Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Pastoral Psychology. Psychology at the Service of Pastoral Care

General data

Course ID: WT-SPL-PSP
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Pastoral Psychology. Psychology at the Service of Pastoral Care
Name in Polish: Psychologia pastoralna-Psychologia na usługach duszpasterstwa
Organizational unit: Higher Theological Seminary in Płock
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej i rozwojowej.

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu: Podstawowy

Cele przedmiotu: Celem zajęć jest ukazanie praktycznego wymiaru psychologii i jej zastosowanie w warunkach pastoralnych. Zdobyta wiedza powinna pozwolić studentom na bardziej skuteczną pomoc i lepsze rozumienie trudności, z którymi pojawiają się wierni w warunkach parafialnych.

Wymagania wstępne: brak

Full description: (in Polish)

Zakres tematyczny psychologii pastoralnej obejmuje zagadnienia związku osobowości z religijnym funkcjonowaniem człowieka. Omawiana jest specyfika religijności w kontekście różnych potrzeb. Studenci zapoznają się z podstawową typologią zaburzeń osobowości oraz z psychopatologią i jej wpływem na funkcjonowanie w obszarze religijności. Prezentowana jest tematyka obejmująca specyfikę uzależnień oraz sposoby pomagania osobom borykającym się z takim typem trudności. Omawiana jest tematyka religijności w kontekście choroby, etapy przeżywania choroby terminalnej oraz sposoby wsparcia w sytuacji kryzysu. Poruszana jest tematyka odnosząca się do higieny pracy kapłańskiej: problematyka czynników prowadzących do wypalenia oraz sposoby ich przeciwdziałania.

Bibliography: (in Polish)

Płużek Z. (1994). Psychologia pastoralna. Kraków.

Szentmartoni M. (1995). Psychologia pastoralna. Kraków.

Głaz S. (red.). (2006). Podstawowe zagadnienia z psychologii religii. Kraków.

Kuczkowski S. (1993). Psychologia religii. Kraków.

Wulff D. (1999). Psychologia religii. Warszawa.

Allport G. (1988). Osobowość i religia. Warszawa.

Bronk A. (1996). Nauka wobec religii. Lublin.

Socha P. (red.) (2000). Duchowy rozwój człowieka. Kraków.

Jarosz M. (2003). Interpersonalne uwarunkowania religijności. Lublin.

Argyle M. (2000). Psychology and Religion. An Introduction. New York.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

W1 - Student posiada wiedzę z zakresu podstawowych zaburzeń życia emocjonalnego i poznawczego człowieka.

W2 - Student poznaje podstawowe trudności życia psychicznego w kontekście traumatycznych wydarzeń życiowych oraz zaburzonej religijności.

W3 - Student zna podstawowe trudności życia psychicznego okresu dorastania i wczesnej dorosłości.

W4 - Student umie wskazać na podstawowe etapy rozwoju choroby alkoholowej.

U1 - Student umie rozpoznać podstawowe jednostki zanurzeniowe.

U2 - Student umie wskazać typowy przebieg mechanizmu uzależnienia.

U3 - Student umie rozpoznać trudności życia religijnego w kontekście zaburzeń i uzależnień.

K1 - Student jest gotowy do podjęcia działań pomocowych osobom znajdującym się w sytuacjach trudnych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena 5:

W1 - Student posiada pełną wiedzę z zakresu podstawowych zaburzeń życia emocjonalnego i poznawczego człowieka.

W2 - Student ma bardzo wysoką wiedzę w zakresie trudności pojawiających się w kontekście traumatycznych wydarzeń życiowych oraz zaburzonej religijności.

W3 - Student ma pogłębioną wiedzę w obszarze podstawowych trudności życia psychicznego okresu dorastania i wczesnej dorosłości.

W4 - Student bezbłędnie wskazuje podstawowe etapy rozwoju choroby alkoholowej.

U1 - Student bezbłędnie umie rozpoznawać podstawowe jednostki zaburzeniowe.

U2 - Student umie wskazać typowy przebieg mechanizmu uzależnienia.

K1 - Student jest gotowy do podjęcia działań pomocowych osobom znajdującym się w sytuacjach trudnych.

Ocena 4:

W1 - Student posiada dobrą wiedzę z zakresu podstawowych zaburzeń życia emocjonalnego i poznawczego człowieka.

W2 - Student ma bardzo wysoką wiedzę w zakresie trudności pojawiających się w kontekście traumatycznych wydarzeń życiowych oraz zaburzonej religijności.

W4 - Student umie wskazać podstawowe etapy rozwoju choroby alkoholowej.

U1 - Student umie rozpoznać większość podstawowych jednostek zaburzeniowych.

U2 - Student umie wskazać typowy przebieg mechanizmu uzależnienia.

K1 - Student jest gotowy do podjęcia działań pomocowych osobom znajdującym się w niektórych sytuacjach trudnych.

Ocena 3:

W1 - Student posiada podstawową wiedzę z zakresu podstawowych zaburzeń życia emocjonalnego i poznawczego człowieka.

W2 - Student ma bardzo wiedzę w zakresie niektórych trudności pojawiających się w kontekście traumatycznych wydarzeń życiowych oraz zaburzonej religijności.

W3 - Student ma wiedzę dotyczącą niektórych trudności życia psychicznego okresu dorastania i wczesnej dorosłości.

W4 - Student zna wybrane etapy rozwoju choroby alkoholowej.

U1 - Student umie rozpoznawać kilka jednostek zaburzeniowych.

U2 - Student umie omówić przebieg mechanizmu uzależnienia w stopniu podstawowym.

K1 - Student czasami jest gotowy do podjęcia działań pomocowych osobom znajdującym się w sytuacjach trudnych.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Marek Jarosz
Group instructors: Marek Jarosz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - final test
Lectures - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)