Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Fundamental and material Catechetics

General data

Course ID: WT-SPL-KFUM
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Fundamental and material Catechetics
Name in Polish: Katechetyka fundamentalna i materialna
Organizational unit: Higher Theological Seminary in Płock
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu:podstawowy

Cele przedmiotu:

- zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z zakresu katechetyki fundamentalnej i materialnej

- poszerzanie kompetencji intelektualnych studentów (analitycznych, syntetyzujących, argumentacyjnych) pozwalających na świadomą i krytyczną realizację funkcji katechety i nauczyciela religii

- rozbudzanie pasji poznawczej w kierunku samodzielnego rozwijania wiedzy z zakresu treściowego objętego prezentowanymi dziedzinami katechetycznymi

Wymagania wstępne:ogólna znajomość zagadnień z zakresu teologii fundamentalnej, eklezjologii, teologii pastoralnej i historii kościoła

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

Historia katechezy.

Katechetyka jako dyscyplina naukowa.

Miejsce katechezy w procesie ewangelizacji.

Natura, cele i zadania katechezy.

Treść, metodologia i adresaci katechezy.

Podmiot aktywny katechezy.

Współczesne koncepcje katechezy.

Źródła treści katechezy.

Kryteria przedstawiania orędzia ewangelicznego w katechezie (DOK).

Treść w służbie realizacji celów i zadań katechezy.

Dydaktyczne aspekty doboru treści katechetycznej.

Wymiar biblijny katechezy (Pismo święte źródłem treści katechezy, zasady i kryteria korzystania z Biblii w katechezie, metody pracy z tekstami biblijnymi podczas katechezy);

Wychowanie liturgiczne (liturgia jako źródło treści katechezy, rok liturgiczny w katechezie, znaki i symbole liturgiczne, wychowanie do modlitwy, metodyka wprowadzenia do rozumienia znaków i symboli liturgicznych);

Formacja moralna (chrześcijańska koncepcja wychowania moralnego, modele wychowania moralnego w katechezie, formacja sumienia, dydaktyka katechezy moralnej)

Wymiar eklezjalny (katecheza o Kościele, wychowanie do uczestnictwa w życiu Kościoła, historia Kościoła i hagiografia w katechezie, odpowiedzialność Kościoła za katechezę)

Metody oceny:

kolokwium zaliczeniowe

Bibliography: (in Polish)

DOKUMENTY KOŚCIOŁA

Adhortacja Apostolska Ojca Świętego Jana Pawła II Catechezi Tradendae O katechizacji w naszych czasach, Watykan 1979.

Paweł VI, Adhortacja Evangelii Nuntiandi o ewangelizacji w świecie współczesnym. Watykan 1975.

Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium Ogólne o Katechizacji, Poznań 1998.

Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium Katechetyczne Kościoła Katolickiego w Polsce, Warszawa 2001.

LITERATURA PRZEDMIOTU

M. Majewski, Fundamentalne problemy katechetyki, Lublin 1981.

M. Majewski, Metodologia katechetyki w teorii i praktyce, Kraków 1998.

E. Alberich, Katecheza dzisiaj. Podręcznik katechetyki fundamentalnej, Warszawa 2003.

W. Koska, Katechetyka, Poznań 1987.

R. Chałupniak, Katechetyka fundamentalna, w: Wybrane zagadnienia z katechetyki, red. R. Chałupniak, J. Kostorz. Opole 2002.

M. Majewski, Tożsamość katechezy integralnej, Kraków 1995 (szczególnie rozdz. II i V).

M. Majewski, Antropologiczna koncepcja katechezy, Kraków 1995r.

 M. Majewski, Aktualne wyzwania katechetyczne, Kraków 1997.

J. Charytański, W kręgu zadań i treści katechezy, Kraków 1992.

W. Koska, Katechetyka, Poznań 1987 (szczególnie rozdz. II i IV).

M. Kowalczyk, Inkulturacja katechetyczna, Gniezno 1998.

M. Majewski, Spotkania katechezy z teologią, Kraków 1995.

Z. Marek, Biblia w katechetycznej posłudze słowa, Kraków 1998.

A. Hajduk, Katecheza i liturgia, Kraków 1999.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours more information
Coordinators: Grzegorz Zakrzewski
Group instructors: Grzegorz Zakrzewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)