Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Individual Differences in Nonverbal Communication WF-PS-KNOPPINDIF-ER
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2017/18

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Egzaminacyjny
Literatura:

List of basic reading:

Buc, R. (1984). The communication of emotion. New York: The Guilford Press.

Duncan, S. Jr. (1969). Nonverbal communication. Psychological Bulletin, 72(2), Aug, 118-137.

Jones, S. E., LeBaron, C. D. (2002). Research on the relationship between verbal and nonverbal communication: emerging integrations. Journal of Communication, 52(3), 522-542.

Leathers, D. (1997). Successful nonverbal communication: principles and applications. New York: Pearson Education, Inc.

An additional reading list will be provided upon request of interested students.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student wie czym jest komunikacja niewerbalna; zna kanały komunikacji niewerbalnej; zna funkcje zachowań niewerbalnych w relacjach interpersonalnych; dysponuje wiedzą na temat różnic indywidualnych w zakresie nadawania i odczytywania komunikatów niewerbalnych; zna kluczowe modele teoretyczne i wyniki badań empirycznych dotyczących komunikacji niewerbalnej; zna psychometryczne narzędzia pomiaru zdolności percepcji, rozpoznawania i rozumienia komunikatów niewerbalnych

Umiejętności: student czyta i interpretuje teksty psychologiczne poświęcone komunikacji niewerbalnej (w języku angielskim); umie ocenić czy przytaczane w literaturze przedmiotu informacje dotyczące komunikacji niewerbalnej oparte są na rzetelnych i poprawnych metodologicznie badaniach empirycznych; potrafi ocenić wartość naukową opisywanych badań; potrafi odnieść wiedzę dotyczącą komunikacji niewerbalnej do praktyki psychologicznej.

Kompetencje: jest otwarty na wiedzę dotyczącą komunikacji niewerbalnej; akceptuje różnice indywidualne i kulturowe w zakresie komunikacji niewerbalnej

ECTS:

udział w wykładzie - 30

przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 90

konsultacje - 20

przygotowanie do egzaminu - 60

SUMA GODZIN 150 [200 : 25 = 8]

LICZBA ECTS - 8

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia zajęć jest:

- obecność na zajęciach (dopuszczalne 3 nieobecności w semestrze)

- zdanie egzaminu na ocenę pozytywną

Kryteria oceniania

Wiedza:

- na ocenę 2 (ndst.): student nie posiada nawet podstawowej wiedzy na temat komunikacji niewerbalnej

- na ocenę 3 (dst.): student zna podstawowe pojęcia związane z komunikacją niewerbalną, kanały przekazów niewerbalnych i ich funkcjonalne znaczenie; rozumie podstawy różnic indywidualnych w zakresie komunikacji niewerbalnej; student nie odwołuje się jednak do konkretnych teorii psychologicznych i kluczowych badań empirycznych w zakresie komunikacji niewerbalnej

- na ocenę 4 (db.): student zna nie tylko podstawowe pojęcia związane z komunikacją niewerbalną, kanały przekazów niewerbalnych i ich funkcjonalne znaczenie oraz podstawy różnic indywidualnych w zakresie komunikacji niewerbalnej, ale również konkretne modele teoretyczne i dokonania najważniejszych badaczy zajmujących się komunikacją niewerbalną, zna wyniki kluczowych badań empirycznych w zakresie komunikacji niewerbalnej

- na ocenę 5 (bdb.): student doskonale orientuje się w zagadnieniach związanych z komunikacją niewerbalną (zna kanały komunikacji niewerbalnej, ich funkcjonalne znaczenie, podstawy różnic indywidualnych w zakresie komunikacji niewerbalnej, dokonania najważniejszych badaczy i wyniki badań empirycznych); oprócz tego dobrze zna metodologię prowadzonych badań z zakresu komunikacji niewerbalnej, w tym psychometryczne narzędzia pomiaru zdolności percepcji, rozpoznawania i rozumienia komunikatów niewerbalnych

Umiejętności

- na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować tekstów poświęconych komunikacji niewerbalnej, nie potrafi ocenić wartości naukowej dostępnych danych

na ocenę 3 (dst.): student samodzielnie czyta teksty naukowe poświęcone lecz słabo interpretuje dostępne dane, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji, ale nie do końca potrafi ocenić wartość naukową przytaczanych danych

- na ocenę 4 (db.): student samodzielnie czyta i interpretuje teksty poświęcone komunikacji niewerbalnej, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji teorii i badań empirycznych z tego zakresu i potrafi ocenić ich poprawność metodologiczną i wartość poznawczą; rozumie zależność pomiędzy rozważaniami naukowymi na temat komunikacji niewerbalnej a praktyką psychologiczną

- na ocenę 5 (bdb.): student wykazuje się dużą samodzielnością w czytaniu i interpretowaniu tekstów naukowych z zakresu komunikacji niewerbalnej, potrafi wyciągać na ich podstawie uogólnione wnioski, potrafi przenosić przeczytane informacje na grunt praktyki psychologicznej

Kompetencje:

Oceniany jest stopień analitycznego podejścia do zagadnień związanych z komunikacją niewerbalną oraz otwartość na różnice indywidualne i kulturowe w zakresie komunikacji niewerbalnej

Studenci regularnie uczestniczący w wykładzie mają prawo do egzaminu zerowego, w którym spośród 5 znanych wcześniej tematów wybierają jeden.

Zakres tematów:

1.Natura komunikacji interpersonalnej – zagadnienia wstępne. Komunikacja werbalna a komunikacja niewerbalna.

2.Funkcje i kanały komunikacji niewerbalnej.

3.Różnice indywidualne w zakresie ekspresji mimicznej - część 1.

4.Różnice indywidualne w zakresie ekspresji mimicznej - część 2.

5.Twarz jako główne źródło informacji emocjonalnej.

6.Potencjał komunikacyjny zachowań wzrokowych.

7.Funkcjonalna i dysfunkcjonalna komunikacja ciałem.

8. Gesty i pozy w komunikacji interpersonalnej.

9.Komunikacja proksemiczna.

10.Komunikacyjne znaczenie dotyku.

11.Znaczenie atrakcyjności fizycznej w relacjach interpersonalnych.

12.Komunikacyjne funkcje wyglądu fizycznego.

13.Komunikacja poprzez przekazy wokalne.

14.Zahamowanie, oszukiwanie oraz samooszukiwanie się w komunikacji niewerbalnej.

15.Podsumowanie zajęć.

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, dyskusja, burza mózgów, studium przypadku

Efekty kształcenia zweryfikowane zostaną poprzez ocenę aktywności studenta na zajęciach oraz egzamin pisemny

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 9:45 - 11:15, sala 1454
Katarzyna Knopp 16/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 14
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)