Metaphysical, epistemological and anthropological foundations in spiritual theology
General data
Course ID: | WT-SST-PME |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Metaphysical, epistemological and anthropological foundations in spiritual theology |
Name in Polish: | Podstawy metafizyczne, epistemologiczne i antropologiczne w teologii duchowości |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Średniozaawansowana wiedza z zakresu filozofii, antropologii i teologii. |
Short description: |
(in Polish) Ćwiczenia mają służyć pogłębieniu wiedzy ze wskazanych dyscyplin oraz ukierunkować na samodzielne próby odpowiedzi na pytania jakimi jest świat i człowiek w świecie, w kontekście historii zbawienia. |
Full description: |
(in Polish) Celem ćwiczeń jest doskonalenie szeroko rozumianego aparatu badawczego, na który składają się zarówno podstawy metafizyczne traktujące o strukturze rzeczy; epistemologiczne, odwołujące się do dziedziny ludzkiego poznania, jego zakresu oraz sposobu weryfikacji rzeczywistości; jak i antropologiczne, zajmujące się szeroko pojętą refleksją na tym co stanowi człowieka i o człowieku, i podejmowanych na gruncie filozofii i teologii odpowiedzi na to pytanie jakim jest człowiek. Całość ćwiczeń zamyka się w ukierunkowaniu refleksji na rzeczywistość ludzkiej duchowości, w perspektywie katolickiej teologii duchowości i jej specyfiki jako dyscypliny naukowej. Ćwiczenia obejmują następującą pulę zagadnień: 1. Zagadnienia wprowadzające. Metafizyka w ogólności. Konteksty epistemiczne. Problemowy szkic antropologiczny. Warunki zaliczenia, oraz plan ćwiczeń. 2. Metafizyka a pięć dróg św. Tomasza z Akwinu. Dowody kosmologiczne jako wypadkowa metafizyki i wiary. 3. Metafizyka a dowody z doświadczenia. 4.Pojęcie natury oraz struktura bytu i ich konsekwencje dla ludzkiej duchowości. 5.Wstęp do zagadnień epistemologicznych 6.Epistemologia a teologia duchowości. Zagadnienia natury poznania, przekonań, racji. 7.Teizm - ateizm, agnostycyzm - fideizm. Doświadczenie logiczne a empiryczne. 8.Spór o prawdę. Relatywizm - empiryzm. 9.Spór o prawdę. Racjonalizm - determinizm. 10.Prawda o człowieku i człowiek wobec prawdy. Zasadność poszukiwania. 11. Próba abstrakcji. Konstrukcja modelu człowieka współczesnego. 12. Współczesne nurty interpretacji osoby ludzkiej. 13. Jest. Ja jestem. Staję się. Konieczność stwierdzeń fundamentalnych. 14. Próby. Współczesne konteksty pytań kluczowych i odpowiedzi. 15. Trzy pytania: 15.1 O udziale metafizyki w rzeczy. Czemu potrzebujemy metafizyki? 15.2 O charakterze poznania dzisiaj. Choroby i nowe otwarcie aparatu poznawczego człowieka. 15.3 Gdzie jesteś człowieku. O utracie tego co ludzkie. Dziś jest szansą czy stratą? |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowa: Krąpiec M., "Metafizyka", Lublin 1978 Judycki S., "Epistemologia" T. 1 i 2, Warszawa 2020 Valverde C., "Antropologia filozoficzna", PALLOTINUM - Poznań 1998 Wojtyła K., "Osoba i czyn", Kraków 1985 Uzupełniająca: Balthasar H. U., "Chwała. Estetyka teologiczna. Kontemplacja postaci" Kraków 2008 Auman J., "Zarys historii duchowości", Kielce 1993 Kreeft P., Tacelli K., "Podstawy apologetyki chrześcijańskiej", Warszawa 2020 Müller G. L., "Prawda. raport o stanie Kościoła", Kraków 2021 |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Grzegorz Kozłowski | |
Group instructors: | Grzegorz Kozłowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Ćwiczenia mają służyć pogłębieniu wiedzy ze wskazanych dyscyplin oraz ukierunkować na samodzielne próby odpowiedzi na pytania jakimi jest świat i człowiek w świecie, w kontekście historii zbawienia. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem ćwiczeń jest doskonalenie szeroko rozumianego aparatu badawczego, na który składają się zarówno podstawy metafizyczne traktujące o strukturze rzeczy; epistemologiczne, odwołujące się do dziedziny ludzkiego poznania, jego zakresu oraz sposobu weryfikacji rzeczywistości; jak i antropologiczne, zajmujące się szeroko pojętą refleksją na tym co stanowi człowieka i o człowieku, i podejmowanych na gruncie filozofii i teologii odpowiedzi na to pytanie jakim jest człowiek. Całość ćwiczeń zamyka się w ukierunkowaniu refleksji na rzeczywistość ludzkiej duchowości, w perspektywie katolickiej teologii duchowości i jej specyfiki jako dyscypliny naukowej. Ćwiczenia obejmują następującą pulę zagadnień: 1. Zagadnienia wprowadzające. Metafizyka w ogólności. Konteksty epistemiczne. Problemowy szkic antropologiczny. Warunki zaliczenia, oraz plan ćwiczeń. 2. Metafizyka a pięć dróg św. Tomasza z Akwinu. Dowody kosmologiczne jako wypadkowa metafizyki i wiary. 3. Metafizyka a dowody z doświadczenia. 4.Pojęcie natury oraz struktura bytu i ich konsekwencje dla ludzkiej duchowości. 5.Wstęp do zagadnień epistemologicznych 6.Epistemologia a teologia duchowości. Zagadnienia natury poznania, przekonań, racji. 7.Teizm - ateizm, agnostycyzm - fideizm. Doświadczenie logiczne a empiryczne. 8.Spór o prawdę. Relatywizm - empiryzm. 9.Spór o prawdę. Racjonalizm - determinizm. 10.Prawda o człowieku i człowiek wobec prawdy. Zasadność poszukiwania. 11. Próba abstrakcji. Konstrukcja modelu człowieka współczesnego. 12. Współczesne nurty interpretacji osoby ludzkiej. 13. Jest. Ja jestem. Staję się. Konieczność stwierdzeń fundamentalnych. 14. Próby. Współczesne konteksty pytań kluczowych i odpowiedzi. 15. Trzy pytania: 15.1 O udziale metafizyki w rzeczy. Czemu potrzebujemy metafizyki? 15.2 O charakterze poznania dzisiaj. Choroby i nowe otwarcie aparatu poznawczego człowieka. 15.3 Gdzie jesteś człowieku. O utracie tego co ludzkie. Dziś jest szansą czy stratą? |
|
Bibliography: |
(in Polish) Celem ćwiczeń jest doskonalenie szeroko rozumianego aparatu badawczego, na który składają się zarówno podstawy metafizyczne traktujące o strukturze rzeczy; epistemologiczne, odwołujące się do dziedziny ludzkiego poznania, jego zakresu oraz sposobu weryfikacji rzeczywistości; jak i antropologiczne, zajmujące się szeroko pojętą refleksją na tym co stanowi człowieka i o człowieku, i podejmowanych na gruncie filozofii i teologii odpowiedzi na to pytanie jakim jest człowiek. Całość ćwiczeń zamyka się w ukierunkowaniu refleksji na rzeczywistość ludzkiej duchowości, w perspektywie katolickiej teologii duchowości i jej specyfiki jako dyscypliny naukowej. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.