Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Inkulturacja misyjna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-SST-IMI
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Inkulturacja misyjna
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Skrócony opis:

Od samego początku istnienia Kościoła podejmowano próby wiarygodnego przepowiadania Słowa Bożego w różnorodnych środowiskach kulturowych. Chodziło o to, aby niezmienną treść Ewangelii tak przybliżyć grupom ewangelizowanym, aby ten przekaz był zrozumiały i przyjęty. Bardzo wyrazistym znakiem pełnego przyjęcia orędzia chrześcijańskiego było wytworzenie się w danym środowisku społecznym, kultury chrześcijańskiej. Historia Kościoła zna wiele takich owocnych prób. Wiele miejsca temu zagadnieniu poświęcił w swoim nauczaniu papież Jan Paweł II. Termin inkulturacja stał się nie tylko motywem przewodnim papieskiego nauczania, ale też ważnym punktem odniesienia dla wszystkich młodych kościołów misyjnych na wszystkich kontynentach. Na wykładach zostaną omówione zamierzenia inkulturacyjne na przestrzeni XX wieków historii Kościoła, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnych wysiłków i związanych z tym trudności.

Pełny opis:

1. Geneza paradygmatu inkulturacji

2. Nauczanie kościelne dotyczące wyzwań inkulturacyjnych

3. Biblijne przesłanki procesu inkulturacji

4. Teologiczne podstawy inkulturacji

5. Pneumatologiczne indykatory procesu inkulturacji

6. Eklezjologiczne kryteria inkulturacji

7. Zakres semantyczny terminu inkulturacja oraz granice zamierzeń inkulturacyjnych

8. Próby zamierzeń inkulturacyjnych w Indiach - kontrowersje wokół rytów malabarskich w Indiach

9. Próby zamierzeń inkulturacyjnych w Chinach – kontrowersje o ryty chińskie i metodę Mateo Ricci

10. Imperatyw inkulturacji wg dokumentów kościelnych z Afryki i Azji

11. Imperatyw inkulturacji wg dokumentów konferencji CELAMu

12. Problematyka tłumaczeń tekstów teologicznych i liturgicznych

13. Nowe formy liturgiczne w Indiach – tradycja tańców ewangelizacyjnych

14. Kontrowersje wokół projektu rytu liturgicznego dla Amazonii

15. Andyjski diakonat żonatych mężczyzn. Innowacje w prawie kościelnym

Literatura:

Różański J., Biblia a inkulturacja w kontekście afrykańskim, [w:] A. Halemba, J. Różański (red.), Między przekładem biblijnym a rodzimą teologią. Wybrane problemy przekładów biblijnych i teologii afrykańskiej, , Warszawa 2003, s. 7-18.

Różański J., Inkulturacja Kościoła wśród ludów Środkowego Sudanu, Poznań 2004.

Różański J., Wokół koncepcji inkulturacji, Warszawa 2008.

Salman J., Inkulturacja – exkulturacja, [w:] E. Śliwka (red.), Inkulturacja chrześcijaństwa w świecie, Pieniężno 1999, s. 7-25

Szyszka T., Meandry zamierzeń inkulturacyjnych w Chinach, [w:] P. Zając (red.), Konflikty perspektyw w historii i praktyce misyjnej, „Colloquia disputationes” nr 13, Poznań 2009, s. 263- 280;

Szyszka T., Zamierzenia inkulturacyjne Kościoła w Ameryce Łacińskiej, „Lumen Gentium” (2013), nr 1, s. 62-123.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

wiedza: student posiada utrwaloną wiedzę na temat wieloaspektowej problematyki z zakresu wysiłków inkulturacyjnych na przestrzeni XX wieków historii Kościoła. Orientuje sie w założeniach teologicznych oraz kulturowych paradygmatu inkulturacji.

umiejętności: student potrafi poprawnie posługiwać się terminologią z zakresu inkulturacji, jak również krytycznie odnieść się do publikacji na ten temat i podejmować merytoryczną rozmowę.

oddziaływanie społeczne: inkulturacja, to nie tylko teoria książkowa, ale też praktyka życiowa w środowiskach misyjnych, gdzie problematyka społeczna jest jednym z istotnych założeń omawianego paradygmatu. Student posiada zatem nie tylko wiedzę z zakresu inkulturacji, ale też zapoznaje sie z możliwościami wykorzystania w życiu i pracy kryteriów wynikających z paradygmatu inkulturacji (np. wyczulenie na odmienność kulturową i budowanie społeczeństwa w oparciu o poszanowanie różnorodności kulturowej)

Metody i kryteria oceniania:

egzamin ustny

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)