Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Old Testament- Pentateuch

General data

Course ID: WT-SPL-STP2
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Old Testament- Pentateuch
Name in Polish: Stary Testament-Pięcioksiąg
Organizational unit: Higher Theological Seminary in Płock
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu: zaawansowany

Cele przedmiotu: Pięcioksiąg - jego miejsce w Biblii i jego specyfika.

Wymagania wstępne: Wiedza na temat wstępu do Pisma św. Podstawowa wiedza z historii, archeologii i geografii biblijnej.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne: Pięcioksiąg: skład, autorstwo, historia czterech tradycji Pięcioksięgu i ich charakterystyka; treść i teologia poszczególnych ksiąg; analiza Rdz 1 - 11; teksty mesjańskie księgi Rodzaju.

Metody oceny: egzamin ustny

Bibliography: (in Polish)

S. Mędala/S. Wypych, Pięcioksiąg, w: Wstęp...,dz.cyt.; J. Synowiec, Na Początku, Warszawa 1987; tenże, Pięcioksiąg, Kraków 2000;

J. Lemański, Pięcioksiąg dzisiaj, Kielce 2002; R. E.

Murphy, Odpowiedzi na 101 pytań o Torę, Kraków 2003; G. Ravasi, Księga Rodzaju ( 1-11), Kraków 1997

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Jarosław Kwiatkowski
Group instructors: Jarosław Kwiatkowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Pięcioksiąg, to zbiór pierwszych pięciu ksiąg Biblii Hebrajskiej, tradycyjnie przypisywanych Mojżeszowi. W judaizmie zbiór ten znany jest, jako Tora (=Prawo). Tora stanowi tekst natchniony dla żydów, jak i dla chrześcijan. Jednak, w odróżnieniu od chrześcijan, żydzi uważają ją za fundamentalny dla swej religii. Jako taka, więc, stanowi ona podstawowe źródło norm dla życia.

Współcześni badacze nie mają wątpliwości, że obecny kształt Tory jest wynikiem długiego procesu kompozycyjnego i redakcyjnego, który trwał na przełomie kilku stuleci, a zakończył się w okresie Drugiej Świątyni. Tekst Pięcioksięgu charakteryzuje się, m.in., dużą różnorodnością autorów i gatunków literackich. Obok opowiadań dotyczących powstania religijnych i narodowych tradycji biblijnego Izraela, są tam też, m.in., mity, kodeksy praw, sagi itp.

Full description: (in Polish)

Zajęcia będą prowadzone w systemie wykład + ćwiczenia. Podstawowym celem wykładu jest zaznajomienie studentów z literaturą Pięcioksięgu z punktu widzenia jego powstawania, treści i interpretacji. Pięcioksiąg. czyli Tora, był podstawowym dokumentem normatywnym dla Judaizmu biblijnego. Tym samym przygotował grunt dla rodzącego się chrześcijaństwa. W tym sensie nawet podstawowa wiedza na temat Pięcioksięgu jest bezcenna dla rozumienia Pism nowo-testamentalnych.

Pięcioksiąg stanowi bardzo złożony dokument będący owocem wielu lat kompilacji. Jednocześnie jego interpretacja nie jest zawsze jednoznaczna, co już na kilka stuleci przed era chrześcijańską wprowadziło różnice i rozłamy w łonie społeczności żydowskiej. Wykład ukaże złożoność tematyki i problemy jakie mogą nastręczać poszczególne teksty Pięcioksięgu dla ich interpretacji. Zostaną przedstawione najnowsze metody podejścia do tekstu, dzięki którym możliwe jest wydobycie treści niewidocznych w tekście na pierwszy rzut oka. Ćwiczenia pomogą studentom zmierzyć się z problemami interpretacyjnymi podczas przygotowywania i przedstawiania na forum grupy prezentacji dotyczących rozumienia takich kluczowych zagadnień jak: stworzenie świata i człowieka, potop, przejście przez Morze Czerwone itp.

Bogactwo Pięcioksięgu polega również na zastosowaniu różnych form literackich, które pełnią określone funkcje w formowaniu i komunikowaniu głównych tematów i idei Tory. Wykład będzie uwzględniał tę perspektywę i otworzy studentów na świat biblijnych form przekazu. Następnie studenci, w ramach ćwiczeń będą mogli użyć tej wiedzy w swoich prezentacjach.

Wreszcie Pięcioksiąg stanowi zapis historii świata i Izraela. Wykład pomoże zrozumieć studentom biblijne podejście do historii oraz ukaże perspektywę, w jakiej Izrael postrzegał swoje początki, historię swego wybrania i powołania, zamysł Boży względem Izraela i świata, a także przepisy dotyczące kultu.

Bibliography: (in Polish)

Brzegowy T., Pięcioksiąg Mojżesza. Wprowadzenie - egzegeza – teologia, wyd. V. zmienione i poszerzone, Tarnów 2010.

* Lemanski J., Pięcioksiąg dzisiaj (StBib 4) Kielce 2002.

* Pawłowski Z., Opowiadanie, Bóg i początek. Teologia narracyjna Rdz 1 - 3 (RSB 13) Warszawa 2003.

* Spreafico A., Księga Wyjścia (RST) Kraków 1998.

* Synowiec J. S., Gatunki literackie w Starym Testamencie, Kraków 2003.

* Tronina A. Księga Kapłańska. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz (NKB.ST III) Częstochowa 2005.

* de Vaux R., Instytucje Starego Testamentu, t. I-II, Poznań 2004.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)