Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria poznania-Sposoby odróżniania prawdy od fałszu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-SPL-TPSO
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teoria poznania-Sposoby odróżniania prawdy od fałszu
Jednostka: Wyższe Seminarium Duchowne w Płocku
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

filozofia

Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

TMA_W02; TMA_W10;

TMA_U04; TMA_K11

Wymagania wstępne:

podstawowe umiejętności słuchania ze zrozumieniem, notowania oraz analizy tekstu

Pełny opis:

celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z głównymi problemami teorii poznania (epistemologii); nabycie umiejętności rozpoznawania, rozumienia i rozwiązywania tych problemów oraz samodzielnych analiz tekstów poświęconych problematyce epistemologicznej; doskonalenie kompetencji umiejętności przedstawiania uargumentowanych poglądów na temat źródeł poznania, prawdziwości / fałszywości i (nie)pewności poznania.

Literatura:

1. Ajdukiewicz Kazimierz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa: Czytelnik 1983 (cz. I: Teoria poznania, s. 27-98).

2. Bernecker Sven, Pritchard Duncan (red.) The Routledge Companion to Epistemology, London: Routledge 2011, ss. 918.

3. Gabriel Gottfried, Teoria poznania od Kartezjusza do Wittgensteina, tł. T. Kubalica, Kraków: WAM 2007, ss. 184.

4. Janeczek Stanisław, Starościc Anna (red.), Epistemologia, Lublin: KUL 2015, ss. 565.

5. Judycki Stanisław, Epistemologia, Poznań: W drodze 2020 (t. 1: ss. 638; t. 2: ss. 600).

6. Keller Albert, Wprowadzenie do teorii poznania, tł. A. Ziernicki, Kraków: WAM 2010, ss. 182.

7. Rutowski Tadeusz, Teoria poznania (Czy można odróżnić prawdę od fałszu?), „Studia Płockie” t. XXII (1994), s. 183-204.

8. Woleński Jan, Epistemologia – poznanie, prawda, wiedza, realizm, Warszawa: PWN 2005, ss. 560.

9. Ziemińska Renata (red.), Przewodnik po epistemologii, Kraków: WAM 2013, ss. 558.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

W02 - student wykazuje podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej (kluczowe pojęcia i problemy) metodologicznej teorii poznania

W10 - student prezentuje współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w zakresie epistemologii oraz ogólną wiedzę filozoficzną

U04 - student prawidłowo interpretuje i wyjaśnia problemy epistemologiczne oraz wzajemne relacje między nimi

K11 - student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, uzasadniając potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do problemów wobec złożonej rzeczywistości

Metody i kryteria oceniania:

Efekt W02, W10

- na ocenę bardzo dobrą - student wymienia i definiuje wszystkie omawiane na wykładzie terminy epistemologiczne; rozróżnia i objaśnia wszystkie główne stanowiska w problematyce teoriopoznawczej; wskazuje wszystkich wiodących autorów i kontekst historyczno-problemowy; wybiera i uzasadnia wszystkie wartościowe elementy teorii poznania.

- na ocenę dobrą - student wymienia i definiuje większość omawianych na wykładzie terminów epistemologicznych; rozróżnia i objaśnia większość głównych stanowisk w problematyce teoriopoznawczej; wskazuje większość wiodących autorów i kontekst historyczno-problemowy; wybiera i uzasadnia większość wartościowych elementów teorii poznania.

- na ocenę dostateczną - student wymienia i definiuje niektóre omawiane na wykładzie terminy epistemologiczne; rozróżnia i objaśnia niektóre główne stanowiska w problematyce teoriopoznawczej; wskazuje niektórych wiodących autorów i kontekst historyczno-problemowy; wybiera i uzasadnia niektóre wartościowe elementy teorii poznania.

Efekt U04

- na ocenę bardzo dobrą - student bezbłędnie analizuje tekst źródłowy z zakresu epistemologii, sporządza własny tekst, dobierając adekwatną i zróżnicowaną terminologię, swobodnie porównuje twierdzenia i przyporządkowuje je do głównych teorii epistemologicznych

- na ocenę dobrą - student w większości poprawnie analizuje tekst źródłowy z zakresu epistemologii, sporządza własny tekst, dobierając w dużym stopniu adekwatną i zróżnicowaną terminologię, poprawnie porównuje twierdzenia i przyporządkowuje je do głównych teorii epistemologicznych

- na ocenę dostateczną - student częściowo poprawnie analizuje tekst źródłowy z zakresu epistemologii, sporządza własny tekst, dobierając w małym stopniu adekwatną i zróżnicowaną terminologię, częściowo błędnie porównuje twierdzenia i przyporządkowuje je do głównych teorii epistemologicznych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Niewinowski
Prowadzący grup: Paweł Niewinowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Niewinowski
Prowadzący grup: Paweł Niewinowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Udział w wykładzie: 30 godzin

Przygotowanie do egzaminu: 20 godzin

Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20 godzin

Konsultacje: 5 godzin

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Literatura:

1. Ajdukiewicz Kazimierz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa: Czytelnik 1983 (cz. I: Teoria poznania, s. 27-98).

2. Bernecker Sven, Pritchard Duncan (red.) The Routledge Companion to Epistemology, London: Routledge 2011, ss. 918.

3. Gabriel Gottfried, Teoria poznania od Kartezjusza do Wittgensteina, tł. T. Kubalica, Kraków: WAM 2007, ss. 184.

4. Janeczek Stanisław, Starościc Anna (red.), Epistemologia, Lublin: KUL 2015, ss. 565.

5. Judycki Stanisław, Epistemologia, Poznań: W drodze 2020 (t. 1: ss. 638; t. 2: ss. 600).

6. Keller Albert, Wprowadzenie do teorii poznania, tł. A. Ziernicki, Kraków: WAM 2010, ss. 182.

7. Rutowski Tadeusz, Teoria poznania (Czy można odróżnić prawdę od fałszu?), „Studia Płockie” t. XXII (1994), s. 183-204.

8. Woleński Jan, Epistemologia – poznanie, prawda, wiedza, realizm, Warszawa: PWN 2005, ss. 560.

9. Ziemińska Renata (red.), Przewodnik po epistemologii, Kraków: WAM 2013, ss. 558.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Niewinowski
Prowadzący grup: Paweł Niewinowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)