Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie z filozofii kultury 2 WF-FI-212-SEMSOC-2
Seminarium (SEM) Semestr letni 2016/17

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 16
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

W tym roku akademickim poddamy analizie (zgodnie z porządkiem

wyodrębnionym przez Arystotelesa: theoria, praxis, poesis) trzy prace

charakterystyczne dla wskazanych obszarów kultury. Będą to:

1. Arystoteles, Zachęta do filozofii, w: Dzieła wszystkie, tom 6,

Warszawa 2001;

2. ks. Józef Tischner, Etyka solidarności, Kraków 1981;

3. Henryk Kiereś, Sztuka w kulturze, Lublin 2013.

Efekty uczenia się:

K_W17: zna i rozumie wzajemne powiązania oraz komplementarność pomiędzy poznaniem typu filozoficznego i naukowego, tj. posiada pogłębioną wiedzę na temat szczegółowej problematyki, jaką zajmował się w trakcie pisania pracy magisterskiej, zna zasady pisania prac magisterskich, recenzji oraz sporządzania protokołów, rozpoznaje moralny wymiar relacji międzyludzkich.

K_U19: prowadzi na poziomie podstawowym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego

potrafi opracowywać konkretne zagadnienia, dotychczas nieopracowane, umie zabierać głos w dyskusji naukowej, posiadł znajomość pisania recenzji książek i artykułów naukowych, a także krytycznie oceniać prezentowane prace badawcze, korzysta z literatury naukowej.

K_K05: efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania.Potrafi dyskutować, współpracować przy zbieraniu materiałów naukowych, wskazywać innym na literaturę naukową, pomocną dla pełniejszego ujęcia opracowywanego przez nich tematu. Zdobył umiejętność prezentowania poglądów filozoficznych przy użyciu metod tradycyjnych, jak i z wykorzystaniem zdobyczy techniki.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność podczas zajęć jest obowiązkowa, dopuszcza się trzy (3)

usprawiedliwione nieobecności. Przy ostatecznej ocenie będą brał pod uwagę aktywność studentów podczas zajęć, ich obeznanie w problematyce filozoficznej, lektury i - choć trudno to wymierzyć - pasję metafizyczną, dzięki której możliwy jest w ogóle rozwój myśli i strategii filozoficznych. Kryteria oceniania:

Wiedza:

- na ocenę 2 (nast..): student nie potrafi podać definicji kultury, nie rozróżnia dziedzin kultury i filozofii, nie zna głównych paradygmatów uprawiania filozofii kultury. Nie zna treści tekstów zadawanych na poszczególne zajęcia, był nieobecny na zajęciach ponad 3 razy.

- na ocenę 3 (dst.): Wybiorczo zna treści z zdanych na zajęcia tekstów, ale nie potrafi ich interpretować i ukazać związków pomiędzy filozofią a kulturą.

- na ocenę 4 (db.): poprawnie ukazuje specyfikę filozofii kultury, potrafi wskazać i omówić związki filozofii z kulturoznawstwem, antropologią kulturową, naukami politycznymi. Dobrze zna treści zawarte w zadanych na zajęcia tekstach.

- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w dyscyplinie jaką jest filozofia kultury, zna jej przedstawicieli. Doskonale zna treści zawarte w zadanych na zajęcia tekstach.

Umiejętności:

- na ocenę 2 (nast..): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować teksów z zakresu filozofii kultury, nie potrafi ocenić wartości poznawczej zawartej w tekstach przedstawionych na zajęciach. Nie przedstawił tematu i spisu treści pracy magisterskiej z filozofii kultury, nie napisał w terminie wersji końcowej swojej pracy.

na ocenę 3 (dst.): student słabo zna teksty z filozofii kultury podane na zajęciach, nie potrafi ich właściwie interpretować, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji, ale nie do końca potrafi ocenić jej wartość poznawczą i wyciągnąć wnioski. Ma trudności w uzasadnieniu możliwości zajmowania się przez filozofię treściami kultury. Przynajmniej raz zaprezentował samodzielnie zadany wcześniej temat na podstawie zaproponowanego tekstu. Nie jest aktywny na zajęciach, nie uczestniczy w dyskusji, nie przedstawia swoich opinii i wniosków.

- na ocenę 4 (db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu filozofii kultury, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych, potrafi ocenić ich wartość poznawczą, zabiera głos przedstawiając swoje opinie i wnioski. Umie racjonalnie uzasadnić swoje zdanie. Był nieobecny na zajęciach mniej niż trzy razy.

- na ocenę 5 (bdb.): student doskonale czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu filozofii kultury, zna argumenty filozoficzne na związki pomiędzy filozofią a kulturą, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Doskonale zna treści tekstów zadanych na poszczególne zajęcia, potrafi samodzielnie interpretować zadane teksty, wyciąga wnioski i formułuje własne opinie. Student bierze aktywny udział w dyskusjach na zajęciach, wykazuje się samodzielnością krytycznego i racjonalnego myślenia i formułowania ocen. Był nieobecny na zajęciach mniej niż trzy razy. Poprawił wedle wskazań prowadzącego tekst swojej pracy magisterskiej, zastosował się do zaproponowanych wskazówek.

Kompetencje:

Oceniany jest stopień racjonalnego podejścia do filozofii kultury jako dziedziny interdyscyplinarnej. Potrafi ukazać implikacje rodzące się na styku treści filozoficznych i kulturowych. Wyciąga wnioski z poznanych treści wykazując orientację w refleksji nad treściami kultury i ich konsekwencjami w życiu społecznym i politycznym. Potrafi w sposób logiczny i jasny formułować myśli w formie pisemnej (praca licencjacka), właściwie układa plan pracy, jest kompetentny w analizie wybranych przez siebie treści i tematów z filozofii kultury, przedstawia racjonalnie uzasadnione wnioski i oceny.

Zakres tematów:

Podczas tegorocznych zajęć zwrócimy szczególną uwagę na postępy w pisaniu prac magisterskich przez poszczególnych uczestników zebrań. Przypomnimy podstawowe zasady i metodologię, które obowiązują przy pisaniu tego rodzaju studium, utrwalimy akceptowane w naszym środowisku

akademickim sposoby robienia przypisów i wszelkiego rodzaju formalnych odnośników. Będziemy się również starali zastanowić nad tematami prac, które mogą ewentualnie zainteresować tych studentów, którzy jeszcze się wahają w kwestiach tego, czym zajmą się w swoich badaniach. Zajmiemy się (w miarę czasu) interpretacją książek, które zostały wybrane do analizy. Zaproponuję studentom, żeby na każde zajęcia były przygotowane przez nich określone wprowadzenia do poruszanej w danym momencie problematyki.

Jeżeli chodzi o zakres tematów, które poruszymy, będą one uzależnione od tego, czym zajmują się poszczególni uczestnicy seminarium, jak również od treści niesionych przez tegoroczne lektury seminaryjne. W każdym razie zasadniczo wiążą się one z tym, co wyznacza zakres semantyczny theoria (tu kryterium: prawda), praxis (tu kryterium: dobro), poesis (tu

kryterium piękno, twórczość).

Metody dydaktyczne:

W cotygodniowych zebraniach główną metodą dydaktyczną będzie rozumiejąca analiza tekstów filozoficznych, prowadzona przez uczestników seminarium, a kierowana przez prowadzącego zajęcia; także dyskusje nad propozycjami studentów, nie wyłączając ich przygotowanych uprzednio

wystąpień tematycznych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 15:00 - 16:30, sala 402
Jan Sochoń, Agnieszka Gralewicz 12/16 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 23
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)