Developmental Psychology
General data
Course ID: | WT-SPL-PROZ |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Developmental Psychology |
Name in Polish: | Psychologia rozwojowa |
Organizational unit: | Higher Theological Seminary in Płock |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychology |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Brak wymagań wstępnych |
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: W trakcie zajęć student nabywa podstawową wiedzę w zakresie psychologii rozwojowej. Podstawowym celem zajęć jest przekazanie wiedzy, która pozwoli na praktyczne jej wykorzystanie w zakresie podstawowej diagnozy rozwoju człowieka. Szczególny akcent w przekazywanej wiedzy jest położony na okres rozwoju szkolnego, aby zdobyta wiedza pozwalała na diagnozowanie i lepsze rozwiązywanie problemów z zakresie deficytów poznawczych, społecznych i emocjonalnych uczniów. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: Zakres tematyczny obejmuje podstawowe wiadomości z zakresu rozwoju biologicznego człowieka. W zakresie funkcjonowania psychicznego omówiony zostaje rozwój mowy, myślenia, społeczny i moralny. Następnie studenci zapoznają się z technikami diagnostycznymi w odniesieniu do różnych aspektów rozwoju. Omawiany jest rysunek rodziny oraz socjogram. Przekazywana jest też podstawowa wiedza z zakresu psychologii rodziny ze szczególnym uwzględnieniem postaw i relacji rodzinnych i ich wpływu na rozwój człowieka. Omawiana jest też rozwój społeczny człowieka wraz z podstawowymi wiadomościami odnoszącymi się do funkcjonowania człowieka w grupie. Studenci zapoznają się też z informacjami na temat podstawowych trudności dzieci i młodzieży szkolnej. Omawiana jest tematyka nadpobudliwości uczniów, niedostosowania społecznego oraz skutków funkcjonowania w rodzinie dysfunkcyjnej. |
Bibliography: |
(in Polish) Makselon J. (red.) (1995). Psychologia dla teologów. Kraków. Strelau J. (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk. Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa Mika S. (1998). Psychologia dla nauczycieli. Warszawa. Schaffer R. Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków 2010. Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (1994). Psychologia wychowawcza. Warszawa Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa. Brzezińska A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) W1 - Student rozumie podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwojowej W2 - Student posiada wiedzę na temat stadialnego rozwoju człowieka. W3 - Student zapoznaje się z podstawową wiedzą na temat społecznego funkcjonowania człowieka ze szczególnym uwzględnieniem jego funkcjonowania w rodzinie i grupach społecznych. U1 - Student potrafi opisać poziom rozwoju człowieka na różnych jego stadiach. U2 - Student umie zastosować wiedzę by wskazać potencjalne trudności rozwojowe człowieka. U3 - Student umie zastosować wybrane techniki diagnozujące funkcjonowanie ucznia w grupie i rodzinie. K1 - Student posiada kompetencje do komunikowania trudności rozwojowych oraz społecznego funkcjonowania ucznia. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena 5: W1, W2, U1 - student bardzo dobrze posługuje się pojęciami z zakresu psychologii rozwojowej i potrafi precyzyjnie opisać sfery rozwojowe człowieka i adekwatnie je ocenić. W3, U3, K1 - student precyzyjnie określa funkcjonowanie społeczne ucznia w grupie i w rodzinie. U2 - trafnie opisuje trudności rozwojowe ucznia i ewentualne zaburzenia w poszczególnych sferach Ocena 4: W1, W2, U1 - student dobrze posługuje się pojęciami z zakresu psychologii rozwojowej i potrafi opisać większość sfer rozwojowych człowieka i poprawnie je ocenić. W3, U3, K1 - student potrafi poprawnie opisać funkcjonowanie społeczne ucznia w grupie i w rodzinie. U2 - student umie wydobyć większość trudności rozwojowe ucznia i ewentualne zaburzenia w poszczególnych sferach. Ocena 3: W1, W2, U1 - student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwojowej i potrafi precyzyjnie opisać sfery rozwojowe człowieka i adekwatnie je ocenić. W3, U3, K1 - student jest w stanie opisać zasadnicze trudności i kompetencje funkcjonowania społecznego ucznia w grupie i w rodzinie. U2 - potrafi opisać podstawowe trudności rozwojowe ucznia i ewentualne zaburzenia w poszczególnych sferach. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marek Jarosz | |
Group instructors: | Marek Jarosz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marek Jarosz | |
Group instructors: | Marek Jarosz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.