Teoria poznania-Sposoby odróżniania prawdy od fałszu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-SPL-TPSO |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria poznania-Sposoby odróżniania prawdy od fałszu |
Jednostka: | Wyższe Seminarium Duchowne w Płocku |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | filozofia |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W02; TMA_W10; TMA_U04; TMA_K11 |
Wymagania wstępne: | podstawowe umiejętności słuchania ze zrozumieniem, notowania oraz analizy tekstu |
Pełny opis: |
celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z głównymi problemami teorii poznania (epistemologii); nabycie umiejętności rozpoznawania, rozumienia i rozwiązywania tych problemów oraz samodzielnych analiz tekstów poświęconych problematyce epistemologicznej; doskonalenie kompetencji umiejętności przedstawiania uargumentowanych poglądów na temat źródeł poznania, prawdziwości / fałszywości i (nie)pewności poznania. |
Literatura: |
1. Ajdukiewicz Kazimierz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa: Czytelnik 1983 (cz. I: Teoria poznania, s. 27-98). 2. Bernecker Sven, Pritchard Duncan (red.) The Routledge Companion to Epistemology, London: Routledge 2011, ss. 918. 3. Gabriel Gottfried, Teoria poznania od Kartezjusza do Wittgensteina, tł. T. Kubalica, Kraków: WAM 2007, ss. 184. 4. Janeczek Stanisław, Starościc Anna (red.), Epistemologia, Lublin: KUL 2015, ss. 565. 5. Judycki Stanisław, Epistemologia, Poznań: W drodze 2020 (t. 1: ss. 638; t. 2: ss. 600). 6. Keller Albert, Wprowadzenie do teorii poznania, tł. A. Ziernicki, Kraków: WAM 2010, ss. 182. 7. Rutowski Tadeusz, Teoria poznania (Czy można odróżnić prawdę od fałszu?), „Studia Płockie” t. XXII (1994), s. 183-204. 8. Woleński Jan, Epistemologia – poznanie, prawda, wiedza, realizm, Warszawa: PWN 2005, ss. 560. 9. Ziemińska Renata (red.), Przewodnik po epistemologii, Kraków: WAM 2013, ss. 558. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W02 - student wykazuje podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej (kluczowe pojęcia i problemy) metodologicznej teorii poznania W10 - student prezentuje współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w zakresie epistemologii oraz ogólną wiedzę filozoficzną U04 - student prawidłowo interpretuje i wyjaśnia problemy epistemologiczne oraz wzajemne relacje między nimi K11 - student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, uzasadniając potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do problemów wobec złożonej rzeczywistości |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt W02, W10 - na ocenę bardzo dobrą - student wymienia i definiuje wszystkie omawiane na wykładzie terminy epistemologiczne; rozróżnia i objaśnia wszystkie główne stanowiska w problematyce teoriopoznawczej; wskazuje wszystkich wiodących autorów i kontekst historyczno-problemowy; wybiera i uzasadnia wszystkie wartościowe elementy teorii poznania. - na ocenę dobrą - student wymienia i definiuje większość omawianych na wykładzie terminów epistemologicznych; rozróżnia i objaśnia większość głównych stanowisk w problematyce teoriopoznawczej; wskazuje większość wiodących autorów i kontekst historyczno-problemowy; wybiera i uzasadnia większość wartościowych elementów teorii poznania. - na ocenę dostateczną - student wymienia i definiuje niektóre omawiane na wykładzie terminy epistemologiczne; rozróżnia i objaśnia niektóre główne stanowiska w problematyce teoriopoznawczej; wskazuje niektórych wiodących autorów i kontekst historyczno-problemowy; wybiera i uzasadnia niektóre wartościowe elementy teorii poznania. Efekt U04 - na ocenę bardzo dobrą - student bezbłędnie analizuje tekst źródłowy z zakresu epistemologii, sporządza własny tekst, dobierając adekwatną i zróżnicowaną terminologię, swobodnie porównuje twierdzenia i przyporządkowuje je do głównych teorii epistemologicznych - na ocenę dobrą - student w większości poprawnie analizuje tekst źródłowy z zakresu epistemologii, sporządza własny tekst, dobierając w dużym stopniu adekwatną i zróżnicowaną terminologię, poprawnie porównuje twierdzenia i przyporządkowuje je do głównych teorii epistemologicznych - na ocenę dostateczną - student częściowo poprawnie analizuje tekst źródłowy z zakresu epistemologii, sporządza własny tekst, dobierając w małym stopniu adekwatną i zróżnicowaną terminologię, częściowo błędnie porównuje twierdzenia i przyporządkowuje je do głównych teorii epistemologicznych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Niewinowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Niewinowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Niewinowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Niewinowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w wykładzie: 30 godzin Przygotowanie do egzaminu: 20 godzin Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20 godzin Konsultacje: 5 godzin |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
1. Ajdukiewicz Kazimierz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa: Czytelnik 1983 (cz. I: Teoria poznania, s. 27-98). 2. Bernecker Sven, Pritchard Duncan (red.) The Routledge Companion to Epistemology, London: Routledge 2011, ss. 918. 3. Gabriel Gottfried, Teoria poznania od Kartezjusza do Wittgensteina, tł. T. Kubalica, Kraków: WAM 2007, ss. 184. 4. Janeczek Stanisław, Starościc Anna (red.), Epistemologia, Lublin: KUL 2015, ss. 565. 5. Judycki Stanisław, Epistemologia, Poznań: W drodze 2020 (t. 1: ss. 638; t. 2: ss. 600). 6. Keller Albert, Wprowadzenie do teorii poznania, tł. A. Ziernicki, Kraków: WAM 2010, ss. 182. 7. Rutowski Tadeusz, Teoria poznania (Czy można odróżnić prawdę od fałszu?), „Studia Płockie” t. XXII (1994), s. 183-204. 8. Woleński Jan, Epistemologia – poznanie, prawda, wiedza, realizm, Warszawa: PWN 2005, ss. 560. 9. Ziemińska Renata (red.), Przewodnik po epistemologii, Kraków: WAM 2013, ss. 558. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Niewinowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Niewinowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.