Historia ewangelizacji Ameryki Łacińskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-SST-HEA |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Historia ewangelizacji Ameryki Łacińskiej |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | w zakresie wiedzy: EK 1 – posiada szeroki zasób wiedzy w odniesieniu do wielowątkowej historii chrystianizacji Ameryki Łacińskiej. w zakresie umiejętności: EK 2 – Student posiada na tyle rozległą i utrwaloną wiedzę z zakresu historii chrystianizacji i ewangelizacji Ameryki Łacińskiej, że potrafi twórczo odtworzyć główne fakty historyczne z tego zakresu, wyjaśnić genezę, przebieg i konsekwencje procesów ewangelizacyjnych oraz poprawnie je zaprezentować. w zakresie kompetencji społecznych: EK 3 - ma świadomość, że współczesna rzeczywistość religijna Ameryki Łacińskiej ma bardzo głębokie korzenie, zaś odmienność i różnorodność jest czymś charakterystycznym dla tegoż kontynentu. wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Celem tego bloku wykładowego jest zapoznanie słuchaczy z wieloaspektowym wymiarem procesu ewangelizacji Ameryki Łacińskiej oraz przedstawienie mechanizmów, jakie miały wpływ na wytworzenie się specyficznej tradycji chrześcijańskiej na tym kontynencie. Oznacza to, że studenci podczas tego cyklu wykładowego zostaną zapoznani z wiedzą z zakresu historii ewangelizacji Ameryki Łacińskiej okresu kolonialnego, niepodległościowego oraz XX wieku, tj. z metodami i środkami oraz etapami ewangelizacji; organizacją i protagonistami dzieła ewangelizacji; dokumentami i opracowaniami naukowymi dotyczącymi omawianego tematu. |
Pełny opis: |
Wykaz tematów: 1. Źródła historyczne o ewangelizacji Nowego Świata 2. Struktura i cechy charakterystyczne ewangelizacji Nowego Świata 3. Metodologia pracy misyjnej okresu kolonialnego 4. Kościelna struktura terytorialna Nowego Świata 5. Ekspansja misyjna w Nowym Świecie 6. Trudności i ułatwienia w ewangelizacji Nowego Świata 7. Działalność zakonów w Nowym Świecie 8. Transformacje kulturowo-społeczne w Nowym Świecie 9. Kościół w Nowym Świecie a kwestia indiańska 10. Czarnoskórzy niewolnicy jako wyzwanie ewangelizacyjne 11. Inkwizycja w Nowym Świecie 12. Edukacja i formacja intelektualna okresu kolonialnego 13. Kler pochodzenia hiszpańskiego i kreolskiego 14. Kościół w okresie niepodległościowym (wiek XIX) 15. Rozwój struktur kościelnych w XX wieku |
Literatura: |
Borges P. (red.), Historia de la Iglesia en Hispanoamérica y Filipinas (siglos XV-XIX), t. I / II, Madrid 1992. Brzozowski J., Udział zakonów w ewangelizacji Ameryki Łacińskiej, „NURT SVD” (2004), nr 1, s. 49-70. Fąs L., Patronat misyjny, NURT SVD (2004), nr 1, s. 7-48. Gać J., Raj utracony. Śladami chrześcijaństwa. Pierwsze misje jezuitów w Ameryce, Kraków 2006. Kamen H., Imperium Hiszpańskie. Dzieje rozkwitu i upadku, Warszawa 2008. Olszycki M., Świat kolonialny Ameryki Łacińskiej, Warszawa 2017. Szyszka T., Zmagania ewangelizacyjne w Ameryce Łacińskiej okresu kolonialnego, [w:] M. F. Gawrycki (red.), Dzieje kultury latynoamerykańskiej. Warszawa 2009, s. 120-130. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Aktywne uczestnictwo we wszystkich wykładach (dopuszczalne są 2 nieobecności) 2. Przygotowanie jednej pracy semestralnej w formie pisemnej lub aktywne uczestnictwo w konferencji misjologicznej 3. Kolokwium śródsemestralne 4. Zaliczenie przedmiotu w formie testu końcowego EK nr 1. Na ocenę: Ndst (2): Nie jest zdolny do przedstawienia podstawowych faktów z wymaganego zakresu. Dst (3): Orientuje się bardzo ogólnie w problematyce historii chrystianizacji. Db (4): Posiada bogatą wiedzę na temat rozprzestrzeniania się wiary chrześcijańskiej w Nowym Świecie. Bdb (5): Posiada dojrzałą wiedzę odnoście historii chrystianizacji Ameryki Łacińskiej. EK nr 2. Na ocenę: Ndst (2): Nie potrafi przedstawić podstawowych faktów z historii chrystianizacji Ameryki Łacińskiej. Dst (3): W ograniczonym zakresie potrafi przedstawić fakty z historii chrystianizacji Ameryki Łacińskiej. Db (4): Potrafi wymienić i scharakteryzować etapy i fakty dotyczące historii chrystianizacji