Religious Literature
General data
Course ID: | WT-SPL-LRE |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Religious Literature |
Name in Polish: | Literatura religijna |
Organizational unit: | Higher Theological Seminary in Płock |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) - Analiza najważniejszych dzieł z zakresu sztuki współczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem katolickiej poezji i narracji literackiej - Uwrażliwianie na: a. specyfikę i uniwersalizm polskiej kultury katolickiej; b. fenomen pluralizmu kulturowego (problem multikulturalizmu i fundamentalizmu) - Przekazanie i utrwalenie wiedzy z zakresu kultury katolickiej na poziomie wymaganym od osób, przygotowujących się do prezbiteratu - Pogłębienie rozumienia roli kultury w pracy kapłańskiej - Wskazanie, w jakim sensie mówimy o literaturze katolickiej, o sacrum w sztuce, o kulturze religijnej (katolickiej, chrześcijańskiej) - Wdrażanie w literackie obrazy kapłaństwa - Wprowadzenie do teologii narracyjnej |
Full description: |
(in Polish) PROGRAM 1. Spotkanie zapoznawcze, prezentacja programu zajęć. Praca domowa: „Mój ulubiony utwór religijny” (wypracowanie) 2. Wspólna lektura wypracowań, wnioski dla naszych spotkań 3. Określenie kultury, kultura katolicka (met. multimed.) 4. Co interpretujemy w dziele literackim? Czym jest literatura katolicka? Jak ją za taką uznać? Co to jest teologia literatury, teologia literacka? Co to jest „sacrum w literaturze”? 5. Początki chrześcijańskiego słowa pisanego na ziemiach polskich– wybrane treści Pontificale Plocense I; misterium Deus siderum fabricator… – interpretacja misterium, przygotowanego przez Teatr Dramatyczny w Płocku (you tube) 6. W kręgu literatury hagiograficznej: Gilbert Keith Chesterton, „Święty Tomasz z Akwinu” 7. Analiza postaci i misji Księdza Kordeckiego w „Potopie” 8. Prymas Tysiąclecia, „10 ideałów życia – Timete Deo”, „Zapiski więzienne”. Praca pisemna: „Moje 10 ideałów” 9. Św. Jan Paweł II, Poezje młodzieńcze („Magnificat”) 10. Zofia Kossak-Szczucka, „Z otchłani”. Praca pisemna: „Wojna w mojej rodzinie / parafii / miejscowości” 11. Jan Twardowski, „Tylko mali grzesznicy”, „Kocham deszcz, który pada w Komańczy". Klucze odczytywania poezji głęboko religijnej 12. Mój Ksiądz Twardowski - Spotkanie z o. Wojciechem Kruszewskim („Własnego kapłaństwa...”) 13. Jan Dobraczyński, „Listy Nikodema” 14. Przygotowanie jasełek na podstawie fragmentów „Listów Nikodema” Jana Dobraczyńskiego 15. Tadeusz Żychiewicz, „Poczta Ojca Malachiasza”, t.1, s. 9-11; 373-376 16. Dzieje zbawienia wpisane w architekturę – Antonio Gaudi i Sagrada Familia (met. multimed.) 17. Roman Brandstaetter, Jezus z Nazaretu (fragmenty, przygotowanie inscenizacji pasyjnej) 18. Roman Brandstaetter, „Pieśń o moim Chrystusie” 19. Św. Jan Paweł II, „Tryptyk rzymski” 20. Sacrum na progu literatury współczesnej – Fiodor Dostojewski, „Legenda o Wielkim Inkwizytorze” 21. Sacrum u początków współczesnego malarstwa – Vincent van Gogh (met. multimed.) 22. Sacrum u zarania współczesnej rzeźby – August Rodin (met. multimed.) 23. Jezus w filmie współczesnym – „Pasja” Mela Gibsona? 24. Sztuka eseju na przykładzie „Czasu otwartego” i „Gałęzi i liści” ks. Janusza Stanisława Pasierba (zob. też poezje: „Popielec”, „gdyby”, „przed Komunią”, „stare kobiety w kościele”, „ostatni wiersz”) – spotkanie z dr Elżbietą Grzybowską 25. Graham Greene, „Moc i chwała”. Esej: „Kapłaństwo mimo wszystko?” 