Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Religious Literature

General data

Course ID: WT-SPL-LRE
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Religious Literature
Name in Polish: Literatura religijna
Organizational unit: Higher Theological Seminary in Płock
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

- Analiza najważniejszych dzieł z zakresu sztuki współczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem katolickiej poezji i narracji literackiej

- Uwrażliwianie na: a. specyfikę i uniwersalizm polskiej kultury katolickiej; b. fenomen pluralizmu kulturowego (problem multikulturalizmu i fundamentalizmu)

- Przekazanie i utrwalenie wiedzy z zakresu kultury katolickiej na poziomie wymaganym od osób, przygotowujących się do prezbiteratu

- Pogłębienie rozumienia roli kultury w pracy kapłańskiej

- Wskazanie, w jakim sensie mówimy o literaturze katolickiej, o sacrum w sztuce, o kulturze religijnej (katolickiej, chrześcijańskiej)

- Wdrażanie w literackie obrazy kapłaństwa

- Wprowadzenie do teologii narracyjnej

Full description: (in Polish)

PROGRAM

1. Spotkanie zapoznawcze, prezentacja programu zajęć. Praca domowa: „Mój ulubiony utwór religijny” (wypracowanie)

2. Wspólna lektura wypracowań, wnioski dla naszych spotkań

3. Określenie kultury, kultura katolicka (met. multimed.)

4. Co interpretujemy w dziele literackim? Czym jest literatura katolicka? Jak ją za taką uznać? Co to jest teologia literatury, teologia literacka? Co to jest „sacrum w literaturze”?

5. Początki chrześcijańskiego słowa pisanego na ziemiach polskich– wybrane treści Pontificale Plocense I; misterium Deus siderum fabricator… – interpretacja misterium, przygotowanego przez Teatr Dramatyczny w Płocku (you tube)

6. W kręgu literatury hagiograficznej: Gilbert Keith Chesterton, „Święty Tomasz z Akwinu”

7. Analiza postaci i misji Księdza Kordeckiego w „Potopie”

8. Prymas Tysiąclecia, „10 ideałów życia – Timete Deo”, „Zapiski więzienne”. Praca pisemna: „Moje 10 ideałów”

9. Św. Jan Paweł II, Poezje młodzieńcze („Magnificat”)

10. Zofia Kossak-Szczucka, „Z otchłani”. Praca pisemna: „Wojna w mojej rodzinie / parafii / miejscowości”

11. Jan Twardowski, „Tylko mali grzesznicy”, „Kocham deszcz, który pada w Komańczy". Klucze odczytywania poezji głęboko religijnej

12. Mój Ksiądz Twardowski - Spotkanie z o. Wojciechem Kruszewskim („Własnego kapłaństwa...”)

13. Jan Dobraczyński, „Listy Nikodema”

14. Przygotowanie jasełek na podstawie fragmentów „Listów Nikodema” Jana Dobraczyńskiego

15. Tadeusz Żychiewicz, „Poczta Ojca Malachiasza”, t.1, s. 9-11; 373-376

16. Dzieje zbawienia wpisane w architekturę – Antonio Gaudi i Sagrada Familia (met. multimed.)

17. Roman Brandstaetter, Jezus z Nazaretu (fragmenty, przygotowanie inscenizacji pasyjnej)

18. Roman Brandstaetter, „Pieśń o moim Chrystusie”

19. Św. Jan Paweł II, „Tryptyk rzymski”

20. Sacrum na progu literatury współczesnej – Fiodor Dostojewski, „Legenda o Wielkim Inkwizytorze”

21. Sacrum u początków współczesnego malarstwa – Vincent van Gogh (met. multimed.)

22. Sacrum u zarania współczesnej rzeźby – August Rodin (met. multimed.)

23. Jezus w filmie współczesnym – „Pasja” Mela Gibsona?

24. Sztuka eseju na przykładzie „Czasu otwartego” i „Gałęzi i liści” ks. Janusza Stanisława Pasierba (zob. też poezje: „Popielec”, „gdyby”, „przed Komunią”, „stare kobiety w kościele”, „ostatni wiersz”) – spotkanie z dr Elżbietą Grzybowską

