Pastoral care of the sick and the elderly
General data
Course ID: | WT-SST-DCH |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Pastoral care of the sick and the elderly |
Name in Polish: | Duszpasterstwo osób chorych i w podeszłym wielu |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | theology |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Franciszek w "Misericordiae vultus" zwrócił uwagę, że "główną belką, na której wspiera się życie Kościoła jest miłosierdzie" i że "jego wiarygodność weryfikuje się na drodze miłości miłosiernej i współczującej" (MV 10). W tej posłudze ważne miejsce zajmuje troska o chorych, którą, co podkreślał Jan Paweł II w "Ecclesia in Europa" powinno się uważać za jeden z priorytetów (EE 88). Trzeba również zwrócić uwagę na los osób w podeszłym wieku, których sytuacja przynagla Kościół do rewizji działań duszpasterskich, zachęcając go do poszukiwania nowych metod i form pracy bardziej odpowiadających na ich potrzeby i duchowe oczekiwania (Papieska Rada ds. Świeckich, "Godność i posłannictwo ludzi starszych w Kościele i świecie", Wstęp). Celem wykładu jest wszechstronne, uwzględniające wielorakie podstawy oraz wezwania demograficzne przygotowanie do podjęcia posługi duszpasterskiej wśród osób chorych, w podeszłym wieku oraz umierających, ich bliskich oraz pracowników służby zdrowia. |
Full description: |
(in Polish) 1. Wprowadzenie w problematykę i wyjaśnienie podstawowych pojęć. 2. Podstawy biblijne duszpasterskiej posługi Kościoła wobec osób chorych. 3. Sens starości w świetle Pisma Świętego. 4. Kościół katolicki wobec osób chorych i w podeszłym wieku w historii. 5. Wskazania Magisterium dotyczące duszpasterstwa osób chorych. 6. Wskazania Magisterium dotyczące duszpasterstwa osób w podeszłym wieku. 7. Świat ludzi chorych i w podeszłym wieku w Polsce w świetle badań socjologicznych. 8. Psychologiczne uwarunkowania pracy z ludźmi chorymi. 9. Psychologiczne uwarunkowania pracy z ludźmi w podeszłym wieku. 10. Metody i formy duszpasterstwa osób chorych. 11. Metody i formy duszpasterstwa osób w podeszłym wieku. 12. Medyczne i pozamedyczne aspekty opieki hospicyjno-paliatywnej. 13. 14. Duszpasterstwo hospicyjne. 15. Duszpasterstwo chorych i osób w podeszłym wieku jako przestrzeń współpracy duchownych i świeckich |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Jan Paweł II, List apostolski "Salvifici doloris" o chrześcijańskim sensie ludzkiego cierpienia, Watykan 1984. Jan Paweł II, List do moich braci i sióstr - ludzi w podeszłym wieku, Watykan 1999. Kongregacja Nauki Wiary, List "Samaritanus bonus" o opiece nad osobami w krytycznych i końcowych fazach życia, Watykan 2020. Papieskie Orędzia na Światowy Dzień Chorego 1993-2024. Papieska Rada ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, Nowa Karta Pracowników Służby Zdrowia, Katowice 2017. Papieska Rada ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, Światowy Dzień Chorego. Dlaczego i jak obchodzić?, Watykan 1992. Papieska Rada ds. Świeckich, Godność i posłannictwo ludzi starszych w Kościele i świecie, Watykan 1998. Sakramenty chorych. Obrzędy i duszpasterstwo, Katowice 2021. Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski dotycząca posługiwania chorym i umierającym, Zakopane 2017. Bakalarczyk R., Seniorzy niewidzialni obecni? Starzejące się społeczeństwo-prognozy, wyzwania, możliwości, Warszawa 2021. GUS, Sytuacja demograficzna osób starszych i konsekwencje starzenia się ludności Polski w świetle prognozy na lata 2014-2050, Warszawa 2015. GUS, Sytuacja osób starszych w Polsce w 2022 r., Warszawa 2023. Janiak A., Sztuka współbycia. Komunikacja osób duchownych z chorym, umierającym i żałobnikiem, Poznań 2019. Krakowiak P., Strata, osierocenie i żałoba. Poradnik dla pomagających i dla osób w żałobie, Gdańsk 2008. Krakowiak P., Krzyżanowski D., Modlińska A. (red.), Przewlekle chory w domu, Gdańsk 2011. Pełnia życia w starości: cały numer "Ateneum Kapłańskiego" 2011 nr 614. Starość I: cały numer „Ateneum Kapłańskiego” 2019 nr 661. Starość II: cały numer „Ateneum Kapłańskiego” 2019 nr 662. Taylor E., Co powiedzieć? Jak rozmawiać z chorymi o duchowości?, Kraków 2008. Tutak M. J., Wielebski T. (red.)