Catechetical anthropology
General data
Course ID: | WT-SST-AKC |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Catechetical anthropology |
Name in Polish: | Antropologia katechetyczna |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z psychologii rozwojowej i pedagogiki oraz katechetyki fundamentalnej. |
Short description: |
(in Polish) Celem ĆWICZEŃ jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności, które pozwolą mu na posługiwanie wizją człowieka zgodną z filozofią (i teologią) chrześcijańską. Dotyczy także przestrzeni: Aktualność antropologia w katechezie? Niewystarczalność katechezy kerygmatycznej wobec nowych wyzwań XXI wieku. Powstanie kierunku zwanego katechezą antropologiczną lub katechezą zorientowaną antropologicznie. Założenia i cele tej katechezy. Model dydaktyczny tej katechezy. Adresaci tej katechezy. Dyskusje wobec tego nurtu katechetycznego. |
Full description: |
(in Polish) 1. Antyczna myśl antropologiczna (filozofia, teologia, pedagogika) 2. Spór o człowieka - podstawowe dokumenty katechetyczne 3. Antropologia biblijna i soborowa 4. Człowiek istotą wolną i zdolną do rozwoju 5. Człowiek istotą słabą i grzeszną 6. Wspołczesnye kontekst społeczny 7. Współczesny kontekst antropologiczny 8. Człowieka istotą religijną? wierzącą? 9. Potrzeba antropologi w katechezie 10. Potrzeba autorytetów 11. Wartości w życiu człowieka 12. Cielesność i kult witalności 13. Duchowość człowieka 14. Człowieka a kultura i media 15. Problem cierpienia i umierania w życiu człowieka |
Bibliography: |
(in Polish) P. Goliszek, Personalistyczny wymiar katechezy, Lublin 2017. B. Kiereś, Człowiek i wychowanie. Od osoby do osobowości, Lublin 2017. J. Kochel, Wprowadzenie do antropologii pedagogicznej, Opole 2018. T. Stępień, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 2013. Mieczysław Majewski, Katecheza antropologiczna na tle współczesnych tendencji katechetycznych, Lublin 1977; Mieczysław Majewski, Antropologiczna koncepcja katechezy, Kraków 1995; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) EK 1: student potrafi określić podstawowe założenia chrześcijańskiej koncepcji człowieka; EK 2: student potrafi porównać ze sobą różne koncepcje człowieka; EK 3: student ma rozeznanie w specyfice rozwoju ludzkiego od dzieciństwa po wiek dojrzały; EK 4: student odróżnia różne aspekty rozwoju człowieka i umie opisać, na czym polega rozwój duchowy; EK 5: student potrafi korelować program nauczania z możliwościami i potrzebami rozwojowymi uczniów; EK 6: student potrafi identyfikować w ramach procesu dydaktycznego główne zagrożenia i problemy ucznia; EK 7: student ma rozeznanie we współczesnych prądach kulturowych. Efekt kształcenia 1. Student „określa podstawowe założenia chrześcijańskiej koncepcji człowieka”. Ndst (2): nie potrafi podać podstawowej definicji człowieka; Dst (3): potrafi podać definicję człowieka i ją wyjaśnić; Db (4): precyzyjnie prezentuje wybrane koncepcje człowieka i omawia ich konsekwencje; Bdb (5): precyzyjnie prezentuje wybrane koncepcje człowieka, omawia ich konsekwencje i odnosi do antropologii chrześcijańskiej. Efekt kształcenia 2. Student „porównuje ze sobą różne koncepcje człowieka;”. Ndst (2): nie potrafi wymienić kilku przykładów różnych koncepcji człowieka; Dst (3): poprawnie przybliża wybrane przez siebie koncepcje człowieka i wskazuje występujące w nich różnice”; Db (4): precyzyjnie opisuje wskazane koncepcje antropologiczne i omawia występujące w nich podobieństwa i różnice; Bdb (5): precyzyjnie opisuje wskazane koncepcje antropologiczne, omawia występujące w nich podobieństwa i różnice oraz dokonuje ich oceny z punktu widzenia teologii Efekt kształcenia 3. Student „rozeznaje w specyfikę rozwoju ludzkiego od dzieciństwa po wiek dojrzały”. Ndst (2): nie potrafi wymienić podstawowe etapy rozwoju człowieka; Dst (3): poprawnie wymienia etapy rozwoju człowieka; Db (4): precyzyjnie opisuje etapy rozwoju człowieka i wskazuje na potrzeby wychowawcze; Bdb (5): precyzyjnie opisuje etapy rozwoju człowieka, wskazuje na właściwe im potrzeby wychowawcze oraz identyfikuje potencjalne zagrożenia rozwojowe; Efekt kształcenia 4. Student „odróżnia różne aspekty rozwoju człowieka i umie opisać, na czym polega rozwój duchowy”. Ndst (2): nie potrafi podać podstawowych aspektów rozwoju człowieka; Dst (3): prawidłowo określa podstawowe aspekty rozwoju człowieka; Db (4): precyzyjnie opisuje wybrane aspekty rozwoju człowieka i omawia występujące pomiędzy nimi zależności; Bdb (5): precyzyjnie opisuje wybrane aspekty rozwoju człowieka, omawia występujące pomiędzy nimi zależności oraz ich wpływ na jego rozwój duchowy. Efekt kształcenia 5. Student „potrafi korelować program nauczania z możliwościami i potrzebami rozwojowymi uczniów”. Ndst (2): nie potrafi podać przykładów potrzeb rozwojowych człowieka; Dst (3): podaje przykłady potrzeb rozwojowych człowieka i ogólnie je charakteryzuje; Db (4): opisuje wskazane przykłady potrzeb rozwojowych człowieka i odnosi je do założeń programu nauczania religii; Bdb (5): analizuje wskazane przykłady potrzeb rozwojowych człowieka i wyjaśnia, jak mogą być zaspokajane w oparciu o programu nauczania religii. Efekt kształcenia 6. Student „identyfikuje w ramach procesu dydaktycznego główne zagrożenia i problemy ucznia”. Ndst (2): nie potrafi wskazać kilku przykładów zagrożeń dla rozwoju ucznia Dst (3): potrafi wskazać przykłady zagrożeń dla rozwoju ucznia i je ogólnie charakteryzuje; Db (4): wskazuje przykłady zagrożeń dla rozwoju ucznia, ogólnie je charakteryzuje i proponuje rozwiązania dydaktyczne służące ich przepracowaniu; Bdb (5): wskazuje przykłady zagrożeń dla rozwoju ucznia, precyzyjnie je opisuje i projektuje program dydaktyczny zmierzający do rozwiązania zaistniałego problemu. Efekt kształcenia 7. Student ma rozeznanie we współczesnych prądach kulturowych. Ndst (2): nie potrafi wymienić głównych prądów kulturowych; Dst (3): wymienia główne prądy kulturowe i je ogólnie omawia; Db (4): opisuje główne prądy kulturowe i je ocenia; Bdb (5): opisuje wskazane prądy kulturowe, ocenia je i potrafi wykorzystać dla promowania wartości chrześcijańskich. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. Podstawowym kryterium uzyskania oceny pozytywnej jest obecność na ćwiczeniach. - opanowanie materiału ćwiczeń uzupełnionego o wskazaną literaturę - pisemna końcowa praca zaliczeniowa: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%; |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH CW
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Tomasz Kopiczko | |
Group instructors: | Tomasz Kopiczko | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.