Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Spirituality – Introductory issues, schools of spirituality

General data

Course ID: WT-SPL-TDZ
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Spirituality – Introductory issues, schools of spirituality
Name in Polish: Teologia duchowosci: Zagadnienia wstępne; Szkoły duchowości
Organizational unit: Higher Theological Seminary in Płock
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

theology

Subject level:

advanced

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Podstawowa znajomość metod stosowanych w dyscyplinach teologicznych i kryteria ich rozróżniania; ogólna znajomość procesu kształtowania się w historii życia wspólnotowego w Kościele, wiedza dotycząca charyzmatów,

ogólne normy budujące wspólnotę

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z specyfiką metodologiczną teologii duchowości oraz absorbcja wiedzy dotycząca jedności i wielości duchowości, a także kryteriów różnicujących szkoły duchowości. Student ma się zapoznać z dwoma wielkimi szkołami duchowości, tj. szkołą benedyktyńską i franciszkańską, które odcisnęły niezatarte piętno na rozwoju Kościoła i przyczyniły się do rozwoju christianitas. Student ma nabywać umiejętności do krytycznej analizy historycznych źródeł, ażeby wyselekcjonować podstawowe treści, właściwie je zinterpretować i przekazać zrozumiałym dla słuchaczy językiem.

Bibliography: (in Polish)

M. Chmielewski, Metodologiczne problemy posoborowej teologii duchowości katolickiej, Lublin 2001.

Św. Benedykt z Nursji, Reguła, w: św. Benedykt z Nursji, Reguła, św. Grzegorz Wielki, Dialogi. Księga druga, Kraków 1994, ss. 24-297.

św. Grzegorz Wielki, Dialogi. Księga druga, w: św. Benedykt z Nursji, Reguła, św. Grzegorz Wielki, Dialogi. Księga druga, Kraków 1994, ss. 302-380.

M. Kanior, Historia monastycyzmu chrześcijańskiego. Starożytność (wiek III-VIII), t. I, Kraków 1993.

G. Holzherr, Reguła benedyktyńska w życiu chrześcijańskim. Komentarz do Reguły św. Benedykta, tłum. W. Szlenzak, Tyniec 1988.

Tekst łaciński i polski pism św. Franciszka, w: św. Franciszek i Klara z Asyżu, Pisma, tłum. K. Ambrożkiewicz, Kraków-Warszawa 2002, ss. 113-388.

T. Desbonnets, Pisma św. Franciszka i ujęciu historycznym i krytycznym, w: św. Franciszek i Klara z Asyżu, Pisma, tłum. K. Ambrożkiewicz, Kraków-Warszawa 2002, ss. 31-67.

T. Matura, Wizja wyłaniająca się z pism św. Franciszka, w: św. Franciszek i Klara z Asyżu, Pisma, tłum. K. Ambrożkiewicz, Kraków-Warszawa 2002, ss. 69-99.

L. Hardick, J. Terschluesen, K. Esser, Franiciszkańska Reguła życia, tłum. K. Ponurek, Niepokalanów 1988.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student posiada wiedzę dotyczącą metody stosowanej w teologii duchowości oraz definiuje jedność i wielość duchowości. Posługuje się kryteriami, które sprawiają tworzenie się wielu szkół duchowości. Opisuje istotne elementy benedyktyńskiej i franciszkańskiej szkoły duchowości, podkreślając ich nowość w czasach ich występowania. Umie określić tło historyczne powstających szkół.

Student posiada umiejętność analizy tekstów źródłowych reguł zakonnych oraz dokonywać ich aktualizacji. Umie właściwie wyselekcjonować treści, które są aktualne współcześnie i ukazać wyjątkowość treści w ówczesnej epoce. Dokonuje porównania treści zakonodawców ze współczesnymi wyzwaniami i posiada umiejętność stosowania języka bliskiego słuchaczom, nie dokonując zarazem "spłaszczenia" treści.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena bardzo dobra: potrafi opisać wszystkie specyficzne elementy metody stosowanej w teologii duchowości; umie podać wszystkie kryteria jedności i wielości duchowości; potrafi przedstawić wyczerpująco sytuację historyczną, panującą w okresie tworzenia się szkoły duchowości, zagrożenia i odpowiedź zakonodawcy na te wyzwania; umie scharakteryzować wszystkie istotne cechy reguł oraz charyzmat danej szkoły.

Ocena dobra: potrafi opisać większość elementów metody stosowanej w teologii duchowości oraz większość kryteriów różnicujących szkoły duchowości; umie nakreślić ogólnie sytuację historyczną i problematykę w ówczesnym kościele; potrafi dokonać charakterystyki charyzmatu wspólnoty zakonnej i większość jej istotnych elementów.

Ocena dostateczna. Student potrafi z pomocą nauczyciela opisać metodę stosowaną w teologii duchowości, wymienić niektóre kryteria szkół duchowości. Umie opisać niektóre cechy charakterystyczne szkół duchowości oraz ich charyzmaty.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours more information
Coordinators: Sławomir Zalewski
Group instructors: Sławomir Zalewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Udział w wykładzie

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Bibliography: (in Polish)

M. Chmielewski, Metodologiczne problemy posoborowej teologii duchowości katolickiej, Lublin 2001.

Św. Benedykt z Nursji, Reguła, w: św. Benedykt z Nursji, Reguła, św. Grzegorz Wielki, Dialogi. Księga druga, Kraków 1994, ss. 24-297.

św. Grzegorz Wielki, Dialogi. Księga druga, w: św. Benedykt z Nursji, Reguła, św. Grzegorz Wielki, Dialogi. Księga druga, Kraków 1994, ss. 302-380.

M. Kanior, Historia monastycyzmu chrześcijańskiego. Starożytność (wiek III-VIII), t. I, Kraków 1993.

G. Holzherr, Reguła benedyktyńska w życiu chrześcijańskim. Komentarz do Reguły św. Benedykta, tłum. W. Szlenzak, Tyniec 1988.

Tekst łaciński i polski pism św. Franciszka, w: św. Franciszek i Klara z Asyżu, Pisma, tłum. K. Ambrożkiewicz, Kraków-Warszawa 2002, ss. 113-388.

T. Desbonnets, Pisma św. Franciszka i ujęciu historycznym i krytycznym, w: św. Franciszek i Klara z Asyżu, Pisma, tłum. K. Ambrożkiewicz, Kraków-Warszawa 2002, ss. 31-67.

T. Matura, Wizja wyłaniająca się z pism św. Franciszka, w: św. Franciszek i Klara z Asyżu, Pisma, tłum. K. Ambrożkiewicz, Kraków-Warszawa 2002, ss. 69-99.

L. Hardick, J. Terschluesen, K. Esser, Franiciszkańska Reguła życia, tłum. K. Ponurek, Niepokalanów 1988.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)