., Seniorzy wyzwaniem dla Kościoła w Polsce, Warszawa 2019. Wielebski T., Duszpasterstwo chorych w Polsce. Między teorią a praktyką, "Teologia Praktyczna" 16:2015, s. 43-77. Wielebski T., Wokół duszpasterskiej posługi kapelanów szpitalnych w Polsce, w: J. Brusiło (red.), Człowiek-duszpasterstwo-Kościół. Od pielgrzymki do ekologii, Kraków 2022, s. 315-366. Literatura uzupełniająca: Kępiński A., Poznanie chorego, Warszawa 2002. Krakowiak Cz., Namaszczenie chorych. Sakrament uzdrowienia, Sandomierz 2005. Muszala A., Binnebesel J., Krakowiak P., Krobicki M. (red.), Dolentium hominum. Duchowni i świeccy wobec ludzkiego cierpienia, Kraków 2011. Pawlaczyk B., Biblia a medycyna, Poznań 2007. Wielebski T., Duszpasterska posługa Kościoła w szpitalach i hospicjach, "Roczniki Teologiczne Warszawsko-Praskie" 3:2003, s. 265-298. Wielebski T., Duszpasterstwo chorych w świetle nauczania Kościoła współczesnego, w: Duszpasterstwo chorych, T. Wielebski (red.), Warszawa 2005, s. 31-56. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) KOD DOSTEPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: pomn3f2 Po zakończeniu zajęć student w zakresie wiedzy: EK 1 - posiada gruntowną wiedzę teologiczną w zakresie biblijno-teologicznych podstaw duszpasterstwa chorych, osób starszych i umierających, której źródłem jest Pismo Święte, Tradycja i Magisterium Kościoła (WT-R-TP_W02); EK 2 - zna powiązania teologii pastoralnej z naukami pozateologicznymi, szczególnie z teorią komunikacji oraz wskazaniami psychologii dotyczącymi uwarunkowań pracy z osobami chorymi, starszymi i umierającymi (WT-R-TP_W04); w zakresie umiejętności: EK 3 - potrafi prognozować zachodzące przemiany i budować, adekwatne do nich, teologiczne modele i programy działalności duszpasterskiej wobec osób chorych, starszych i umierających (WT-R-TP_U02); w zakresie kompetencji: EK 4 - potrafi współpracować w grupie osób duchownych i świeckich służącej osobom chorym, starszym i umierającym (WT-R-TP_K05); EK 5 - zdolny jest do odpowiedzialnego podejmowania innowacyjnych zadań religijno-społecznych, szczególnie związanych z wyzwaniami pastoralnymi wiążącymi się ze starzeniem się społeczeństwa (WT-R_TP_K06). Opis ECTS: Aktywny udział w wykładach: 30 godzin Praca własna studenta: 30 godzin Razem 60 godzin = 2 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) EK 1 określany jako "posiada gruntowną wiedzę teologiczną w zakresie biblijno-teologicznych podstaw duszpasterstwa chorych, osób starszych i umierających, której źródłem jest Pismo Święte, Tradycja i Magisterium Kościoła". Student na ocenę: ndst (2) - nie zna podstawowych pojęć z zakresu duszpasterstwa chorych, osób w podeszłym wieku i umierających oraz głównego przesłania Pisma Św. i dokumentów Magisterium dotyczących tej tematyki; dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniować pojęcia z zakresu duszpasterstwa chorych, osób w podeszłym wieku i umierających oraz główne idee nauczania Pisma Św. i dokumentów Magisterium odnośnie wspomnianych zagadnień; db (4) - dobrze wyjaśnia podstawy terminologiczne oraz biblijno-teologiczne duszpasterstwa osób chorych, w podeszłym wieku i umierających; bdb (5) - wykazuje się rozległą wiedzą z zakresu biblijno-teologicznych podstaw duszpasterstwa osób chorych, w podeszłym wieku i umierających oraz twórczo potrafi akomodować swoją wiedzę do wyzwań współczesności. EK 2 określany jako "zna powiązania teologii pastoralnej z naukami pozateologicznymi, szczególnie z teorią komunikacji oraz wskazaniami psychologii dotyczącymi uwarunkowań pracy z osobami chorymi, starszymi i umierającymi". Student na ocenę: ndst (2) - nie zna podstawowych pojęć i zasad teorii komunikacji