Pastoral Psychology. Psychology at the Service of Pastoral Care
General data
Course ID: | WT-SPL-PSP |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Pastoral Psychology. Psychology at the Service of Pastoral Care |
Name in Polish: | Psychologia pastoralna-Psychologia na usługach duszpasterstwa |
Organizational unit: | Higher Theological Seminary in Płock |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej i rozwojowej. |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: Podstawowy Cele przedmiotu: Celem zajęć jest ukazanie praktycznego wymiaru psychologii i jej zastosowanie w warunkach pastoralnych. Zdobyta wiedza powinna pozwolić studentom na bardziej skuteczną pomoc i lepsze rozumienie trudności, z którymi pojawiają się wierni w warunkach parafialnych. Wymagania wstępne: brak |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematyczny psychologii pastoralnej obejmuje zagadnienia związku osobowości z religijnym funkcjonowaniem człowieka. Omawiana jest specyfika religijności w kontekście różnych potrzeb. Studenci zapoznają się z podstawową typologią zaburzeń osobowości oraz z psychopatologią i jej wpływem na funkcjonowanie w obszarze religijności. Prezentowana jest tematyka obejmująca specyfikę uzależnień oraz sposoby pomagania osobom borykającym się z takim typem trudności. Omawiana jest tematyka religijności w kontekście choroby, etapy przeżywania choroby terminalnej oraz sposoby wsparcia w sytuacji kryzysu. Poruszana jest tematyka odnosząca się do higieny pracy kapłańskiej: problematyka czynników prowadzących do wypalenia oraz sposoby ich przeciwdziałania. |
Bibliography: |
(in Polish) Płużek Z. (1994). Psychologia pastoralna. Kraków. Szentmartoni M. (1995). Psychologia pastoralna. Kraków. Głaz S. (red.). (2006). Podstawowe zagadnienia z psychologii religii. Kraków. Kuczkowski S. (1993). Psychologia religii. Kraków. Wulff D. (1999). Psychologia religii. Warszawa. Allport G. (1988). Osobowość i religia. Warszawa. Bronk A. (1996). Nauka wobec religii. Lublin. Socha P. (red.) (2000). Duchowy rozwój człowieka. Kraków. Jarosz M. (2003). Interpersonalne uwarunkowania religijności. Lublin. Argyle M. (2000). Psychology and Religion. An Introduction. New York. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) W1 - Student posiada wiedzę z zakresu podstawowych zaburzeń życia emocjonalnego i poznawczego człowieka. W2 - Student poznaje podstawowe trudności życia psychicznego w kontekście traumatycznych wydarzeń życiowych oraz zaburzonej religijności. W3 - Student zna podstawowe trudności życia psychicznego okresu dorastania i wczesnej dorosłości. W4 - Student umie wskazać na podstawowe etapy rozwoju choroby alkoholowej. U1 - Student umie rozpoznać podstawowe jednostki zanurzeniowe. U2 - Student umie wskazać typowy przebieg mechanizmu uzależnienia. U3 - Student umie rozpoznać trudności życia religijnego w kontekście zaburzeń i uzależnień. K1 - Student jest gotowy do podjęcia działań pomocowych osobom znajdującym się w sytuacjach trudnych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena 5: W1 - Student posiada pełną wiedzę z zakresu podstawowych zaburzeń życia emocjonalnego i poznawczego człowieka. W2 - Student ma bardzo wysoką wiedzę w zakresie trudności pojawiających się w kontekście traumatycznych wydarzeń życiowych oraz zaburzonej religijności. W3 - Student ma pogłębioną wiedzę w obszarze podstawowych trudności życia psychicznego okresu dorastania i wczesnej dorosłości. W4 - Student bezbłędnie wskazuje podstawowe etapy rozwoju choroby alkoholowej. U1 - Student bezbłędnie umie rozpoznawać podstawowe jednostki zaburzeniowe. U2 - Student umie wskazać typowy przebieg mechanizmu uzależnienia. K1 - Student jest gotowy do podjęcia działań pomocowych osobom znajdującym się w sytuacjach trudnych. Ocena 4: W1 - Student posiada dobrą wiedzę z zakresu podstawowych zaburzeń życia emocjonalnego i poznawczego człowieka. W2 - Student ma bardzo wysoką wiedzę w zakresie trudności pojawiających się w kontekście traumatycznych wydarzeń życiowych oraz zaburzonej religijności. W4 - Student umie wskazać podstawowe etapy rozwoju choroby alkoholowej. U1 - Student umie rozpoznać większość podstawowych jednostek zaburzeniowych. U2 - Student umie wskazać typowy przebieg mechanizmu uzależnienia. K1 - Student jest gotowy do podjęcia działań pomocowych osobom znajdującym się w niektórych sytuacjach trudnych. Ocena 3: W1 - Student posiada podstawową wiedzę z zakresu podstawowych zaburzeń życia emocjonalnego i poznawczego człowieka. W2 - Student ma bardzo wiedzę w zakresie niektórych trudności pojawiających się w kontekście traumatycznych wydarzeń życiowych oraz zaburzonej religijności. W3 - Student ma wiedzę dotyczącą niektórych trudności życia psychicznego okresu dorastania i wczesnej dorosłości. W4 - Student zna wybrane etapy rozwoju choroby alkoholowej. U1 - Student umie rozpoznawać kilka jednostek zaburzeniowych. U2 - Student umie omówić przebieg mechanizmu uzależnienia w stopniu podstawowym. K1 - Student czasami jest gotowy do podjęcia działań pomocowych osobom znajdującym się w sytuacjach trudnych. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marek Jarosz | |
Group instructors: | Marek Jarosz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
final test
Lectures - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.