Ameryki Łacińskiej. Bdb (5): Posiada rzetelną wiedzę na temat historii chrystianizacji Ameryki Łacińskiej i potrafi ją poprawnie przedstawić. EK nr 3. Na ocenę: Ndst (2): Nie dostrzega zależności historycznych na współczesny wymiar życia. Dst (3): Jest tylko po części świadom konieczności poznania historii, aby zrozumieć współczesne oblicze Ameryki Łacińskiej. Db (4): Jest świadom zależności pomiędzy historią a rzeczywistością i potrafi o je określić. Bdb (5): Potrafi z wielkim szacunkiem i profesjonalizmem dyskutować nad problematyką oraz wpływem historii na obecny kształt społeczeństw latynoamerykańskich |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Szyszka | |
Prowadzący grup: | Tomasz Szyszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Szyszka | |
Prowadzący grup: | Tomasz Szyszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Student jest zobowiązany do systematycznego oraz aktywnego uczestnictwa w wykładzie. Dopuszczalne są jedynie dwie nieobecności Student jest zobowiązany do przygotowania pracy pisemnej na wyznaczony temat, na bazie co najmniej kilku artykułów naukowych Zaliczenie przedmiotu: test końcowy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem tego bloku wykładowego jest zapoznanie słuchaczy z wieloaspektowym wymiarem procesu ewangelizacji Ameryki Łacińskiej oraz przedstawienie mechanizmów, jakie miały wpływ na wytworzenie się specyficznej tradycji chrześcijańskiej na tym kontynencie. Oznacza to, że studenci podczas tego cyklu wykładowego zostaną zapoznani z wiedzą z zakresu historii ewangelizacji Ameryki Łacińskiej okresu kolonialnego, niepodległościowego oraz XX wieku, tj. z metodami i środkami oraz etapami ewangelizacji; organizacją i protagonistami dzieła ewangelizacji; dokumentami i opracowaniami naukowymi dotyczącymi omawianego tematu. |
|
Pełny opis: |
1. Źródła historyczne o ewangelizacji Nowego Świata 2. Struktura i cechy charakterystyczne ewangelizacji Nowego Świata 3. Metodologia pracy misyjnej okresu kolonialnego 4. Kościelna struktura terytorialna Nowego Świata 5. Ekspansja misyjna w Nowym Świecie 6. Trudności i ułatwienia w ewangelizacji Nowego Świata 7. Działalność zakonów w Nowym Świecie 8. Transformacje kulturowo-społeczne w Nowym Świecie 9. Kościół w Nowym Świecie a kwestia indiańska 10. Czarnoskórzy niewolnicy jako wyzwanie ewangelizacyjne 11. Inkwizycja w Nowym Świecie 12. Edukacja i formacja intelektualna okresu kolonialnego 13. Kler pochodzenia hiszpańskiego i kreolskiego 14. Kościół w okresie niepodległościowym (wiek XIX) 15. Rozwój struktur kościelnych w XX wieku |
|
Literatura: |
Borges P. (red.), Historia de la Iglesia en Hispanoamérica y Filipinas (siglos XV-XIX), t. I / II, Madrid 1992. Brzozowski J., Udział zakonów w ewangelizacji Ameryki Łacińskiej, „NURT SVD” (2004), nr 1, s. 49-70. Fąs L., Patronat misyjny, NURT SVD (2004), nr 1, s. 7-48. Gać J., Raj utracony. Śladami chrześcijaństwa. Pierwsze misje jezuitów w Ameryce, Kraków 2006. Kamen H., Imperium Hiszpańskie. Dzieje rozkwitu i upadku, Warszawa 2008. Olszycki M., Świat kolonialny Ameryki Łacińskiej, Warszawa 2017. Szyszka T., Zmagania ewangelizacyjne w Ameryce Łacińskiej okresu kolonialnego, [w:] M. F. Gawrycki (red.), Dzieje kultury latynoamerykańskiej. Warszawa 2009, s. 120-130. |
|
Wymagania wstępne: |
KKR2_W01: zna terminologię i zakres tematyczny dotyczący historii ewangelizacji Ameryki Łacińskiej KKR2_W02: posiada utrwaloną wiedzę na temat wieloaspektowej problematyki z zakresu historii ewangelizacji Ameryki Łacińskiej KKR2_U01: potrafi poprawnie poruszać się po poszczególnych obszarach tematycznych historii ewangelizacji Ameryki Łacińskiej i adekwatnie jej interpretować KKR2_U06: potrafi adekwatnie wykorzystywać bogactwo źródeł informacji w zakresie historii ewangelizacji Ameryki Łacińskiej, jak również dokonywać oceny jakości i wiarygodności zebranych oraz przekazywanych wiadomości KKR2_K05: zapoznaje się z możliwościami oddziaływania historii ewangelizacji Ameryki Łacińskiej na współczesne życie społeczne, religijne i polityczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.