Dialogue and creativity as competencies of the future
General data
Course ID: | WT-SST-DKK |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Dialogue and creativity as competencies of the future |
Name in Polish: | Dialog i kreatywność jako kompetencje przyszłości |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: |
(in Polish) Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) (in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Zainteresowanie problematyką dialogu. Podstawowe informacje na temat komunikacji. |
Short description: |
(in Polish) Dialog i kreatywność zostały uznane przez UE jako kompetencje przyszłości. Zajęcia mają za zadanie wyjaśnić czym się charakteryzują te pojęcia, jak wprowadzić je we własne życie i kierować się nimi w dokonywaniu codziennych decyzji i wyborów. W globalnym i polskim społeczeństwie są zauważalne głębokie konflikty ideowe i kulturowe pomiędzy różnymi ugrupowaniami i społeczeństwami. W wielu kwestiach dostrzegamy narastające podziały opinii publicznej, dotyczące kwestii etycznych i światopoglądowych. Dialog społeczny i kreatywność w przestrzeni publicznej pozwolą na bardziej świadome i mniej konfliktowe uczestniczenie w życiu społecznym. |
Full description: |
(in Polish) Prowadzić dialog lub podjąć odpowiedzialność poprzez decyzje oraz działanie jest szczególnie trudno w konfliktach dotyczących spraw fundamentalnych, czyli wartości (jak życie czy wolność) i potrzeb (jak bezpieczeństwo czy przynależność). Najbardziej skomplikowane sytuacje społeczne, to najczęściej takie, które dalece wnikają w kwestie osobowościowe definiujące człowieka. Człowiek ma poczucie własnej tożsamości, co w jego naturalnym środowisku ma wymiar pozytywny, natomiast w zetknięciu z innym środowiskiem staje się przeszkodą w nawiązaniu komunikacji oraz w budowaniu wobec siebie poczucia bezpieczeństwa. Także w wymiarze globalnym i polskim społeczeństwie są zauważalne głębokie konflikty ideowe i kulturowe pomiędzy różnymi ugrupowaniami i społeczeństwami. W wielu kwestiach dostrzegamy narastające podziały opinii publicznej, dotyczące kwestii etycznych i światopoglądowych. Dialog społeczny i kreatywność w przestrzeni publicznej pozwolą na bardziej świadome i mniej konfliktowe uczestniczenie w życiu społecznym.Dialog i kreatywność jako kompetencje przyszłości są niezbędne, aby skutecznie i bez szkody dla samego siebie podejmować aktywność i zmieniać rzeczywistość. Zajęcia mają za zadanie wyjaśnić czym się charakteryzują te pojęcia, jak wprowadzić je we własne życie i kierować się nimi w dokonywaniu codziennych decyzji i wyborów. Tematy podejmowane na zajęciach: 1. Etapy komunikacji w dziejach kultury i ich skutki. 2. Warunki komunikacyjne dla prowadzenia dialogu 3. Tożsamość I wielokulturowość 4. Bariery komunikacyjne. 5. Integracja, asymilacja I alienacja 6. Konflikt I kryzys – ich struktura i model rozpoznawania potrzeb 7. Dialog i transformacja konfliktu 8. Innowacyjność i kreatywność 9. – 15 Proces generowania myśli twórczych i realizacji dialogu |
Bibliography: |
(in Polish) Collins Jim, Od dobrego do wielkiego. De Bono Edward, Sześć kapeluszy czyli sześć sposobów myślenia, Wydawnictwo Medium, Warszawa 1996 De Bono Edward, Naucz się myśleć kreatywnie, Wydawnictwo Prima, Warszawa 1998 De Bono Edward, Jak być bardziej interesującym, Rebis, Poznań 1999 Szmidt J. Krzysztof, Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów, trenerów, wyd Helion, Gliwice 2011. Fiske John, Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, tłum. Aleksandra Gierczak, Wrocław 1999. Goban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2000. McLuhan M., Wybór tekstów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001. Mikułowski Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Kraków 2006. Szczecińska-Musielak E., Metoda dialogowa Nansen Centre for Peace and Dialogue, "Kultura, media, teologia" 2016, nr 1. Żukowska-Gardzińska D., For the Benefit of Man – Personalistic Aspects of John Paul II’s Thought, "Fides et ratio, 48, nr 4. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) DL_W15 DL_W16 DL_U07 DL_U16 DK_K03 - Wykształcenie umiejętności dialogu i kreatywności szczególnie w reakcji na sytuacje kryzysowe. - umiejętność oceny konfliktu oraz sytuacji otwierającej się na kreatywność - świadomość posiadania postawy dialogu i umiejętności kreatywności - wypracowanie podstawowego warsztatu dialogu i kreatywności Nakład pracy studenta 30 godz. – aktywne uczestnictwo w wykładzie 15 godz. – przygotowanie do wykładu i lektura zaleconych publikacji 10 godz. – analiza omawianych zagadnień i ich przyswojenie 5 godz. – prace zaliczeniowe i konsultacje z prowadzącym zajęcia 60 godz. – razem 2 punkty ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę końcową składa się aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach (student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności) – znajomość treści wykładu i bibliografii problemowej, o której była mowa w trakcie zajęć; umiejętność analizy procesów zachodzących na poziomie dialogu i kreatywności. W połowie semestru zaplanowane jest kolokwium obejmujące materiał z wykładów i literaturę