Etyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-SPL-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka |
Jednostka: | Wyższe Seminarium Duchowne w Płocku |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W09- uczestniczy w życiu kulturalnym i interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi TMA_U02 - potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i psychologii w powiązaniu z teologią w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, katechetycznych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań TMA_K05 - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów TMA_K06 - identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy. Cele przedmiotu: student zdobędzie umiejętność rozumienia etyki jako nauki filozoficznej, która ustala moralne podstawy i reguły ludzkiego działania przy pomocy wrodzonych człowiekowi zdolności poznawczych. Zajęcia pomagają ukształtować postawę racjonalnej oceny moralnej zachowań człowieka. Wymagania wstępne: podstawowa wiedza filozoficzna zdobyta na innych zajęciach. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Etyka jako nauka filozoficzna 2. Współczesny klimat kulturowy 3. Wartości, prawda, sumienie 4. Kategoria prawa naturalnego 5. Sokrates i sofiści 6. Koncepcja Platona i Arystotelesa 7. Etyka hellenistyczna i wczesnochrześcijańska 8. Humanistyczna etyka renesansowa 9. System etyczny Immanuela Kanta 10. Kierkegaard, Marks i Nietzsche 11. Etyka wartości Maxa Schelera 12. Podstawowe zasady bioetyki 13. Pigułka „day after” i badania prenatalne 14. Problem komórek macierzystych 15. Moralne aspekty eutanazji i sztucznego zapłodnienia Metody oceny: podstawą oceny jest udział w zajęciach, zaliczenie kolokwium oraz zdanie egzaminu ustnego. |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: Arystoteles, Etyka nikomachejska, księga VIII. A. Kobyliński, Etyka Dekalogu a polscy zwolennicy programu oświeceniowego, Studia Płockie 29 (2001), s. 201-211. R. Legutko, Społeczeństwo otwarte a etos solidarności. W: A. Kobyliński (Red.), Wiara i wolność. Doświadczenie i dziedzictwo pierwszej „Solidarności”, Płock 2001, s. 121-132. T. Ślipko, Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002, s. 199-215. K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1999, s. 70-80. Lektury uzupełniające: A. Anzenbacher, Wprowadzenie do etyki, Kraków 2008. R. Legutko, Etyka absolutna i społeczeństwo otwarte, Kraków 1998. A. MacIntyre, Krótka historia etyki, Warszawa 1995. Ch. Taylor, Etyka autentyczności, Kraków 2002. E. Tugendhat, Wykłady o etyce, Warszawa 2004. T. Styczeń, Wprowadzenie do etyki, Lublin 1995. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.