Katechetyka fundamentalna i materialna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-SPL-KFM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Katechetyka fundamentalna i materialna |
Jednostka: | Wyższe Seminarium Duchowne w Płocku |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość historii kościoła, znajomość podstawowych pojęć teologicznych |
Pełny opis: |
Program zajęć 1. Katechetyka jako nauka; 2. Definicja katechezy; 3. Podstawowe dokumenty katechetyczne Kościoła powszechnego i polskiego; 4. Cele i źródła katechezy 5. Czasy apostolskie – formy nauczania apostolskiego, Ewangelie w służbie katechezy, chrzest małych dzieci; 6. Czasy poapostolskie (II w.) – Didache, Apologia pierwsza św. Justyna, Tertulian; 7. Katechumenat przed 313 r. – katechumenat i sprawowanie chrztu; 8. Katechumenat po 313 r. – nowa sytuacja duszpasterska Kościoła po 313 r., przygotowanie bliższe do chrztu (katechumenat wielkopostny) i katechezy mistagogiczne (św. Cyryl Jerozolimski); 9. Średniowiecze – ramy czasowe, inicjacja chrześcijańska, katechumenat rodzinny, nauczanie religijne dorosłych, metody średniowiecznej katechezy (św. Grzegorz Wielki, Drzwi Płockie jako przykład katechezy średniowiecznej, Reforma Soboru Laterańskiego IV i jej wpływ na katechizacje); 10. Katechezy po Soborze Trydenckim (era katechizmu); 11. Częsta i wczesna Komunia Święta oraz reforma św. Pius X. 11. Kierunki katechetyczne XX w. – dydaktyczny, pedagogiczny, kerygmatyczny, antropologiczny; 14. Funkcje katechezy – wychowanie, nauczanie, wtajemniczenie, ewangelizacja 15. Współczesne modele katechezy |
Literatura: |
Źródła: Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Catechesi tradendae (16 X 1979). Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce (20 VI 2001). Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce (8 VI 2018). Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechizacji (15 VIII 1997). Paweł VI, Adhortacja apostolska Evangelii nuntiandi (16 X 1979). Literatura podstawowa: Alberich E., Katecheza dzisiaj. Podręcznik katechetyki fundamentalnej, Warszawa 2003. Bednarczyk R. Płockie „Porta fidei.” Katechetyczne przesłanie romańskich drzwi katedry płockiej, w. Catechetica porta fidei, red. Kiciński A, Goliszek P., Liblin 2012, s. 217-226. Blachnicki F., Katechetyka fundamentalna, Warszawa 2006. Frąszczak K., Mistagogia miejscem kształtowania doktryny sakramentów i formacji chrześcijańskiego życia na przykładzie katechez Cyryla Jerozolimskiego, Liturgia Sacra 18 (2012), nr 1, s. 13–30 Janicki J., Święty Pius X (1903-1914) - papież Eucharystii, w. Kieleckie Studia Teologiczne 10 (2011), s. 191-213. Marek Z., Podstawy i założenia katechetyki fundamentalnej, Kraków 2007. Murawski R., Historia katechezy, Cz. 1: Katecheza w pierwszych wiekach, Warszawa 2011. Murawski R., Historia katechezy, Cz 2. T. 1: Katecheza w średniowieczu, Warszawa 2015. Katechumenat i inicjacja chrześcijańska w kościele starożytnym, red. Drączkowski F., Pałucki J., Szczur P., Szram M., Wysocki M., Ziółkowska M., Lublin 2011. Knapiński R., Credo Apostolorum w romańskich Drzwiach Płockich, Płock 1992. Osial W., Historia katechizmu. Geneza i rozwój katechizmu w Kościele Katolickim od I do XVI wieku, Warszawa 2013. Szpet J., Cel i zadania katechezy, w. Dydaktyka Katechetyczna Cz 1. red. Stal J., Tarnów 2004, s. 35-87. Zagadnienia katechetyki materialnej. Praca zbiorowa, red. Stal J., Tarnów 2011. Zakrzewski G., Relacja między ewangelizacją a katechezą, Studia Leopoliensia 8(2015), Kraków-Lwów 2015, s. 387-398. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1. Wyjaśnienie podstawowych terminów i pojęć z zakresu katechetyki. 2. Przedstawienie podstawowych dokumentów katechetycznych. 3. Omówienie źródeł, funkcji i element katechezy. 4. Zapoznanie alumnów z podstawowymi zagadnieniami z historii katechezy. 5. Przybliżenie słuchaczom współczesnych kierunków katechetycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie poprzez odpowiedź ustną na przedstawione wcześniej przedstawionych tez |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Zakrzewski | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Zakrzewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.