Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Developmental Psychology

General data

Course ID: WT-SPL-PROZ
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Developmental Psychology
Name in Polish: Psychologia rozwojowa
Organizational unit: Higher Theological Seminary in Płock
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychology

(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Brak wymagań wstępnych

Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu:

W trakcie zajęć student nabywa podstawową wiedzę w zakresie psychologii rozwojowej. Podstawowym celem zajęć jest przekazanie wiedzy, która pozwoli na praktyczne jej wykorzystanie w zakresie podstawowej diagnozy rozwoju człowieka. Szczególny akcent w przekazywanej wiedzy jest położony na okres rozwoju szkolnego, aby zdobyta wiedza pozwalała na diagnozowanie i lepsze rozwiązywanie problemów z zakresie deficytów poznawczych, społecznych i emocjonalnych uczniów.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

Zakres tematyczny obejmuje podstawowe wiadomości z zakresu rozwoju biologicznego człowieka. W zakresie funkcjonowania psychicznego omówiony zostaje rozwój mowy, myślenia, społeczny i moralny. Następnie studenci zapoznają się z technikami diagnostycznymi w odniesieniu do różnych aspektów rozwoju. Omawiany jest rysunek rodziny oraz socjogram. Przekazywana jest też podstawowa wiedza z zakresu psychologii rodziny ze szczególnym uwzględnieniem postaw i relacji rodzinnych i ich wpływu na rozwój człowieka. Omawiana jest też rozwój społeczny człowieka wraz z podstawowymi wiadomościami odnoszącymi się do funkcjonowania człowieka w grupie. Studenci zapoznają się też z informacjami na temat podstawowych trudności dzieci i młodzieży szkolnej. Omawiana jest tematyka nadpobudliwości uczniów, niedostosowania społecznego oraz skutków funkcjonowania w rodzinie dysfunkcyjnej.

Bibliography: (in Polish)

Makselon J. (red.) (1995). Psychologia dla teologów. Kraków.

Strelau J. (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk.

Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa

Mika S. (1998). Psychologia dla nauczycieli. Warszawa.

Schaffer R. Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków 2010.

Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (1994). Psychologia wychowawcza. Warszawa

Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa.

Brzezińska A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

W1 - Student rozumie podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwojowej

W2 - Student posiada wiedzę na temat stadialnego rozwoju człowieka.

W3 - Student zapoznaje się z podstawową wiedzą na temat społecznego funkcjonowania człowieka ze szczególnym uwzględnieniem jego funkcjonowania w rodzinie i grupach społecznych.

U1 - Student potrafi opisać poziom rozwoju człowieka na różnych jego stadiach.

U2 - Student umie zastosować wiedzę by wskazać potencjalne trudności rozwojowe człowieka.

U3 - Student umie zastosować wybrane techniki diagnozujące funkcjonowanie ucznia w grupie i rodzinie.

K1 - Student posiada kompetencje do komunikowania trudności rozwojowych oraz społecznego funkcjonowania ucznia.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena 5:

W1, W2, U1 - student bardzo dobrze posługuje się pojęciami z zakresu psychologii rozwojowej i potrafi precyzyjnie opisać sfery rozwojowe człowieka i adekwatnie je ocenić.

W3, U3, K1 - student precyzyjnie określa funkcjonowanie społeczne ucznia w grupie i w rodzinie.

U2 - trafnie opisuje trudności rozwojowe ucznia i ewentualne zaburzenia w poszczególnych sferach

Ocena 4:

W1, W2, U1 - student dobrze posługuje się pojęciami z zakresu psychologii rozwojowej i potrafi opisać większość sfer rozwojowych człowieka i poprawnie je ocenić.

W3, U3, K1 - student potrafi poprawnie opisać funkcjonowanie społeczne ucznia w grupie i w rodzinie.

U2 - student umie wydobyć większość trudności rozwojowe ucznia i ewentualne zaburzenia w poszczególnych sferach.

Ocena 3:

W1, W2, U1 - student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwojowej i potrafi precyzyjnie opisać sfery rozwojowe człowieka i adekwatnie je ocenić.

W3, U3, K1 - student jest w stanie opisać zasadnicze trudności i kompetencje funkcjonowania społecznego ucznia w grupie i w rodzinie.

U2 - potrafi opisać podstawowe trudności rozwojowe ucznia i ewentualne zaburzenia w poszczególnych sferach.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Marek Jarosz
Group instructors: Marek Jarosz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Marek Jarosz
Group instructors: Marek Jarosz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)