Elementy inkulturacji w teologii Ojców Kościoła
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-SST-EI |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Elementy inkulturacji w teologii Ojców Kościoła |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W07 TMA_U01 TMA_K05 |
Skrócony opis: |
Prezentacja wybranych wątków teologii patrystycznej, w której myśl chrześcijańska spotyka się z pewnymi ideami filozofii i w ogóle kultury starożytnej |
Pełny opis: |
1. Podstawowe cechy starożytnej inkulturacji chrześcijańskiej 2. Akomodacja misyjna w teorii i praktyce Klemensa Aleksandryjskiego 3. Chrześcijanin wobec świata pogań¬skiego w nauce Tertuliana 4. Ad Donatum św. Cypriana jako reto¬ryczny protreptyk 5. Ortodoksja i platonizm w ujęciu św. Atanazego Aleksandryjskiego 6. Początki cywilizacji we¬dług Euzebiusza z Cezarei 7. Rozwój cywilizacji we¬dług Euzebiusza z Cezarei 8. Biblijna idea Syjonu w teologii odkupienia św. Hilarego z Poitiers 9. Wpływ tradycji klasycznej na ideę Syjonu u św. Hilarego z Poitiers 10. Teologiczna treść święta Epifanii według kapadockich źródeł IV w. 11. Pożytek kultury antycznej wg św. Grzegorza z Nazjanzu 12. Droga u apofatycznej wizji Boga w nauce św. Grzegorza z Nyssy 13. Aretologia chrześcijańska a filozofia według św. Jana Chryzostoma 14. Filozofia w życiu monastycznym i świeckim według św. Jana Chryzostoma 15. Podsumowanie |
Literatura: |
A. Literatura podstawowa Kościół otwarty na ludy. Misyjna myśl Ojców Kościoła. Wybrane zagadnienia. Zebrał i oprac. L. Nieścior, Warszawa 2010 (Studia i Materiały Misjologiczne, 21) B. Literatura uzupełniająca: Pieszczoch Sz., Kulturotwórcza inspiracja i wpływ chrześcijaństwa na rozwój antyku, Poznań 1992. Widok N., Akomodacja misyjna w teorii i praktyce Klemensa Aleksandryjskiego, Opole 1992 Stawinoga R., Tertulian a świat antyczny, Kraków 2002, s. 95-132 Nieścior L., Asceza chrześcijańska i filozofia w pismach Nila z Ancyry, Poznań 2001, s. 202-218. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zakończeniu zajęć student w zakresie wiedzy: EK 1 – ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych (TMA_W07); w zakresie umiejętności: EK 2 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej (TMA_U01); w zakresie kompetencji społecznych: EK 3 – ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K05). Opis ECTS: Udział w zajęciach: 30 godz. Praca własna studenta: 30 godz. Razem: 60 godz. = 4 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
EK nr 1 określany jako „ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej” Na ocenę: Ndst (2): nie ma uporządkowanej i pogłębionej wiedzy dotyczącej wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej Dst (3): ma po części uporządkowaną wiedzę dotyczącą wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej Db (4): ma stosunkowo dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej Bdb (5): ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej i potrafi ją precyzyjnie wyrazić EK nr 2 określany jako „potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać źródłowe informacje dotyczące wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej” Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać źródłowe informacje dotyczące wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać niektóry źródłowe informacje dotyczące wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać większość źródłowych informacji dotyczących wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej Bdb (5): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać wszystkie źródłowe informacje dotyczące wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej EK nr 3 określany jako „ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej” Na ocenę: Ndst (2): nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej Dst (3): ma świadomość złożoności niektórych elementów rzeczywistości i częściowo rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej Db (4): ma stosunkowo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej Bdb (5): ma bardzo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do wybranych elementów inkulturacji w teologii patrystycznej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.