Fenomenologia religii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-SST-FR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Fenomenologia religii |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | STL_W01; STL_W02; STL_W05; STL_W08; STL_U02; STL_U04; STL_U05; STL_U06; STL_K02; STL_K03; STL_K04 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie fenomenologii religii, czyli dyscypliny religioznawczej zajmującej się badaniem religii, zjawisk religijnych, przejawów religijności w różnych kontekstach kulturowych. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć 1. Czym jest fenomenologia religii? 2. Dzieje fenomenologii religii 3. Fenomenologiczne koncepcje doświadczenia religijnego (fenomenologie sacrum) 4. Fenomenologia religii Mircei Eliadego 5. Nawrócenie religijne w perspektywie fenomenologicznej |
Literatura: |
Bator W., Fenomenologia religii Geo Widengrena. Blaski i cienie pewnej idei, „Nomos” 2011 nr 75-76, s. 7-32. Bronk A., Mircei Eliadego fenomenologia religii, „Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria” 16(2007) nr 4, s. 107-131. Bronk A., Nauki o religii. Fenomenologia religii, w: Zimoń H. (red.), Religia w świecie współczesnym. Zarys problematyki religiologicznej, Lublin 2000, s. 40-43. Bukowska S., Mircea Eliade wobec problemu historii i fenomenologii religii „Folia Philosophica” 2005 t. 23, s. 201-212. Fenomenologia religii, w: Rusecki M., Traktat o religii, Warszawa 2007, s. 42-44. Kuszyk-Bytniewska M., Fenomenologie sacrum. Doświadczenie religijne w koncepcjach R. Otto, G. van der Leeuwa i M. Eliadego, „Colloquia Communia” 2004 nr 1, s. 37-53. Markowski R., Fenomenologiczne interpretacje pojęcia sacrum, „Warszawskie Studia Teologiczne” 23(2010) nr 2, s. 71-80. Markowski R., Rozumienie chrześcijaństwa w badaniach ks. Tadeusza Dajczera w kontekście fenomenologii religii, Warszawa 2013. Martino E. de, Fenomenologia religijna i historyzm absolutny, „Przegląd Religioznawczy” 1995 nr 4, s. 3-21. Michałowski D., Fenomenologia religii Mircei Eliadego, „Logos i Ethos” 2006 nr 2, s. 143-159. Widengren G., Fenomenologia religii, Kraków 2008. Załęcki P., Nawrócenie religijne w perspektywie fenomenologicznej, „Nomos” 1995 nr 11, s. 19-27. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza Student: - ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie studiowanej specjalności teologicznej; jest w stanie rozwijać tę wiedzę i twórczo stosować ją w działalności edukacyjnej i środowiskowej; - ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorie i metody studiowanej specjalizacji teologicznej; - zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego; - ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi; - zna procesy i uwarunkowania rozwoju religijno‐duchowego oraz jego zagrożenia; - rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym. Umiejętności Student: - potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem ogólnej wiedzy teologicznej; - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową; - posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin, zwłaszcza w zakresie nauk humanistycznych i społecznych; - umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny, szczególnie w ramach interpretacji Biblii; - potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno‐wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej; - potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego. Kompetencje społeczne Student: - ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności; - rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno‐duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny; - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności; - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; - identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczno‐moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym; - ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego; - uczestniczy w życiu kulturalnym i interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa obejmuje: - aktywne uczestnictwo w zajęciach; - rozmowę lub pracę pisemną śródsemestralną; - zaliczenie w postaci krótkiej rozmowy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Szuppe | |
Prowadzący grup: | Paweł Szuppe | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.