Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Particular Catechetics

General data

Course ID: WT-SPL-KSZ
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Particular Catechetics
Name in Polish: Katechetyka szczegółowa
Organizational unit: Higher Theological Seminary in Płock
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Podstawowa wiedza z zakresu psychologii i pedagogiki, zaliczenie katechetyki fundamentalnej i materialnej

Short description:
Full description: (in Polish)

1. Podstawowe elementy kerygmatu oraz przykładowe fragmenty biblijne

2. Problem postmodernizm we współczesnej katechezie

3. Wielowymiarowy fenomen globalizacji

4. Sekularyzacja a współczesne formy religijności

5. Środki społecznego przekazu środowiskiem katechezy

6. Edukacja Cyfrowa

7. Homoseksualizm tematem na współczesnej katechezie

8. Przygotowanie do sakramentu bierzmowania – czas pożegnania się z Kościołem czy szansa odnowienia i pogłębienia wiary?

9. Przeżywanie sakramentu pokuty i pojednania przez współczesną młodzież. Analiza badań wśród młodzieży katechizmowej

10.Przykładowe metody aktywizujących

11. Podstawowe zagadnienia katechezy osób z niepełnosprawnością oraz stopnie niepełnosprawności intelektualnej

12. Przykładowe cechy osób z niepełnosprawnościami takimi jak Zespół Downa, spektrum autyzmu, zespołu Aspergera

13. Platformy audiowizualne podejmujące tematykę ewangelizacyjną i katechetyczną

Bibliography: (in Polish)

DOKUMENTY KOŚCIOŁA

Adhortacja Apostolska Ojca Świętego Jana Pawła II Catechezi Tradendae O katechizacji w naszych czasach,Watykan 1979.

Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium Ogólne o Katechizacji, Poznań 1998.

Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium Katechetyczne Kościoła Katolickiego w Polsce, Warszawa 2001.

Literatura podstawowa:

Drożdż B., Uwarunkowania społeczno-kulturowe ewangelizacji w Polsce na początku XXI wieku, w. Ewangelizacja odpowiedzią Kościoła w Polsce na wezwania współczesności, red. W. Przygoda, E. Robek, Sandomierz 2011, s. 45-53.

Dyk S., Nowa ewangelizacja. Konkretne wezwanie, 2015.

Górny G., Wojna o język, „Fronda” nr 52 (2009).

Hallman J., W sercu kobiecego homoseksualizmu: co mówi nauka?, Poznań 2014.

Mariański J., Sekularyzacja a nowe formy religijności, „Roczniki Nauk Społecznych” Tom 1 (37) 2009.

Mąkosa P., Katecheza młodzieży gimnazjalnej w Polsce, Lublin 2009.

Nicolosi J., Nicolosi L. Dziecko, a skłonności homoseksualne, Poznań 2013.

Kłosowska A., Kultura masowa, Warszawa 2005.

Ratzinger J., Raport o stanie wiary. Rozmowa Vittorio Messori′ego przeprowadzona w 1984 roku z ks. kardynałem Josephem Ratzingerem – prefektem Kongregacji Nauki Wiary, obecnym papieżem Benedyktem XVI, wyd. 2, Marki 2005.

Rey D., Parafio, obudź się! Wyzwania nowej ewangelizacji, Gubin 2014.

Wildstein B., Śmieszna dwuznaczność świata, który oszalał. Wybór publicystyki kulturalnej, Warszawa 2009.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

1. Student zna podstawowe pojęcia pedagogiki, rozwoju psycho-fizycznego ucznia.

2. Zna metodykę nauczania na danym etapie edukacyjnym.

3. Zna i potrafi właściwie zastosować metody i środki dydaktyczne oraz metody audiowizualne.

4. Zapoznanie alumnów z podstawowymi zagadnieniami współczesnej kultury.

5. Alumn poznaje wybrane zagadnienia współczesnej katechezy (problem tożsamości płciowej, homoseksualizmu, przeżywanie sakramentu pokuty wśród młodzieży, przygotowanie do sakramentu bierzmowania) .

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

zaliczenie poprzez odpowiedź ustną na przedstawione wcześniej przekazanych tez

Practical placement: (in Polish)

-

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Grzegorz Zakrzewski
Group instructors: Grzegorz Zakrzewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)