Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Liturgia a pobożność ludowa

General data

Course ID: WT-SST-LPL
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Liturgia a pobożność ludowa
Organizational unit: Institute of General Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

theology

(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Preliminary Requirements:

(in Polish) podstawowa wiedza z zakresu liturgiki fundamentalnej, elementy wiedzy o kulturze

Short description: (in Polish)

Celem wykładów jest nakreślenie teologicznych zasad, w świetle których należy podejmować i rozwiązywać wzajemną relację pomiędzy liturgią i pobożnością ludową, prezentacja różnych form pobożności ludowej w ich rozwoju historycznym oraz omówienie zwyczajów i praktyk pobożności stosowanych w poszczególnych okresach roku liturgicznego. Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu liturgiki oraz elementy wiedzy o kulturze

Full description: (in Polish)

1. Kwestie terminologii: liturgia, nabożeństwo, pobożność ludowa, religijność ludowa. Próba ustalenia kryteriów klasyfikacji.

2. Relacje (zależności i napięcia) między liturgią a nabożeństwami ludowymi.

3. Język i formy pobożności ludowej.

4. Liturgia i pobożność ludowa w ciągu wieków.

5. Liturgia i pobożność ludowa w nauczaniu Kościoła.

6. Teologiczne zasady oceny i odnowy pobożności ludowej.

7. Rok liturgiczny i pobożność ludowa.

8. Liturgia i formy pobożności ludowej w Adwencie.

9. Zwyczaje bożonarodzeniowe.

10. Powstanie i historyczny rozwój pobożności pasyjnej Wielkiego Postu.

11. Wielki Tydzień i Triduum Paschalne w pobożności ludowej.

12. Pobożność ludowa w okresie Wielkanocy.

13. Pobożne praktyki ku czci Chrystusa, Matki Bożej, Aniołów i Świętego Józefa. Zwyczaje związane z pogrzebem kościelnym.

14. Liturgia, pobożność ludowa, katecheza i duchowość.

15. Wychowanie do pobożności ludowej.

Bibliography: (in Polish)

Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, Dyrektorium o pobożności ludowej i liturgii. Zasady i wskazania, Poznań 2003.

Kopeć J.J., Liturgia i pobożność ludowa w świetle historii, w: Liturgia i pobożność ludowa, red. W. Nowak, Olsztyn 2013, s. 25-38.

Kopeć J.J., Męka Pańska w religijnej kulturze polskiego średniowiecza. Studium nad motywami i tekstami liturgicznymi, Warszawa 1975.

Sodi M. (red.), Liturgia e pieta popolare. Prospettive per la Chiesa e la cultura nel tempo della nuova Evangelizzazione, Citta del Vaticano 2013.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

W zakresie wiedzy:

EK 1 - ogólna wiedza dotycząca teologii liturgii oraz wzajemnych relacji pomiędzy liturgią a pobożnością ludową, znajomość form pobożności ludowej dominujących w poszczególnych okresach roku liturgicznego.

W zakresie umiejętności:

EK 2 - umie posługiwać się pojęciami liturgii i pobożności ludowej i umie wymienić formy pobożności ludowej charakterystyczne dla danego okresu liturgicznego oraz je omówić.

W zakresie kompetencji społecznych:

EK 3 - potrafi wyjaśnić w zwięzły sposób innym, jaka jest różnica pomiędzy liturgią a pobożnością ludową, potrafi wskazać innym na konkretnych przykładach, które celebracje są liturgią, a które nią nie są.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

EK nr 1 - określany jako zna pojęcia liturgii i pobożności ludowej

Na ocenę:

Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć z zakresu liturgii, nie zna definicji liturgii; nie wie, jaka jest różnica pomiędzy liturgią a nabożeństwem;

Dst (3): zna podstawowe pojęcia: liturgia, nabożeństwo, zna formy podstawowe formy pobożności ludowej charakterystyczne dla poszczególnych okresów roku liturgicznego;

Db (4): poprawnie definiuje pojęcia: liturgia, nabożeństwo i zależności istniejące między nimi;

Bdb (5): zna znaczenie pojęć: liturgia, pobożność ludowa i kryteria klasyfikacji, co jest liturgią. a co nią nie jest.