26. Mój blog między komunikacją, literaturą a wiarą – spotkanie z dr Elżbietą Grzybowską 27. Zbigniew Herbert, „Modlitwa Pana Cogito Podróżnika” 28. Zbigniew Herbert, „Tomasz” 29. Konstanty Ildefons Gałczyński, „Notatki z nieudanych rekolekcji paryskich” 30. Gustaw Herling- Grudziński, „Gorący oddech pustyni” 31. Gustaw Herling-Grudziński, „Ofiarowanie. Opowieść biblijna”. Gry autora z tekstem świętym 32. Jewgienij Jewtuszenko, „Na moście nad Sekwaną szklaną” 33. „Teatr od podszewki”. Wizyta w Teatrze Płockim, spotkanie z dyrektorem M. Mokrowieckim. Recenzja sztuki teatralnej 34. Muti-kulti w natarciu - pluralizm kulturowy a problem multikulturalizmu i fundamentalizmu 35. Nasze próby własnej twórczości... Vox clamantis 36. Przygotowanie numeru pisma seminaryjnego „Na Górze” / „Sursum Corda” 37. 15 rad starego profesora-księdza |
Bibliography: |
(in Polish) Dzieła zapisane w programie, a ndto: 1. Czesław Ryszka, Na tropach Boga 2. Jerzy Szymik, W poszukiwaniu teologicznej głębi literatury 3. H. Seweryniak, Prorok i błazen. Szkice z teologii narracji 4. H. Seweryniak, Medytacje z Herbertem 5. H. Seweryniak, Medytacja dla bliskich |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Aktywny udział w konwersatorium: 90 godz. Praca własna studenta: 40 godz. Konsultacje z prowadzącym: 10 godz. Razem: 140 godz. = 2 ECTS Kod zespołu - o0jnhce |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody: aktywny udział w konwersatorium, wspólnych analizach dzieł literackich, spotkaniach z ludźmi kultury, wizytach w teatrze, bibliotece, podczas projekcji filmów i przedstawień teatralnych, w trakcie lektury czasopism kulturalnych, nauczenie się na pamięć 1, 2 utworów literackich, pisanie rozprawek i sprawdzianów Kryteria - : Na ocenę: Ndst (2): nie umie rozróżniać pomiędzy przedstawianymi na wykładzie procesami i pojęciami, związanymi ze kulturą i ich definiować; nie zna podstawowych pojęć z zakresu kultury, literatury katolickiej, sacrum w literaturze; nie potrafi analizować tekstów literackich; nie posiadł wiedzy na temat współczesnego pluralizmu kulturowego i fundamentalizmu; nie eliminuje błędów językowych. Dst (3): zna tylko kluczowe pojęcia, potrafi jedynie wymieniać najważniejsze nazwiska z zakresu współczesnej kultury, literatury katolickiej i sacrum w literaturze, a także umie tylko ogólnie rozróżniać pomiędzy przedstawianymi podczas konwersatorium procesami i pojęciami Db (4): poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu kultury, literatury katolickiej i sacrum w literaturze, dobrze analizuje dzieła literackie i zjawiska kulturowe; „chwyta” ambiwalencje nowożytności; umie rozróżniać pomiędzy dyskutowanymi na konwersatorium procesami i pojęciami, związanymi z kulturą, literaturą katolicką i sacrum w literaturze, definiować je i przedstawiać. Bdb (5): doskonale interpretuje dzieła kultury, literatury katolickiej i sacrum w literaturze ;precyzyjnie definiuje pojęcia z tego zakresu; posiadł świetną orientację we współczesnej kulturze, literaturze katolickiej i sacrum w literaturze; rozumie i szeroko omawia ambiwalencje nowożytności, zna współczesne nurty literackie i kulturowe w obrębie chrześcijaństwa; umie rozróżniać pomiędzy dyskutowanymi na konwersatorium procesami i pojęciami, wyciągając ciekawe wnioski ze swojej wiedzy. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.