Philosophical Anthropology - Metaphysics of Action
General data
Course ID: | WT-SPL-AF2 |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Philosophical Anthropology - Metaphysics of Action |
Name in Polish: | Antropologia filozoficzna-Metafizyka działania |
Organizational unit: | Higher Theological Seminary in Płock |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Podstawowa metafizyki; w tym rozumienie i umiejętność stosowania poznania metafizycznego |
Short description: |
(in Polish) Podstawowym celem jest filozoficzna interpretacja bytu ludzkiego czyli odkrycie właściwej mu istoty oraz ostatecznych racji osobowego istnienia i rozwoju. Wykład składa się w dwóch części: ogólnej i szczegółowej. W pierwszej, na drodze analizy sposobu zachodzenia osobowych działań człowieka określa się właściwą mu istotę, strukturę i obiektywny sens istnienia. W drugiej, poprzez odkrywanie istoty treściowej wspomnianych działań, wskazuję się sposób wypełnienia osobowego rozwoju w relacji do innych osób oraz do świata natury i kultury. Cele przedmiotu: poznanie istoty osobowych działań człowieka w kontekście wypełnienia celu istnienia. Wskazanie optymalnego kontekstu egzystencjalnego (społeczno kulturowego) dla realizacji osobowego rozwoju człowieka. Wymagania wstępne: znajomość antropologii ogólnej (struktura człowieka) |
Full description: |
(in Polish) Zagadnienia szczegółowe do części pierwszej Charakter i znaczenie antropologii filozoficznej (min. zagadnienie błędu antropologicznego). Podstawowe doświadczenie siebie jako osoby; koncepcja osobowego istnienia. Osoba ludzka i jej niematerialne działania. Dusza jako niematerialny podmiot i racja konieczna bycia osobą. Sposób istnienia i natura duszy. Związek duszy z ciałem jako wyraz osobowej jedności człowieka. Status ontyczny ciała. Nieśmiertelność duszy ludzkiej. Filozoficzna interpretacja śmierci człowieka. Możliwość filozoficznej interpretacji życia pozagrobwego; ważniejsze ustalenia. Geneza człowieka (pochodzenie duszy). Możliwość reinkarnacji. Płciowość jako wyraz jedności osobowej. Argumenty poza metafizyczne za istnieniem duszy: podział, ocena. Błąd antropologiczny Gender. Rozwój osobowy jako obiektywny sens życia człowieka Zagadnienia szczegółowe do części drugiej: Struktura czynu ludzkiego (min. jego obiektywne możliwości). Rozumienie i właściwe wykorzystanie osobowych dyspozycji poznawczych (problem obiektywnej prawdy i możliwość jej osiągania). Istota i rozwój wolności. Właściwe wykorzystanie dyspozycji do działań niepraktycznych (min. problem zabawy, doświadczenie piękna) i bezinteresownych (min. koncepcja miłości do człowieka i do Boga). Religijność a osobowy rozwój człowieka Kultura jako naturalny kontekst rozwoju człowieka (min.rozumienie kultury w relacji do natury przyrodniczej; elementy ekologii). Koncepcja narodu i jego rola w osobowym rozwoju człowieka. Rozumienie państwa i polityczne zaangażowanie człowieka (min. rozumienie dobra wspólnego). Istota rodziny i jej rola w osobowym rozwoju człowieka. |
Bibliography: |
(in Polish) M.A. Krąpiec, Ja człowiek (wydanie dowolne) M.A. Krąpiec, Człowiek w kulturze, Warszawa 1996 M.A. Krąpiec, O ludzką politykę! Katowice 1993 S.Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 1996 K.Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność (wydanie dowolne) J.Zdybicka, Człowiek i religia (wydanie dowolne) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: rozumienie istoty i struktury osobowych działań człowieka wyrażających właściwą mu transcendencję. Umiejętność: ukazanie sposobu wykorzystania osobowych dyspozycji człowieka dla wypełnienia obiektywnego sensu istnienia Kompetencje społeczne: merytoryczne przygotowanie do dyskusji światopoglądowych nad sensem ludzkiego życia |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena bardzo dobra: właściwe rozumienie metody filozoficznej interpretacji bytu ludzkiego i kompetentne jej stosowanie. Pełna znajomość realistycznej wizji człowieka. Ocena dobra: Rozumienie metody filozoficznej interpretacji i umiejętność stosowania jej w podstawowym zakresie Ocena dostateczna: podstawowa znajomość metody oraz ważniejszych ustaleń dotyczących struktury człowieka i jego rozwoju |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.