Intertekstualizm w Apokalipsie św. Jana
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-SST-IAJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Intertekstualizm w Apokalipsie św. Jana |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki teologiczne |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W01 TMA_U04 TMA_K05 |
Wymagania wstępne: | Znajomość tekstu Apokalipsy św. Jana. |
Skrócony opis: |
Apokalipsa często traktowana jest jako bardzo trudna księga Pisma Świętego pełna niejasnych obrazów. Z drugiej strony zaś badacze znajdują w tym tekście mnóstwo nawiązań do Starego Testamentu, które nie mają charakteru cytatów są jednak rozpoznawalne i tworzą struktury znaczące, dzięki którym można Ap czytać jako wielowarstowy komunikat będący w dialogu z innymi tekstami, a więc odpowiadający na kwestie w dialogu, którym jest literatura. |
Pełny opis: |
1. Intertekstualizm w badaniach literackich. 2. Intertekstualizm w badaniach biblijnych. 3. Apokalipsa św. Jana czy Apokalipsa Jezusa Chrystusa? Charakter księgi. 4. Powstanie i adresaci Apokalipsy a charakter literacki dzieła. 5. Kultura literacka adresatów Apokalipsy. 6. Wizja Jezusa Zmartwychwstałego (Ap 1) jako esej chrystologii judeochrześcijańskiej. 7. Przesłania do siedmiu Kościołów (Ap 2-3): odniesienia intratekstualne i intertekstualne. 8. Wizja tronu Boga (Ap 4-5) a wizje prorockie. 9. Seria pieczęci (Ap 6) w ujęciu intertekstualnym. Kim jest jeździec na białym koniu? 10. Jerozolima i dwaj świadkowie (Ap 11): wyobraźnia malarska czy pamięć czytelnicza? 11. Wielki znak (Ap 12) czy wielki kod? 12. Bestia, bestie i ich prorocy (Ap 13) a Dn 7,15-27. 13. Babilon - Wielka Nierządnica a prorockie wezwania do powrotu z wygnania. 14. Sąd Boży (Ap 20,1-21,8): eschatologia chrześcijańska czy żydowska? 15. Opis Jeruzalem Nowej (Ap 21,9-22,5) a wizja Ezechiela (Ez 40-48) |
Literatura: |
1. LINKE Waldemar, Jerozolima jako miejsce i uczestnik sądu Bożego w Apokalipsie według św. Jana (RSB 18), Warszawa: Oficyna Wydawnicza "Vocatio" 2005. 2. WOJCIECHOWSKI Michał, Apokalipsa Świętego Jana (Nowy Komentarz Biblijny Nowy Testament 20), Częstochowa: Święty Paweł 2012. 3. CZERSKI Janusz M., Apokalipsa Świętego Jana. Wstęp i komentarz, cz. 1, Ap 1-3, Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego 2018; cz. 2, Ap 4-13, Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego 2019; cz. 3, Ap 14-22, Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego 2020. 4. KRAWCZYK Mateusz, Hipoteza zależności hipertekstualne Listu do Rzymian od Księgi Mądrości (BTh TNFS 6), Warszawa: Towarzystwo Teologiczne Franciszka Salezego-Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego 2020, s. 27-91. 5. KRUPA Piotr, Zwyciężający w siedmiu listach Apokalipsy św. Jana, Kraków: Wydawnictwo Karmelitów Bosych 2021. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
TMA_W01: student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą nauk biblijnych zwłaszcza w zakresie Apokalipsy i jej kulturowego kontekstu oraz jest zdolny do jej samodzielnego pogłębiania TMA_U04: student posiada umiejętność interpretowania tekstu Apokalipsy TMA_K05: student jest świadom złożoności struktury społecznej Kościołów Azji Mniejszej |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium śródsemstralne: sprawdzian ustny z lektury artykułu W. Linke,6. „Intertekstualizm w badaniach biblijnych na przykładzie Apokalipsy”. Roczniki Teologiczne Warszawsko – Praskie 2(2002), s. 81-111. TMA_W01: - na ocenę niedostateczną (2): student nie ma nawet elementarnej wiedzy dotyczącej nauk biblijnych zwłaszcza w zakresie Apokalipsy i jej kulturowego kontekstu oraz nie jest zdolny do jej samodzielnego pogłębiania - na ocenę dostateczną (3): student ma podstawową wiedzę dotyczącą nauk biblijnych zwłaszcza w zakresie Apokalipsyi jej kulturowego kontekstu oraz jest zdolny w podstawowym stopniu do jej samodzielnego pogłębiania - na ocenę dobrą (4): student ma zadowalającą wiedzę dotyczącą nauk biblijnych zwłaszcza w zakresie Apokalipsy i jej kulturowego kontekstu oraz jest zdolny w znacznym stopniu do jej samodzielnego pogłębiania - na ocenę bardzo dobrą (5): student pełną wiedzę dotyczącą nauk biblijnych zwłaszcza w zakresie Apokalipsy i jej kulturowego kontekstu oraz jest w pełni zdolny w podstawowym stopniu do jej samodzielnego pogłębiania TMA_U04: - na ocenę niedostateczną (2): student nie posiada żadnej umiejętności interpretowania tekstu Apokalipsy - na ocenę dostateczną (3): student posiada podstawową umiejętność interpretowania tekstu Apokalipsy - na ocenę dobrą (4): student posiada zadowalającą umiejętność interpretowania tekstu Apokalipsy - na ocenę bardzo dobrą (5): student posiada pełną umiejętność interpretowania tekstu Apokalipsy TMA_K05: - na ocenę niedostateczną (2): student nie jest świadom złożoności struktury społecznej Kościołów Azji Mniejszej - na ocenę dostateczną (3): student jest w elementarnym zakresie świadom złożoności struktury społecznej Kościołów Azji Mniejszej - na ocenę dobrą (4): student jest w zadowalającym zakresie świadom złożoności struktury społecznej zwłaszcza Kościołów Azji Mniejszej. - na ocenę bardzo dobrą (5): student jest w pełni świadom złożoności struktury społecznej zwłaszcza Kościołów Azji Mniejszej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Linke | |
Prowadzący grup: | Waldemar Linke | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
Kod do zespołu: hmg78ue |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.