Filozoficzno-teologiczne interpretacje fenomenu zła
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-SST-FTI |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Filozoficzno-teologiczne interpretacje fenomenu zła |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
wykład stawia sobie za cel ukazanie integralnej wizji problemu zła, biorącej swój początek z przekazu biblijnego, ubogacanego prze wpływy kulturowo-histroyczno-filozoficzne, determinujące życie intelektualne człowieka. zagadnienia stanowią rozważania na styku teologii moralnej i dogmatycznej, ze szczególnym uwzględnieniem teologii stworzenia, zwłaszcza kwestii z zakresu grzechu pierworodnego i demonologii. |
Pełny opis: |
1. Problem zła u źródeł filozofii 2. Egzystencjalny a metafizyczny problem zła 3. Świadomość zła u starożytnych Greków 4. Źródło zła w Starym Testamencie 5. Grzech w Starym Testamencie 6. Szatan – przemiany wizerunku 7. Nowotestamentalna teologia grzechu 8. Grzech pierworodny i jego skutki dla ludzkiej kondycji 9. Natura ludzka a zło: św. Augustyn i I. Kant 10. Problematyczność a banalność zła – M. Heidegger i H. Arendt 11. Doświadczenie zła a relacja z Bogiem (D. Allen, E. Etump) 12. Zło a teizm: W. Leibniz , Volter, H. Jonas 13. Rekonstrukcja problemu zła we współczesnej teodycei - J. Hick, O. Marquard 14. Nietożsamość zła i cierpienie oraz ich sens w perspektywie teologii i filozofii 15. Czy Bóg cierpi? sprawiedliwość i miłosierdzie wobec zła w świecie |
Literatura: |
Realność szatana, red. K. Góżdź, Lublin 2006 Jan Paweł II, Dives in misericordia, Kraków 2005 M. A. Krąpiec, Dlaczego zło?, Lublin 2004 S. Wiederhofer, Główne formy współczesnej teologii grzechu pierowordnego, „Communio” 1991, nr 4, s. 90-100 L. Balter, Problem reinterpretacji skutków grzechu pierworodnego w człowieku, Kolekcja „Communio” 7, Poznań 1992, s. 247-293 K. Hubaczek, Dobro jako warunek konieczny zła? Teodycea Richarda Swinburne’a, „Przegląd Religioznawczy” 212, 2004, nr 2, s. 91-99 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia: E 1: student zna podstawowe terminy, związane z przedstawianą na wykładzie problematyką, potrafi przedstawiając jej integralną syntezę oraz wskazać uwarunkowania ideowo-historyczne jej rozwoju E 2: posiada umiejętność posługiwania się terminologią w rozwiązywaniu podstawowych aporii, związanych z prezentowaną w ramach wykładu problematyką E 3: ocenia wartość propozycji z zakresu zajęć pod kątem możliwości ich prakseologicznego wykorzystania |
Metody i kryteria oceniania: |
1)Ek_1: potrafi kompetentnie korzystać z terminologii i zna zagadnienia poruszane w ramach wykładu w związku z tematyką zła w teologii; - na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji - na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia w ujęciu historycznym i problemowym - na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić zasadnicze problemy związane z badaniami nad problemem zła w teologii, z uwzględnianiem, historyczno-filozoficznego kontekstu powstania i przedstawić ich rozwój - na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę teologiczną dla oceny współczesnych propozycji interpretacyjnych 2)Ek-2: potrafi prezentować i dyskutować wyniki swych badań; - na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swych badań - na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy związane z problemem zła w teologii na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę 3) Ek-3: ocenia wartość wiedzy dotyczącej problemu zła w teologii pod kątem ich implikacji prakseologicznych: na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu problematyki teologicznie badanego zła na człowieka i jego życie, na jego postrzeganie świata na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemy przedstawiane na zajęcich, często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe na ocenę 4(db) dostrzega zachodzące w świecie zjawiska i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy. Weryfikacja: egzamin ustny Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założeń efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z testu: dst-dst plus - 50-60%, db-db plus - 60-85%, bdb - 85-100% obecności na zajęciach: dst - od 60%, db 60-95%, bdb - 95-100% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.