Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-SR-D-PSRD2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Instytut Studiów nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem nauczania psychologii rozwojowej jest zapoznanie studentów z dynamiką rozwoju dzieci i młodzieży w wymiarze ontogenetycznym (o filogenetycznym należy tylko poinformować). Chodzi o pokazanie mechanizmów rozwoju człowieka, praw nimi rządzących i możliwości jakie posiada osobowość. |
Pełny opis: |
Celem nauczania psychologii rozwojowej jest zapoznanie studentów z dynamiką rozwoju dzieci i młodzieży w wymiarze ontogenetycznym (o filogenetycznym należy tylko poinformować). Chodzi o pokazanie mechanizmów rozwoju człowieka, praw nimi rządzących i możliwości jakie posiada osobowość. Treści programowe: 1.Przedmiot i zadania i główne działy psychologii rozwojowej. 2.Podstawowe czynniki rozwoju człowieka. 3.Fazy rozwojowe człowieka (koncepcja Hurlock, Żebrowskiej i Eriksona). 4.Okres prenatalny. Nabywanie cech indywidualnych. Rozwój dziecka w łonie matki. Wczesne dzieciństwo wiek niemowlęcy. 5.Średnie dzieciństwo-wiek przedszkolny. Późne dzieciństwo-młodszy wiek szkolny. Dojrzałość szkolna. 6.Adolescencja. Wczesna adolescencja. Późna adolescencja. 7.Fazy dojrzewania płciowego. 8.Wczesna dorosłość. 9.Rozwój poznawczy. Koncepcja Jeana Piageta. Zmienne i niezmienne struktury poznawcze, 10.Stadia rozwoju inteligencji wg J. Piageta 11.Teoria rozwoju poznawczego Brunera. 12.Podstawowe funkcje języka i etapy rozwoju mowy wg Aitchisona, fazy nabywania języka, stosunek czynnika biologicznego do środowiskowego w rozwoju mowy. 13.Rozwój moralny. Związek rozwoju moralnego z rozwojem intelektualnym. Główne teorie jakie wyrosły z badań nad rozwojem moralnym. 14.Stadia rozwoju moralnego według Piageta, Kohlberga i Muszyńskiego. Style wychowawcze wg Hoffmana. 15.Fazy rozwoju emocjonalnego. 16.Rozwój społeczny. Rozwój religijny. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Przetacznikowa-Gierowska M., Makiełło-Jarża G., Psychologia rozwojowa i wychowawcza, Warszawa 1992.Przetacznikowa-Gierowska M., Tyszkowa M. Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa 1995. Hurlock E. Rozwój dziecka. Warszawa 1985. Literatura uzupełniająca: Niebrzydowski L. Psychologia ludzkich potrzeb, aspiracji i możliwości. Łódź 1999. Birch A. Psychologia rozwojowa w zarysie. Warszawa 1995. Wspomaganie rozwoju dziecka Gas.Z. (red) L 1994. Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Żebrowska M (red) Warszawa 1986. Psychologia rozwojowa, Bryant P.E. Colman A.M. (red), Poznań 1997. M. Grzywak-Kaczyńska. Trud Rozwoju. Warszawa 1988. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.