagogika
Organizational unit: Higher Theological Seminary of the Pallotines
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu:Podstawowy

Cele przedmiotu: Student potrafi określić cele, zasady, formy wychowania. Zna teoretyczne i praktyczne podstawy działalności wychowawczej, a także problematykę wychowania chrześcijańskiego.

Wymagania wstępne:Antropologia

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne: Istota i właściwości wychowania – różnorodne ujęcia definicyjne. Antropologiczne i ontologiczne podstawy wychowania. Podmiotowość w wychowaniu – samowychowanie. Cele, zasady, formy wychowania i nauczania chrześcijańskiego. Aksjologiczne podstawy wychowania. Podstawowe formy działania pedagogicznego: wychowanie jako samonegująca władza pedagogiczna, nauczanie wychowujące i doradztwo pedagogiczne. Typologia teorii działania pedagogicznego: teorie wy-chowania, teorie kształcenia i teorie instytucji pedagogicznych (np. rodzina, szkoła, kształcenie zawodowe). Teorie wychowania: intencjonalne i funkcjonalne, refleksyjna (nieafirmacyjna) teoria wychowania.

Metody oceny: egzamin ustny

Bibliography: (in Polish)

S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 2001; M. Nowak, Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 2001; T. Kukołowicz, M. Nowak (red.), Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, Lublin 1997; S. Dziekoński, Rozwój wychowawczej myśli Kościoła na przestrzeni ostatnich wieków, Warszawa 2004.

B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2012.

T. Hejnicka-Bezwińska, Pedagogika ogólna, Wydawnictwa Profesjonalne i Akademickie, Warszawa 2008.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

Student:

- zna źródła i miejsce pedagogiki ogólnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązanie z innymi dyscyplinami nauk o wy-chowaniu;

- rozpoznaje i charakteryzuje cele, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomo-cowych, terapeutycznych;

- nazywa i tłumaczy teorię wychowania, kształcenia i instytucji pedagogicznych oraz rozróżnia zachodzące między nimi związki.

Umiejętności

Student:

- potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki ogólnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożo-nych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projek-towania działań praktycznych;

- potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych;

- posiada pogłębioną umiejętność porozumiewania się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych;

- potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną, przedstawiając swój pogląd w zakresie studiowanej dziedziny nauki oraz poda-jąc argumenty za i przeciw;

- potrafi poprowadzić i podsumować dyskusję, motywując uczestników do aktywności i ustosunkowując się do wyrażanych opinii.

Kompetencje społeczne

Student:

- jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej;

- dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;

- poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań;

- ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzeganie zasad etyki zawodowej;

- wykazuje cechy refleksyjnego praktyka.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Zbigniew Babicki
Group instructors: Zbigniew Babicki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Zbigniew Babicki
Group instructors: Zbigniew Babicki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)