EK nr 2 określany jako umiejętności z zakresu liturgia a pobożność ludowa

Na ocenę:

Ndst (2): nie umie zdefiniować czym jest liturgia i pobożność ludowa;

Dst (3): umie zdefiniować pojęcia liturgii i pobożności ludowej;

Db (4): umie prowadzić dyskusje na temat kryteriów klasyfikacji tego, co jest liturgią, a co nią nie jest oraz zasad teologicznych regulujących wzajemne relacje pomiędzy liturgią a pobożnością ludową;

Bdb (5): umie wyznaczyć temat sympozjum i referatów z zakresu liturgii a pobożności ludowej.

EK nr 3 określany jako wykorzystanie wiedzy z zakresu liturgia a pobożność ludowa

Na ocenę:

Ndst (2): nie umie wyjaśnić innymi, jaka jest różnica pomiędzy liturgią a pobożnością ludową;

Dst (3): umie wyjaśnić innym pojęcia: liturgia, pobożność ludowa i wyjaśnia im podstawowe formy pobożności ludowej na wybranych przykładach dla poszczególnych okresów roku liturgicznego;

Db (4): umie przygotować referat na temat wybranych form pobożności ludowej;

Bdb (5): umie przygotować sympozjum z zakresu problematyki liturgia a pobożność ludowa.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Waldemar Bartocha
Group instructors: Waldemar Bartocha
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Nakład pracy studenta:


udział w wykładzie - 30 godz.

samodzielna lektura - 15 godz.

czas na przygotowanie prac śródsemestralnych - 15 godz.

przygotowanie do kolokwium ustnego - 30 godz.


SUMA GODZIN: 90

LICZBA ECTS: 90 godzin/30 godzin =3 ECTS

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem wykładów jest nakreślenie teologicznych zasad, w świetle których należy podejmować i rozwiązywać wzajemną relację pomiędzy liturgią i pobożnością ludową, prezentacja różnych form pobożności ludowej w ich rozwoju historycznym oraz omówienie zwyczajów i praktyk pobożności stosowanych w poszczególnych okresach roku liturgicznego. Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu liturgiki oraz elementy wiedzy o kulturze

Full description: (in Polish)

1.Kwestie terminologii: liturgia, nabożeństwo, pobożność ludowa, religijność ludowa. Próba ustalenia kryteriów klasyfikacji.

2. Relacje (zależności i napięcia) między liturgią a nabożeństwami ludowymi.

3. Język i formy pobożności ludowej.

4. Liturgia i pobożność ludowa w ciągu wieków.

5. Liturgia i pobożność ludowa w nauczaniu Kościoła.

6. Teologiczne zasady oceny i odnowy pobożności ludowej.

7. Rok liturgiczny i pobożność ludowa.

8. Liturgia i formy pobożności ludowej w Adwencie.

9. Zwyczaje bożonarodzeniowe.

10. Powstanie i historyczny rozwój pobożności pasyjnej Wielkiego Postu.

11. Wielki Tydzień i Triduum Paschalne w pobożności ludowej.

12. Pobożność ludowa w okresie Wielkanocy.

13. Pobożne praktyki ku czci Chrystusa, Matki Bożej, Aniołów i Świętego Józefa. Zwyczaje związane z pogrzebem kościelnym.

14. Liturgia, pobożność ludowa, katecheza i duchowość.

15. Wychowania do pobożności ludowej.

Bibliography: (in Polish)

Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, Dyrektorium o pobożności ludowej i liturgii. Zasady i wskazania, Poznań 2003.

Kopeć J.J., Liturgia i pobożność ludowa w świetle historii, w: Liturgia i pobożność ludowa, red. W. Nowak, Olsztyn 2013, s. 25-38.

Kopeć J.J., Męka Pańska w religijnej kulturze polskiego średniowiecza. Studium nad motywami i tekstami liturgicznymi, Warszawa 1975.

Sodi M. (red.), Liturgia e pieta popolare. Prospettive per la Chiesa e la cultura nel tempo della nuova Evangelizzazione, Citta del Vaticano 2013.

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class: (unknown)
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Nakład pracy studenta:


udział w wykładzie - 30 godz.

samodzielna lektura - 15 godz.

czas na przygotowanie prac śródsemestralnych - 15 godz.

przygotowanie do kolokwium ustnego - 30 godz.


SUMA GODZIN: 90

LICZBA ECTS: 90 godzin/30 godzin =3 ECTS

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)