oraz psychologii dotyczących uwarunkowań pracy z osobami chorymi, starszymi i umierającymi; dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniować pojęcia i zasady teorii komunikacji i psychologii odnośnie pracy z osobami chorymi, starszymi i umierającymi; db (4) - dobrze wyjaśnia wielorakie podstawy warunkujące nawiązaniu kontaktu z osobami chorymi, starszymi i umierającymi; bdb (5) - wykazuje się rozległą wiedzą z zakresu psychologicznych podstaw pracy z osobami chorymi, starszymi i umierającymi, potrafiąc zarówno scharakteryzować ich świat wewnętrznych przeżyć, jak też opisując zasady związane z nawiązywaniem z nimi kontaktu i ich wsparciem. EK 3 określany jako "potrafi prognozować zachodzące przemiany i budować, adekwatne do nich, teologiczne modele i programy działalności duszpasterskiej wobec osób chorych, starszych i umierających". Student na ocenę: ndst (2) - nie potrafi przygotować jakichkolwiek propozycji działań duszpasterskich wobec ludzi chorych, starszych i umierających; dst (3) - tworzy, ujętą w prostym modelu pastoralnym, propozycję działań duszpasterskich wobec ludzi chorych, starszych i umierająjących; db (4) - przygotowuje w miarę pełną, ujętą w całościowym modelu pastoralnym, propozycję działań duszpasterskich wobec ludzi chorych, starszych i umierających, uwzględniającą nauczanie Magisterium Kościoła i wskazania nauk teologicznych oraz wyniki badań empirycznych; bdb (5) - przygotowuje kompleksową, ujętą w całościowym modelu pastoralnym, propozycję działań duszpasterskich wobec ludzi chorych, starszych i umierających, uwzględniającą nauczanie Magisterium Kościoła i wskazania nauk teologicznych oraz wyniki badań empirycznych, jak też propozycję jej wdrażania ujętą w ramach programu duszpasterskiego. EK 4 określany jako "potrafi współpracować w grupie osób duchownych i świeckich służącej osobom chorym, starszym i umierającym". Student na ocenę: ndst (2) - nie potrafi twórczo współdziałać z osobami służącymi chorym, starszym i umierającym; dst (3) - w ograniczonym stopniu współpracuje z osobami posługującymi chorym, starszym i umierającym, zachowując się pasywnie; db (4) - w miarę dobrze współpracuje w zespołach opieki duszpasterskiej posługującym osobom chorym, starszym i umierającym; bdb (5) - twórczo i aktywnie współpracuje w zespołach opieki duszpasterskiej posługującym osobom chorym, starszym i umierającym, zachowując w nich rolę przywódczą i inicjując podejmowanie nowych metod i form działania. EK 5 określany jako "zdolny jest do odpowiedzialnego podejmowania innowacyjnych zadań religijno-społecznych, szczególnie związanych z wyzwaniami pastoralnymi wiążącymi się ze starzeniem się społeczeństwa". Student na ocenę: ndst (2) - nie potrafi zaplanować i podjąć żadnych zadań religijno-społecznych związanych z prognozami dotyczących starzenia się społeczeństwa; dst (3) - w ograniczonym stopniu, uwzględniając prognozy dotyczące starzenia się społeczeństwa, inicjuje pewne działania odpowiadające na wyzwania pastoralne; db (4) - przygotowuje w miarę pełną odpowiedź duszpasterską na prognozy dotyczące starzenia się społeczeństwa, próbując podejmować współpracę z różnymi środowiskami; bdb (5) - tworzy kompleksową, ujętą w całościowym modelu pastoralnym, propozycję działań duszpasterskich wobec osób starszych, współpracując w jej przygotowaniu, realizacji oraz ewaluacji z różnymi środowiskami. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium ustne. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywna i obowiązkowa obecność w prowadzonych zajęciach, ustne kolokwium śródsemestralne oraz końcowe kolokwium ustne obejmujące znajomość lektur i treści wykładu. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Tomasz Wielebski | |
Group instructors: | Tomasz Wielebski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Tomasz Wielebski | |
Group instructors: | Tomasz Wielebski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.