Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do filozofii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-SPL-WFI1
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do filozofii
Jednostka: Wyższe Seminarium Duchowne w Płocku
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

DL_W08 - zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy filozoficzne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania i oddziaływania

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: podstawowy.

Cel przedmiotu: wprowadzenie studenta w podstawową problematykę filozoficzną. Rozważania koncentrują się wokół wyjaśnienia najważniejszych pojęć filozoficznych oraz ukazania filozofii jako dziedziny wiedzy związanej z konkretnym życiem człowieka.

Wymagania wstępne: podstawowa wiedza humanistyczna zdobyta przez studentów w szkole średniej.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Podstawowe rozumienie filozofii

2. Definicja filozofii

3. Dzieje pojęcia filozofii

4. Jak się rodzi filozofia

5. Patroni filozofów

6. Mądrość i prawda

7. Przypowieść o jaskini

8. Filozofia i światopogląd

9. Filozofia a inne dziedziny kultury

10. Dyscypliny filozoficzne

11. Współczesne kierunki filozoficzne

12. Filozofia w Polsce

13. Chrześcijaństwo i filozofia

14. Istota filozofii chrześcijańskiej

15. Główne pojęcia filozoficzne

Metody oceny: podstawą oceny pracy studenta jest udział w zajęciach, znajomość skryptu i lektur obowiązkowych oraz zdanie zaliczenia ustnego.

Literatura:

Lektury obowiązkowe:

Jan Paweł II, Fides et ratio, Poznań 1998.

St. Judycki, Czy edukacja bez filozofii prowadzi do istotnej ułomności intelektualnej i duchowej?, „Znak” 2005 nr 5, s. 79-88.

A. Kobyliński, „Cóż po filozofii w czasie marnym?” O zasadniczym przesłaniu encykliki „Fides et ratio”, „Miesięcznik Pasterski Płocki” 1999 nr 5, s. 210-217.

Lektury uzupełniające:

A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, Kraków 2003.

J.M. Bocheński, Ku filozoficznemu myśleniu. Wprowadzenie do podstawowych pojęć filozoficznych, Warszawa 1986.

J. Galarowicz, Na ścieżkach prawdy. Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1992.

M.A. Krąpiec (red.), Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1998.

P. Kunzmann – F.P. Burkard – F. Wiedmann, Atlas filozofii, Warszawa 1999.

P. Lenartowicz – J. Koszteyn, Wprowadzenie do zagadnień filozoficznych, Kraków 2002.

J. Pieper, W obronie filozofii, Warszawa 1985.

A.B. Stępień, Wstęp do filozofii, Lublin 1989.

H. Urs von Balthasar, O zadanich filozofii katolickiej w czasach współczesnych, Kraków 2003.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza

1.Rozumienie filozofii jako specyficznego poznania rzeczywistości

2.Ukazanie różnych sposobów uprawiania filozofii i wynikających z tego konsekwencji

Umiejętności

1. Ukazanie Filozofii jako wyjątkowej drogi rozumienia siebie i świata

2. Ukazanie wpływu Filozofii na kształtowanie szeroko rozumianej koncepcji życia.

Kompetencje społeczne

1. Umiejętność animowania dyskusji światopoglądowych

Metody i kryteria oceniania:

Ocena bardzo dobra (5)

Wszechstronne rozumienie Filozofii, podstawowych kierunków, wpływu na rozwój szeroko rozumianej kultury umysłowej oraz kształtowanie myśli teologicznej.

Ocena dobra (4)

Rozumienie Filozofii, kierunków jej rozwoju i roli w szeroko rozumianej kulturze

Ocena dostateczna (3)

Rozumienie Filozofii i kierunków jej rozwoju

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bogdan Czupryn
Prowadzący grup: Bogdan Czupryn
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bogdan Czupryn
Prowadzący grup: Bogdan Czupryn
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)