Spirituality – Introductory issues, schools of spirituality
General data
Course ID: | WT-SPL-TDZ |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Spirituality – Introductory issues, schools of spirituality |
Name in Polish: | Teologia duchowosci: Zagadnienia wstępne; Szkoły duchowości |
Organizational unit: | Higher Theological Seminary in Płock |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | theology |
Subject level: | advanced |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Podstawowa znajomość metod stosowanych w dyscyplinach teologicznych i kryteria ich rozróżniania; ogólna znajomość procesu kształtowania się w historii życia wspólnotowego w Kościele, wiedza dotycząca charyzmatów, ogólne normy budujące wspólnotę |
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z specyfiką metodologiczną teologii duchowości oraz absorbcja wiedzy dotycząca jedności i wielości duchowości, a także kryteriów różnicujących szkoły duchowości. Student ma się zapoznać z dwoma wielkimi szkołami duchowości, tj. szkołą benedyktyńską i franciszkańską, które odcisnęły niezatarte piętno na rozwoju Kościoła i przyczyniły się do rozwoju christianitas. Student ma nabywać umiejętności do krytycznej analizy historycznych źródeł, ażeby wyselekcjonować podstawowe treści, właściwie je zinterpretować i przekazać zrozumiałym dla słuchaczy językiem. |
Bibliography: |
(in Polish) M. Chmielewski, Metodologiczne problemy posoborowej teologii duchowości katolickiej, Lublin 2001. Św. Benedykt z Nursji, Reguła, w: św. Benedykt z Nursji, Reguła, św. Grzegorz Wielki, Dialogi. Księga druga, Kraków 1994, ss. 24-297. św. Grzegorz Wielki, Dialogi. Księga druga, w: św. Benedykt z Nursji, Reguła, św. Grzegorz Wielki, Dialogi. Księga druga, Kraków 1994, ss. 302-380. M. Kanior, Historia monastycyzmu chrześcijańskiego. Starożytność (wiek III-VIII), t. I, Kraków 1993. G. Holzherr, Reguła benedyktyńska w życiu chrześcijańskim. Komentarz do Reguły św. Benedykta, tłum. W. Szlenzak, Tyniec 1988. Tekst łaciński i polski pism św. Franciszka, w: św. Franciszek i Klara z Asyżu, Pisma, tłum. K. Ambrożkiewicz, Kraków-Warszawa 2002, ss. 113-388. T. Desbonnets, Pisma św. Franciszka i ujęciu historycznym i krytycznym, w: św. Franciszek i Klara z Asyżu, Pisma, tłum. K. Ambrożkiewicz, Kraków-Warszawa 2002, ss. 31-67. T. Matura, Wizja wyłaniająca się z pism św. Franciszka, w: św. Franciszek i Klara z Asyżu, Pisma, tłum. K. Ambrożkiewicz, Kraków-Warszawa 2002, ss. 69-99. L. Hardick, J. Terschluesen, K. Esser, Franiciszkańska Reguła życia, tłum. K. Ponurek, Niepokalanów 1988. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student posiada wiedzę dotyczącą metody stosowanej w teologii duchowości oraz definiuje jedność i wielość duchowości. Posługuje się kryteriami, które sprawiają tworzenie się wielu szkół duchowości. Opisuje istotne elementy benedyktyńskiej i franciszkańskiej szkoły duchowości, podkreślając ich nowość w czasach ich występowania. Umie określić tło historyczne powstających szkół. Student posiada umiejętność analizy tekstów źródłowych reguł zakonnych oraz dokonywać ich aktualizacji. Umie właściwie wyselekcjonować treści, które są aktualne współcześnie i ukazać wyjątkowość treści w ówczesnej epoce. Dokonuje porównania treści zakonodawców ze współczesnymi wyzwaniami i posiada umiejętność stosowania języka bliskiego słuchaczom, nie dokonując zarazem "spłaszczenia" treści. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena bardzo dobra: potrafi opisać wszystkie specyficzne elementy metody stosowanej w teologii duchowości; umie podać wszystkie kryteria jedności i wielości duchowości; potrafi przedstawić wyczerpująco sytuację historyczną, panującą w okresie tworzenia się szkoły duchowości, zagrożenia i odpowiedź zakonodawcy na te wyzwania; umie scharakteryzować wszystkie istotne cechy reguł oraz charyzmat danej szkoły. Ocena dobra: potrafi opisać większość elementów metody stosowanej w teologii duchowości oraz większość kryteriów różnicujących szkoły duchowości; umie nakreślić ogólnie sytuację historyczną i problematykę w ówczesnym kościele; potrafi dokonać charakterystyki charyzmatu wspólnoty zakonnej i większość jej istotnych elementów. Ocena dostateczna. Student potrafi z pomocą nauczyciela opisać metodę stosowaną w teologii duchowości, wymienić niektóre kryteria szkół duchowości. Umie opisać niektóre cechy charakterystyczne szkół duchowości oraz ich charyzmaty. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 15 hours
|
|
Coordinators: | Sławomir Zalewski | |
Group instructors: | Sławomir Zalewski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Udział w wykładzie |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Bibliography: |
(in Polish) M. Chmielewski, Metodologiczne problemy posoborowej teologii duchowości katolickiej, Lublin 2001. Św. Benedykt z Nursji, Reguła, w: św. Benedykt z Nursji, Reguła, św. Grzegorz Wielki, Dialogi. Księga druga, Kraków 1994, ss. 24-297. św. Grzegorz Wielki, Dialogi. Księga druga, w: św. Benedykt z Nursji, Reguła, św. Grzegorz Wielki, Dialogi. Księga druga, Kraków 1994, ss. 302-380. M. Kanior, Historia monastycyzmu chrześcijańskiego. Starożytność (wiek III-VIII), t. I, Kraków 1993. G. Holzherr, Reguła benedyktyńska w życiu chrześcijańskim. Komentarz do Reguły św. Benedykta, tłum. W. Szlenzak, Tyniec 1988. Tekst łaciński i polski pism św. Franciszka, w: św. Franciszek i Klara z Asyżu, Pisma, tłum. K. Ambrożkiewicz, Kraków-Warszawa 2002, ss. 113-388. T. Desbonnets, Pisma św. Franciszka i ujęciu historycznym i krytycznym, w: św. Franciszek i Klara z Asyżu, Pisma, tłum. K. Ambrożkiewicz, Kraków-Warszawa 2002, ss. 31-67. T. Matura, Wizja wyłaniająca się z pism św. Franciszka, w: św. Franciszek i Klara z Asyżu, Pisma, tłum. K. Ambrożkiewicz, Kraków-Warszawa 2002, ss. 69-99. L. Hardick, J. Terschluesen, K. Esser, Franiciszkańska Reguła życia, tłum. K. Ponurek, Niepokalanów 1988. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.