Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dialog chrześcijańsko-muzułmański

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-SST-DCM
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dialog chrześcijańsko-muzułmański
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symboRL_W09


RL_U04


RL_U14


RL_K01l/symbole efektów kształcenia

Skrócony opis:

Wydarzeniem najważniejszym w życiu Kościoła XX wieku było zwołanie przez Jana XXIII i kontynuowanie przez Pawła VI obrad Soboru Watykańskiego II (1962-1965). Sobór chcąc „uwspółcześnić” misję Kościoła określił i wyznaczył szereg dróg, na które powinni wstąpić i wytrwale nimi kroczyć wszyscy ochrzczeni. Jedną z nich jest droga dialogu z islamem.

Od VII w. po Chrystusie chrześcijanie żyją między muzułmanami. Chrześcijaństwo przez wieki zajmowało określone stanowisko wobec islamu. Wzajemne relacja znaczone były dramatycznymi wydarzeniami ale i znakami nadziei. Chrześcijaństwo przechodziło drogę wyzwalania się z teologii lęku przed islamem. Zadawało przy tym pytanie, czy dialog teologiczny z tą religią jest możliwy? Nauczanie Kościoła potwierdziło ostatecznie nie tylko możliwość, ale i konieczność dialogu, w tym teologicznego.

Pełny opis:

1. Od teologii lęku do teologii dialogu.

2. Chrześcijanie wśród muzułmanów - muzułmanie w otoczeniu chrześcijan.

3. Islam w Europie i w Polsce.

4. Dialog teologiczny z islamem?

5. Jan Paweł II wobec islamu - wymiar teoretyczny

6. Jan Paweł II wobec islamu - wymiar praktyczny

7. Benedykt XVI wobec islamu

8. Franciszek wobec islamu.

9. Bóg - w spotkaniu chrześcijan z muzułmanami

10. Jezus i jego Matka - tematem dialogu

11. Człowiek - w refleksji chrześcijaństwa islamu

12. Cele dialogu chrześcijaństwa z islamem

13. Formy dialogu

14. Duch dialogu - szanse dialogu - przeszkody dialogu

15. Perspektywa przyszłości

Literatura:

BORRMANS M., Guidelines for Dialogue between Christians and Muslims, New York 1990 (edycja francuska - Orientations pour un Dialogue entre Chrétiens et Musulmans, Paris 1981).

GIOIA F. (red.), Interreligious Dialogue. The Official Teaching of the Catholic Church (1963-1995), Boston 1997.

KOŚCIELNIAK K., Chrześcijanie na ziemiach islamu – wczoraj i dziś, w: SAKOWICZ E., Czy islam jest religią terrorystów?, Kraków 2002, s. 180-192.

MARKOWSKI R., SAKOWICZ E., Islam. III. W kulturze Zachodu, w: Encyklopedia Katolicka, t. 7, Lublin 1997, kol. 509-513.

NOSOWSKI J., SAKOWICZ E., Islam. I. Doktryna. II. Dzieje, w: Encyklopedia Katolicka, t. 7, Lublin 1997, kol. 501-507.

SAKOWICZ E., Chrześcijaństwo wobec islamu, „Homo Dei” 68(1998) nr 1, s. 45-49; przedruk: SZCZOTOK E., LISKOWACKA A. (red.), Wierzę w Boga. Komisja Duszpasterska Episkopatu Polski. Program Duszpasterski na rok 1998/99, Katowice 1998, s. 454-458.

SAKOWICZ E., Czy islam jest religią terrorystów?, Kraków 2002.

SAKOWICZ E., Dialog chrześcijaństwa z islamem, „Collectanea Theologica” 59(1989) nr 4, s. 148-152.

SAKOWICZ E., Dialog chrześcijaństwa z islamem według dokumentów Urzędu Nauczycielskiego Kościoła (1963-1998), „Biuletyn. Instytut Filozoficzno-Historyczny. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie” 1999 nr 20(6), s. 43-61.

SAKOWICZ E., Dialog Kościoła z islamem według dokumentów soborowych i posoborowych (1963-1999), Warszawa 2000.

SAKOWICZ E., Fundamentalizm muzułmański, w: Encyklopedia „Białych Plam”, t. 19, Radom 2005, s. 99-102.

SAKOWICZ E., Islam. III. W kulturze Zachodu. 3. I.[slam] w nauczaniu Jana Pawła II, w: Encyklopedia Katolicka, t. 7, Lublin 1997, kol. 513-515.

TEISSIER H., Chrześcijanin wobec islamu, w: SAKOWICZ E., Czy islam jest religią terrorystów?, Kraków 2002, s. 147-171.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza

Student:

- ma podstawową wiedzę o islamie,

- ma elementarną wiedzę z zakresu historii relacji chrześcijaństwa i islamu,

- ma podstawową wiedzę o islamie w Europie i w Polsce,

- ma podstawową wiedzę o teorii i pragmatyce dialogu Kościoła z islamem papieży: Jana Pawła II, Benedykta XVI, Franciszka,

- ma wiedzę o teologicznych tematach dialogu,

- zna główne formy dialogu chrześcijaństwa z islamem.

Umiejętności

Student:

- potrafi posługiwać się terminologią z zakresu religiologii, w tym religioznawstwa,

- potrafi analizować genezę i przebieg relacji chrześcijaństwa i islamu,

- posiada umiejętności prezentowania zdobytej wiedzy. ale też własnych poglądów,

- potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu relacji chrześcijaństwa z islamem z wykorzystaniem różnych źródeł,

- potrafi formułować krytyczne sądy z wykorzystaniem zdobytej wiedzy,

- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów związanych z dialogiem chrześcijańsko-muzułmańskim,

- umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny,

- potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać relacje między chrześcijaństwem i islamem.

Kompetencje społeczne

Student:

- zna zakres swojej wiedzy i poziom umiejętności, ma świadomość konieczności ciągłego rozwijania się;

- jest otwarty na podejmowanie kontaktów społecznych i zawodowych;

- przestrzega zasad etyki naukowej i norm współżycia społecznego;

- ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności;

- ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;

- uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Eugeniusz Sakowicz
Prowadzący grup: Eugeniusz Sakowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)