Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-SR-D-PSRD2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży
Jednostka: Instytut Studiów nad Rodziną
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem nauczania psychologii rozwojowej jest zapoznanie studentów z dynamiką rozwoju dzieci i młodzieży w wymiarze ontogenetycznym (o filogenetycznym należy tylko poinformować). Chodzi o pokazanie mechanizmów rozwoju człowieka, praw nimi rządzących i możliwości jakie posiada osobowość.

Pełny opis:

Celem nauczania psychologii rozwojowej jest zapoznanie studentów z dynamiką rozwoju dzieci i młodzieży w wymiarze ontogenetycznym (o filogenetycznym należy tylko poinformować). Chodzi o pokazanie mechanizmów rozwoju człowieka, praw nimi rządzących i możliwości jakie posiada osobowość.

Treści programowe:

1.Przedmiot i zadania i główne działy psychologii rozwojowej.

2.Podstawowe czynniki rozwoju człowieka.

3.Fazy rozwojowe człowieka (koncepcja Hurlock, Żebrowskiej i Eriksona).

4.Okres prenatalny. Nabywanie cech indywidualnych. Rozwój dziecka w łonie matki. Wczesne dzieciństwo wiek niemowlęcy.

5.Średnie dzieciństwo-wiek przedszkolny. Późne dzieciństwo-młodszy wiek szkolny. Dojrzałość szkolna.

6.Adolescencja. Wczesna adolescencja. Późna adolescencja.

7.Fazy dojrzewania płciowego.

8.Wczesna dorosłość.

9.Rozwój poznawczy. Koncepcja Jeana Piageta. Zmienne i niezmienne struktury poznawcze,

10.Stadia rozwoju inteligencji wg J. Piageta

11.Teoria rozwoju poznawczego Brunera.

12.Podstawowe funkcje języka i etapy rozwoju mowy wg Aitchisona, fazy nabywania języka, stosunek czynnika biologicznego do środowiskowego w rozwoju mowy.

13.Rozwój moralny. Związek rozwoju moralnego z rozwojem intelektualnym. Główne teorie jakie wyrosły z badań nad rozwojem moralnym.

14.Stadia rozwoju moralnego według Piageta, Kohlberga i Muszyńskiego. Style wychowawcze wg Hoffmana.

15.Fazy rozwoju emocjonalnego.

16.Rozwój społeczny. Rozwój religijny.

Literatura:

Literatura obowiązkowa: Przetacznikowa-Gierowska M., Makiełło-Jarża G., Psychologia rozwojowa i wychowawcza, Warszawa 1992.Przetacznikowa-Gierowska M., Tyszkowa M. Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa 1995. Hurlock E. Rozwój dziecka. Warszawa 1985.

Literatura uzupełniająca: Niebrzydowski L. Psychologia ludzkich potrzeb, aspiracji i możliwości. Łódź 1999. Birch A. Psychologia rozwojowa w zarysie. Warszawa 1995. Wspomaganie rozwoju dziecka Gas.Z. (red) L 1994. Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Żebrowska M (red) Warszawa 1986. Psychologia rozwojowa, Bryant P.E. Colman A.M. (red), Poznań 1997. M. Grzywak-Kaczyńska. Trud Rozwoju. Warszawa 1988.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)