Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of Philosophy - Middle Ages

General data

Course ID: WT-SPL-HFI2
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History of Philosophy - Middle Ages
Name in Polish: Historia filozofii-Średniowiecze
Organizational unit: Higher Theological Seminary in Płock
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 OR 2.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Znajomość historii filozofii starożytnej

Short description: (in Polish)

Zasadniczym celem wykładu jest ukazanie filozofii Średniowiecza chrześcijańskiego jako fundamentu kultury umysłowej Europy. Realizowane przez chrześcijaństwo współdziałanie wiary i rozumu stanowiło bowiem zasadniczy impuls do pogłębionej refleksji nad poznaniem filozoficznym, które daje rzeczywiste zrozumienie. Uczeni średniowieczni sięgali do klasyków Filozofii Greckiej, takich jak Platon czy Arystoteles, aby korzystając z dorobku poprzedników jeszcze bardziej związać refleksję filozoficzną z obiektywną rzeczywistością, bo tylko taka filozofia najbardziej służy rozumieniu objawienia. Szczególne znaczenie w tym względzie mają rozwiązania św. Tomasz z Akwinu. Jego poglądom oraz myśli św. Augustyna poświęca się zatem najwięcej uwagi, aby właściwie odczytać dominujące w Średniowieczu tendencje

Full description: (in Polish)

Szczegółowy wykaz zagadnień: Święty Tomasz z Akwinu: życie, twórczość. Koncepcja relacji wiary do rozumu oraz znaczenie filozofii realistycznej dla teologii

Podstawowe założenia, ważniejsze rozwiązania i konsekwencje filozofii Świętego Augustyna.

Rozumienie oraz podstawowe problemy filozofii chrześcijańskiej. Relacja objawienia do poznania naturalnego według św. Justyna i Atenagorasa. Znaczenie poznania filozoficznego dla interpretacji objawienia według Klemensa Aleksandryjskiego i Orygenesa. Konfrontacja z gnozą w poglądach św. Ireneusza. Rozwój filozofii u początków Średniowiecza na podstawie poglądów Boecjusza i Kasjodora. Koncepcja metody scholastycznej i jej zastosowanie w filozofii św. Anzelma. Mistycyzm średniowieczny jako sposób realizacji celów scholastyki. Geneza, ogólny charakter, ważniejsze problemy oraz przedstawiciele Filozofii Arabskiej. Poglądy Awerroesa oraz podstawowe tezy awerroizmu łacińskiego; ich wpływ kulturę umysłową Średniowiecza. Próba połączenia poglądów św. Augustyna i Arystotelesa w filozofii św. Bonawentury. Humanizm szkoły w Chartres: rozumienie i konsekwencje. Empiryzm R. Bacona. Nominalizm Abelarda (spór o uniwersalia). Mistycyzm późnego średniowiecza Mistrza Eckharta. Filozofia żydowska w Średniowieczu

Bibliography: (in Polish)

Copleston F., Historia filozofii, tł. Bednarek H., Warszawa 1998. t. II

Gilson E., Duch filozofii średniowiecznej, tł. J. Rybałt, Instytut Wydawniczy

PAX, Warszawa 1958

Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. I /wydanie dowolne/

Wielgus S., Zachodnia i polska nauka średniowieczna – encyklopedycznie,

Płocki Instytut Wydawniczy 2005.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Poznanie podstawowych tendencji filozoficznych w Średniowieczu, które z jednej strony kontynuują myśl starożytną, a z drugiej utrwalają i kształtują tożsamość cywilizacji europejskiej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Bardzo dobra: pełna znajomość zasadniczych kierunków filozoficznych i umiejętność ukazania ich wpływów na dalszy rozwój filozofii

Dobra: pełna znajomość zasadniczych kierunków filozoficznych

Dostateczna: ogólna znajomość podstawowych tendencji filozoficznych w omawianym okresie

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours more information
Coordinators: Bogdan Czupryn
Group instructors: Bogdan Czupryn
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours more information
Coordinators: Bogdan Czupryn
Group instructors: Bogdan Czupryn
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)