Dogmatic Theology - Eschatology
General data
Course ID: | WT-SOP-TDES |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Dogmatic Theology - Eschatology |
Name in Polish: | Teologia dogmatyczna-Eschatologia |
Organizational unit: | Higher Theological Seminary of the Pallotines |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Learning outcome code/codes: | Kp_W01, K_K05, Kp_W05 Kp_U01, Kp_U07 K_K02, K_K04 Kp_U02, KP_U03, KP_U04, KP_U05, KP_U06 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Wstęp do teologii oraz znajomość Katechizmu Kościoła Katolickiego. |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: Podstawowy Cele przedmiotu: Student ma zapoznać się z rozwojem refleksji eschatologicznej Wymagania wstępne: Znajomość podstawowych pojęć z zakresu teologii dogmatycznej |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1) Eschatologia biblijna 2) Eschatologia Ojców Kościoła 3) Rozwój eschatologii do czasów współczesnych 3) Przełom w eschatologii chrześcijańskiej 4) Posoborowy rozwój eschatologii 5) Paruzja 6) Zmartwychwstanie umarłych, sad ostateczny, nowe stworzenie 7) Rzeczywistość nieba 8) Możliwość potępienia 9) Tajemnica ludzkiej śmierci 10) Czyściec |
Bibliography: |
(in Polish) Balter L., Eschatologia współczesna, Kraków 2010 Bokwa I., Eschatologia znaczy pełnia, Sandomierz 2003 Danielewicz Z., Traktat o rzeczywistości ostatecznej, Warszawa 2007. Hryniewicz W., Bóg wszystkim we wszystkich. Ku eschatologii bez dualizmu, Warszawa 2005 Jankowski A., Eschatologia biblijna Nowego Testamentu, Kraków 1987. Kijas Z., Niebo dom Ojca, Kraków 2001 Ratzinger J., Eschatologia. Śmierć i życie wieczne, Poznań 1985. Rychlicki C., Wiara – nadzieja – i miłość wobec wieczności, Płock 2001 Skwierczyński A., Miłość oczyszczająca, Warszawa 1992. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
The lecture aims to familiarize students with the issues concerning eschatology in a biblical perspective, in tradition, and in the statements of the Church’s Magisterium, as well as in the contemporary theological publications. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin ustny na koniec semestru, z uwzględnieniem pracy pisemnej. Czas trwania około 10-15 minut. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marian Kowalczyk | |
Group instructors: | Marian Kowalczyk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Według Josepha Ratzingera/Benedykta XVI eschatologia stała się współcześnie tak popularną nauką, że niemal zawładnęła całą dziedziną nauk teologicznych. Mając to na uwadze w wykładzie podejmiemy tradycyjne tezy eschatologiczne, odnosząc się do nauczania Magisterium Kościoła, przez sugestie aktualnych podręczników do wykładu z eschatologii w ujęciu posoborowym. |
|
Full description: |
(in Polish) Po wskazaniu na eschatologie w Starym Testamencie dowiedziemy, że Nowy Testament, inaczej niż to miało miejsce w Starym Przymierzu, wyraźnie eksponuje radosną myśl o tym, że Mesjasz już przyszedł i czas się w Nim wypełnił (Mk 1, 15). Ludzie w tym przypadku już nie tyle oczekują dni ostatecznych, co partycypują w ich urzeczywistnieniu, które częściowo dokonuje się tu i teraz. Tak rozumiana eschatologia odnosi się zarówno do historii zbawienia, której zwieńczeniem będzie śmierć, są Boży oraz niebo, albo piekło, w zależności od naszej relacji z Chrystusem, gotowym na odpuszczenie naszych grzechów nawet w ostatniej chwili życia doczesnego. Mając na uwadze powyższe sugestie, nie pominiemy faktu, że aktualność i obecność zbawienia jest czymś realnym, a jej związek z przyszłością polega na tym, że konkretyzuje obecne, tymczasowe oczekiwania w odniesieniu do przyszłości eschatologicznej. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.