Geografia religii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-SST-GR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Geografia religii |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | STL_W01; STL_W02; STL_W05; STL_W08; STL_U02; STL_U04; STL_U05; STL_U06; STL_K02; STL_K03; STL_K04 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie geografii religii, czyli dyscypliny religioznawczej zajmującej się przestrzennym rozmieszczeniem i środowiskowym zróżnicowaniem religii. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć 1. Wprowadzenie do geografii religii 2. Dzieje 3. Geografia religii w Polsce 4. Przedmiot badań 5. Migracje religijne 6. Hierotopografia 7. Problematyka obustronnego wpływu religii i środowiska 8. Komplementarność geografii religii 9. Statystyka religii 10. Geografia religii dziś 11. Geografia religii w systemie nauk geograficznych i pokrewnych 12. Środowiska przyrodnicze a sacrum w religiach świata 13. Pielgrzymki w religiach świata |
Literatura: |
Barwa, w: Kopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 1990, s. 14-18. Bronk A., Geografia religii, w: Bieńkowski L., Hemperek P. i in. (red.), Encyklopedia katolicka, t. 5, Lublin 1989, kol. 982-984. Bronk A., Nauki o religii. Geografia i ekologia religii, w: Zimoń H. (red.), Religia w świecie współczesnym. Zarys problematyki religiologicznej, Lublin 2001, s. 43-45. Cebula S., Zoolatria, w: Gigilewicz E. (red.), Encyklopedia katolicka, t. 20, Lublin 2014, kol. 1478-1479. Geografia religii, w: Sakowicz E., Religioznawstwo, wyd. 2, Lublin 2009, s. 33-34. Geografia religii, w: Zdybicka Z.J., Religia a religioznawstwo, Lublin 2013, s. 293-294. Geografia religii i ekologia religii, w: Bronk A., Podstawy nauk o religii, wyd. 3, Lublin 2009, s. 253-260. Jackowski A., Święta przestrzeń świata. Podstawy geografii religii, Kraków 2003. Jackowski A., Wędrowanie człowieka do sacrum, „Alma Mater” 2005-2006 nr 76-77, s. 36-39. Jackowski A., Sołjan I., Geografia religii w basenie Morza Śródziemnego, „Portolana” 2006 t. 2, s. 9-14. Jackowski A., Sołjan I., Środowisko przyrodnicze a „sacrum”, „Peregrinus Cracoviensis” 2001 z. 12, s. 29-50. Jackowski A., Sołjan I., Bilska E., Geografia religii – problemy badawcze, perspektywy rozwoju, w: Jackowski A. (red.), Geografia, człowiek, gospodarka. Profesorowi Bronisławowi Kortusowi w 70. Rocznicę urodzin, Kraków 1997, s. 85-94. Jackowski A., Sołjan I., Bilska E., Geografia religii. Szlaki pielgrzymkowe, Poznań 1999. Kolory, w: Tresidder J., Symbole i ich znaczenie, Warszawa 2001, s. 156-159. Liczby, w: Kopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 1990, s. 197-199. Margul T., Geografia i statystyka religii, „Euhemer. Przegląd Religioznawczy” 30(1986) nr 3-4, s. 423-431. Mikoś K., Geografia religii w perspektywie historycznej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Studia Religiologica” 1988 z. 19, s. 49-67. Przedmiot i dziedziny religioznawstwa, w: Filipiak M., Religioznawstwo. Zagadnienia wybrane, Rzeszów 1989, s. 11-19. Rouvillois M., Statystyka, chronologia i geografia religii. Statystyka i szacunki dotyczące przynależności religijnej, w: Lenoir F., Tardan-Masquelier Y., Encyklopedia religii świata, t. 2, Warszawa 2002, s. 2427-2430. Wanat S., Geografia religioznawcza, „Euhemer. Przegląd Religioznawczy” 14(1970) nr 3-4, s. 67-71. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza Student: - ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie studiowanej specjalności teologicznej; jest w stanie rozwijać tę wiedzę i twórczo stosować ją w działalności edukacyjnej i środowiskowej; - ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorie i metody studiowanej specjalizacji teologicznej; - zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego; - ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi; - zna procesy i uwarunkowania rozwoju religijno‐duchowego oraz jego zagrożenia; - rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym. Umiejętności Student: - potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem ogólnej wiedzy teologicznej; - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową; - posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin, zwłaszcza w zakresie nauk humanistycznych i społecznych; - umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny, szczególnie w ramach interpretacji Biblii; - potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno‐wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej; - potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego. Kompetencje społeczne Student: - ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności; - rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno‐duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny; - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności; - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; - identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczno‐moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym; - ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego; - uczestniczy w życiu kulturalnym i interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa obejmuje: - aktywne uczestnictwo w zajęciach; - rozmowę lub pracę pisemną śródsemestralną; - zaliczenie w postaci krótkiej rozmowy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Szuppe | |
Prowadzący grup: | Paweł Szuppe | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.