25. Graham Greene, „Moc i chwała”. Esej: „Kapłaństwo mimo wszystko?”

26. Mój blog między komunikacją, literaturą a wiarą – spotkanie z dr Elżbietą Grzybowską

27. Zbigniew Herbert, „Modlitwa Pana Cogito Podróżnika”

28. Zbigniew Herbert, „Tomasz”

29. Konstanty Ildefons Gałczyński, „Notatki z nieudanych rekolekcji paryskich”

30. Gustaw Herling- Grudziński, „Gorący oddech pustyni”

31. Gustaw Herling-Grudziński, „Ofiarowanie. Opowieść biblijna”. Gry autora z tekstem świętym

32. Jewgienij Jewtuszenko, „Na moście nad Sekwaną szklaną”

33. „Teatr od podszewki”. Wizyta w Teatrze Płockim, spotkanie z dyrektorem M. Mokrowieckim. Recenzja sztuki teatralnej

34. Muti-kulti w natarciu - pluralizm kulturowy a problem multikulturalizmu i fundamentalizmu

35. Nasze próby własnej twórczości... Vox clamantis

36. Przygotowanie numeru pisma seminaryjnego „Na Górze” / „Sursum Corda”

37. 15 rad starego profesora-księdza

Bibliography: (in Polish)

Dzieła zapisane w programie, a ndto:

1. Czesław Ryszka, Na tropach Boga

2. Jerzy Szymik, W poszukiwaniu teologicznej głębi literatury

3. H. Seweryniak, Prorok i błazen. Szkice z teologii narracji

4. H. Seweryniak, Medytacje z Herbertem

5. H. Seweryniak, Medytacja dla bliskich

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Aktywny udział w konwersatorium: 90 godz.

Praca własna studenta: 40 godz.

Konsultacje z prowadzącym: 10 godz.

Razem: 140 godz. = 2 ECTS

Kod zespołu - o0jnhce

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody:

aktywny udział w konwersatorium, wspólnych analizach dzieł literackich, spotkaniach z ludźmi kultury, wizytach w teatrze, bibliotece, podczas projekcji filmów i przedstawień teatralnych, w trakcie lektury czasopism kulturalnych, nauczenie się na pamięć 1, 2 utworów literackich, pisanie rozprawek i sprawdzianów

Kryteria - :

Na ocenę:

Ndst (2): nie umie rozróżniać pomiędzy przedstawianymi na wykładzie procesami i pojęciami, związanymi ze kulturą i ich definiować; nie zna podstawowych pojęć z zakresu kultury, literatury katolickiej, sacrum w literaturze; nie potrafi analizować tekstów literackich; nie posiadł wiedzy na temat współczesnego pluralizmu kulturowego i fundamentalizmu; nie eliminuje błędów językowych.

Dst (3): zna tylko kluczowe pojęcia, potrafi jedynie wymieniać najważniejsze nazwiska z zakresu współczesnej kultury, literatury katolickiej i sacrum w literaturze, a także umie tylko ogólnie rozróżniać pomiędzy przedstawianymi podczas konwersatorium procesami i pojęciami

Db (4): poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu kultury, literatury katolickiej i sacrum w literaturze, dobrze analizuje dzieła literackie i zjawiska kulturowe; „chwyta” ambiwalencje nowożytności; umie rozróżniać pomiędzy dyskutowanymi na konwersatorium procesami i pojęciami, związanymi z kulturą, literaturą katolicką i sacrum w literaturze, definiować je i przedstawiać.

Bdb (5): doskonale interpretuje dzieła kultury, literatury katolickiej i sacrum w literaturze ;precyzyjnie definiuje pojęcia z tego zakresu; posiadł świetną orientację we współczesnej kulturze, literaturze katolickiej i sacrum w literaturze; rozumie i szeroko omawia ambiwalencje nowożytności, zna współczesne nurty literackie i kulturowe w obrębie chrześcijaństwa; umie rozróżniać pomiędzy dyskutowanymi na konwersatorium procesami i pojęciami, wyciągając ciekawe wnioski ze swojej wiedzy.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)