Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Philosophical Anthropology - Metaphysics of Action

General data

Course ID: WT-SPL-AF2
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Philosophical Anthropology - Metaphysics of Action
Name in Polish: Antropologia filozoficzna-Metafizyka działania
Organizational unit: Higher Theological Seminary in Płock
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Podstawowa metafizyki; w tym rozumienie i umiejętność stosowania poznania metafizycznego

Short description: (in Polish)

Podstawowym celem jest filozoficzna interpretacja bytu ludzkiego czyli odkrycie właściwej mu istoty oraz ostatecznych racji osobowego istnienia i rozwoju. Wykład składa się w dwóch części: ogólnej i szczegółowej. W pierwszej, na drodze analizy sposobu zachodzenia osobowych działań człowieka określa się właściwą mu istotę, strukturę i obiektywny sens istnienia. W drugiej, poprzez odkrywanie istoty treściowej wspomnianych działań, wskazuję się sposób wypełnienia osobowego rozwoju w relacji do innych osób oraz do świata natury i kultury.

Cele przedmiotu: poznanie istoty osobowych działań człowieka w kontekście wypełnienia celu istnienia. Wskazanie optymalnego kontekstu egzystencjalnego (społeczno kulturowego) dla realizacji osobowego rozwoju człowieka.

Wymagania wstępne: znajomość antropologii ogólnej (struktura człowieka)

Full description: (in Polish)

Zagadnienia szczegółowe do części pierwszej

Charakter i znaczenie antropologii filozoficznej (min. zagadnienie błędu

antropologicznego). Podstawowe doświadczenie siebie jako osoby; koncepcja osobowego istnienia. Osoba ludzka i jej niematerialne działania. Dusza jako niematerialny podmiot i racja konieczna bycia osobą. Sposób istnienia i natura duszy. Związek duszy z ciałem jako wyraz osobowej jedności człowieka. Status ontyczny ciała. Nieśmiertelność duszy ludzkiej. Filozoficzna interpretacja śmierci człowieka. Możliwość filozoficznej interpretacji życia pozagrobwego; ważniejsze ustalenia. Geneza człowieka (pochodzenie duszy). Możliwość reinkarnacji. Płciowość jako wyraz jedności osobowej. Argumenty poza metafizyczne za istnieniem duszy: podział, ocena. Błąd antropologiczny Gender. Rozwój osobowy jako obiektywny sens życia człowieka

Zagadnienia szczegółowe do części drugiej:

Struktura czynu ludzkiego (min. jego obiektywne możliwości). Rozumienie i właściwe wykorzystanie osobowych dyspozycji poznawczych (problem obiektywnej prawdy i możliwość jej osiągania). Istota i rozwój wolności. Właściwe wykorzystanie dyspozycji do działań niepraktycznych (min. problem zabawy, doświadczenie piękna) i bezinteresownych (min. koncepcja miłości do człowieka i do Boga). Religijność a osobowy rozwój człowieka

Kultura jako naturalny kontekst rozwoju człowieka (min.rozumienie kultury w relacji do natury przyrodniczej; elementy ekologii). Koncepcja narodu i jego rola w osobowym rozwoju człowieka. Rozumienie państwa i polityczne zaangażowanie człowieka (min. rozumienie dobra wspólnego). Istota rodziny i jej rola w osobowym rozwoju człowieka.

Bibliography: (in Polish)

M.A. Krąpiec, Ja człowiek (wydanie dowolne)

M.A. Krąpiec, Człowiek w kulturze, Warszawa 1996

M.A. Krąpiec, O ludzką politykę! Katowice 1993

S.Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 1996

K.Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność (wydanie dowolne)

J.Zdybicka, Człowiek i religia (wydanie dowolne)

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza: rozumienie istoty i struktury osobowych działań człowieka wyrażających właściwą mu transcendencję.

Umiejętność: ukazanie sposobu wykorzystania osobowych dyspozycji człowieka dla wypełnienia obiektywnego sensu istnienia

Kompetencje społeczne: merytoryczne przygotowanie do dyskusji światopoglądowych nad sensem ludzkiego życia

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena bardzo dobra: właściwe rozumienie metody filozoficznej interpretacji bytu ludzkiego i kompetentne jej stosowanie. Pełna znajomość realistycznej wizji człowieka.

Ocena dobra: Rozumienie metody filozoficznej interpretacji i umiejętność stosowania jej w podstawowym zakresie

Ocena dostateczna: podstawowa znajomość metody oraz ważniejszych ustaleń dotyczących struktury człowieka i jego rozwoju

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)