przedmiotu. Na zakończenie planowane jest kolokwium ustne. Ocena końcowa obejmuje obydwie oceny, aktywność na zajęciach oraz znajomość lektur podstawowych omawianych na zajęciach. Kryteria oceniania: - na ocenę 2 (ndst.): - nie potrafi definiować pojęć dotyczących dialogu i kreatywności ; nie potrafi wskazać procesów zachodzących w kulturze i relacjach międzyosobowych dzięki korzystaniu z dialogu i kreatywności; nie wykazuje umiejętności analizowania relacji zachodzących między dialogiem, kreatywnością a sposobami komunikacji potrzeb osoby; nie dysponuje podstawowym warsztatem pojęciowym odnośnie tematu zajęć; - na ocenę 3 (dst.): wyraża zdobytą wiedzę, umiejętności i kompetencje analizując omawiane zagadnienia przy pomocy wykładowcy; - na ocenę 4 (db.): wyraża zdobyta wiedzę, umiejętności kompetencje poprzez znajomość i samodzielną analizę treści wykładowych; - na ocenę 5 (bdb.): potrafi prezentować, analizować, dyskutować na podstawie zdobytej wiedzy, umiejętności i kompetencji oraz potrafi posługiwać się zdobytą wiedzą efektywnie, kreatywnie i oryginalnie; potrafi samodzielnie definiować pojęcia dotyczące komunikacji wielokulturowej; potrafi wskazać przemiany zachodzące w kulturze i relacjach międzyosobowych; wykazuje umiejętności analizowania relacji zachodzących między antropologią a sposobami komunikacji potrzeb osoby; dysponuje zaawansowanym warsztatem pojęciowym odnośnie dialogu i kreatywności; |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dominika Żukowska-Gardzińska | |
Group instructors: | Dominika Żukowska-Gardzińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
|
Short description: |
(in Polish) Dialog i kreatywność zostały uznane przez UE jako kompetencje przyszłości. Zajęcia mają za zadanie wyjaśnić czym się charakteryzują te pojęcia, jak wprowadzić je we własne życie i kierować się nimi w dokonywaniu codziennych decyzji i wyborów. W globalnym i polskim społeczeństwie są zauważalne głębokie konflikty ideowe i kulturowe pomiędzy różnymi ugrupowaniami i społeczeństwami. W wielu kwestiach dostrzegamy narastające podziały opinii publicznej, dotyczące kwestii etycznych i światopoglądowych. Dialog społeczny i kreatywność w przestrzeni publicznej pozwolą na bardziej świadome i mniej konfliktowe uczestniczenie w życiu społecznym. |
|
Full description: |
(in Polish) Prowadzić dialog lub podjąć odpowiedzialność poprzez decyzje oraz działanie jest szczególnie trudno w konfliktach dotyczących spraw fundamentalnych, czyli wartości (jak życie czy wolność) i potrzeb (jak bezpieczeństwo czy przynależność). Najbardziej skomplikowane sytuacje społeczne, to najczęściej takie, które dalece wnikają w kwestie osobowościowe definiujące człowieka. Człowiek ma poczucie własnej tożsamości, co w jego naturalnym środowisku ma wymiar pozytywny, natomiast w zetknięciu z innym środowiskiem staje się przeszkodą w nawiązaniu komunikacji oraz w budowaniu wobec siebie poczucia bezpieczeństwa. Także w wymiarze globalnym i polskim społeczeństwie są zauważalne głębokie konflikty ideowe i kulturowe pomiędzy różnymi ugrupowaniami i społeczeństwami. W wielu kwestiach dostrzegamy narastające podziały opinii publicznej, dotyczące kwestii etycznych i światopoglądowych. Dialog społeczny i kreatywność w przestrzeni publicznej pozwolą na bardziej świadome i mniej konfliktowe uczestniczenie w życiu społecznym.Dialog i kreatywność jako kompetencje przyszłości są niezbędne, aby skutecznie i bez szkody dla samego siebie podejmować aktywność i zmieniać rzeczywistość. Zajęcia mają za zadanie wyjaśnić czym się charakteryzują te pojęcia, jak wprowadzić je we własne życie i kierować się nimi w dokonywaniu codziennych decyzji i wyborów. Tematy podejmowane na zajęciach: 1. Etapy komunikacji w dziejach kultury i ich skutki. 2. Warunki komunikacyjne dla prowadzenia dialogu 3. Tożsamość I wielokulturowość 4. Bariery komunikacyjne. 5. Integracja, asymilacja I alienacja 6. Konflikt I kryzys – ich struktura i model rozpoznawania potrzeb 7. Dialog i transformacja konfliktu 8. Innowacyjność i kreatywność 9. – 15 Proces generowania myśli twórczych i realizacji dialogu |
|
Bibliography: |
(in Polish) Collins Jim, Od dobrego do wielkiego. De Bono Edward, Sześć kapeluszy czyli sześć sposobów myślenia, Wydawnictwo Medium, Warszawa 1996 De Bono Edward, Naucz się myśleć kreatywnie, Wydawnictwo Prima, Warszawa 1998 De Bono Edward, Jak być bardziej interesującym, Rebis, Poznań 1999 Szmidt J. Krzysztof, Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów, trenerów, wyd Helion, Gliwice 2011. Fiske John, Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, tłum. Aleksandra Gierczak, Wrocław 1999. Goban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2000. McLuhan M., Wybór tekstów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001. Mikułowski Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Kraków 2006. Szczecińska-Musielak E., Metoda dialogowa Nansen Centre for Peace and Dialogue, "Kultura, media, teologia" 2016, nr 1. Żukowska-Gardzińska D., For the Benefit of Man – Personalistic Aspects of John Paul II’s Thought, "Fides et ratio, 48, nr 4. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.