Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i szkole WNP-PE-MEP
Ćwiczenia (CW)
Semestr zimowy 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | 32 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Buszkowski I.: "Zabawy plastyczne krok po kroku", Harmonia, Gdańsk 2013. 2. Buszkowski I.: "Plastyczny świat dla małych i dużych przedszkolaków", Harmonia, Gdańsk 2016. 3. Gloton R., Clero C.: "Twórcza aktywność dziecka", WSiP, Warszawa 1976. 4. Szuman S.: "O sztuce i wychowaniu estetycznym", PZWS, Warszawa 1969. 5. Wojnar I.: "Wychowanie przez sztukę", PZWS, Warszawa 1965. Literatura uzupełniająca: 1. Dorance S.: "Zajęcia twórcze w przedszkolu: przedmioty i obrazy", Cyklady, Warszawa 1997. 2. Ostrowski S.: "Malowanie pastelami i kredkami", WSiP, Warszawa 1995. 3. Szuścik U.: "Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka", Katowice 2006. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: P_WP1_03 - student ma wiedzę na temat aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej. Umiejętności: P_UP1_01 - student posiada umiejętność analizy podstawy programowej dotyczącej edukacji plastycznej w przedszkolu i szkole. P_UP1_02 - student posiada umiejętność metodycznego planowania aktywności plastycznej w przedszkolu i szkole. P_UP1_03 - student posiada umiejętność przygotowania zajęć plastycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym/szkolnym, zgodnie z aktualnymi wymogami wychowania plastycznego/edukacji plastycznej; potrafi skonstruować twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym. Kompetencje: P_KP2_02 - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w pracy dydaktycznej - w zakresie projektowanych zajęć plastycznych. 60 h [60 : 30(25)=2], 2ECTS - udział w ćwiczeniach: 30 h; - skonstruowanie twórczego (plastycznego) narzędzia dydaktycznego do prowadzenia zajęć z dziećmi w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym: 30 h. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: P_WP1_03 - student ma wiedzę na temat aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej; - na ocenę 3 (dst.) - student wyjaśnia zagadnienie aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej: podaje podstawowe zadania i cele owego wychowania i edukacji oraz zna podstawowe środki formalne w aktywności plastycznej; - na ocenę 3,5 (dst. plus) - student wyjaśnia zagadnienie aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej: samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji oraz zna podstawowe środki formalne w aktywności plastycznej; - na ocenę 4 (db.) - student wyjaśnia zagadnienie aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej: samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji oraz zna podstawowe środki formalne w aktywności plastycznej i je wyjaśnia oraz opisuje; - na ocenę 4,5 (db. plus) - student wyjaśnia zagadnienie aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej: samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji, zna złożone środki formalne w aktywności plastycznej i je wyjaśnia oraz opisuje, tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia odwołując się do wskazanej literatury, podaje stosowne przykłady; - na ocenę 5 (bdb.) - student wyjaśnia zagadnienie aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej: samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji, zna złożone środki formalne w aktywności plastycznej i je wyjaśnia oraz opisuje; tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia odwołując się do wskazanej i wybranej literatury, podaje stosowne przykłady dokonując ciekawych porównań. Umiejętności: P_UP1_01 - student posiada umiejętność analizy podstawy programowej dotyczącej edukacji plastycznej w przedszkolu i szkole; - na ocenę 3 (dst.) - student potrafi dokonać ogólnej analizy podstawy programowej dotyczącej edukacji plastycznej na szczeblu przedszkolnym i szkolnym; - na ocenę 3,5 (dst. plus) - student potrafi dokonać ogólnej i szczegółowej analizy podstawy programowej dotyczącej edukacji plastycznej na szczeblu przedszkolnym i szkolnym; - na ocenę 4 (db.) - student potrafi dokonać ogólnej i szczegółowej analizy podstawy programowej dotyczącej edukacji plastycznej na szczeblu przedszkolnym i szkolnym; dokonuje stosownych porównań; - na ocenę 4,5 (db. plus) - student potrafi dokonać ogólnej i szczegółowej analizy podstawy programowej dotyczącej edukacji plastycznej na szczeblu przedszkolnym i szkolnym; dokonuje stosownych porównań; podaje przykładowe rozkłady materiału nauczania; - na ocenę 5 (bdb.) - student potrafi dokonać ogólnej i szczegółowej analizy podstawy programowej dotyczącej edukacji plastycznej na szczeblu przedszkolnym i szkolnym; dokonuje stosownych porównań; podaje przykładowe rozkłady materiału nauczania; prowadzi dyskusje. P_UP1_02 - student posiada umiejętność metodycznego planowania aktywności plastycznej w przedszkolu i szkole; - na ocenę 3 (dst.) - student potrafi skonstruować ogólny plan aktywności plastycznej dobierając formy, metody i podstawowe techniki plastyczne oraz formułując jego cele ogólne; - na ocenę 3,5 (dst. plus) - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan aktywności plastycznej dobierając formy, metody i podstawowe techniki plastyczne oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne; - na ocenę 4 (db.) - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan aktywności plastycznej dobierając formy, metody i zróżnicowane techniki plastyczne oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne; dokonuje porównań odwołując się do wskazanej, obowiązkowej literatury przedmiotu; - na ocenę 4,5 (db. plus) - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan aktywności plastycznej dobierając formy, metody i zróżnicowane techniki plastyczne oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne; dokonuje porównań odwołując się do wskazanej, obowiązkowej literatury przedmiotu, jak również do samodzielnie wyszukanych i dobranych źródeł naukowych; - na ocenę 5 (bdb.) - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan aktywności plastycznej dobierając formy, metody i twórcze/oryginalne techniki plastyczne oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne; dokonuje porównań odwołując się do wskazanej, obowiązkowej literatury przedmiotu, jak również do samodzielnie wyszukanych i dobranych źródeł naukowych; dokonuje rzetelnej ewaluacji skonstruowanych celów. P_UP1_03 - student posiada umiejętność przygotowania zajęć plastycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym/wczesnoszkolnym, zgodnie z aktualnymi wymogami wychowania plastycznego/edukacji plastycznej; potrafi skonstruować twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym; - na ocenę 3 (dst.) - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny scenariusz zajęć plastycznych; potrafi skonstruować podstawowe twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym. - na ocenę 3,5 (dst. plus) - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny i szczegółowy scenariusz zajęć plastycznych; potrafi skonstruować podstawowe twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym i w sposób niedokładny prezentuje i omawia je na forum. - na ocenę 4 (db.) - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny i szczegółowy scenariusz zajęć plastycznych; potrafi skonstruować złożone twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym i w sposób rzetelny prezentuje i omawia je na forum. - na ocenę 4,5 (db. plus) - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny i szczegółowy scenariusz zajęć plastycznych; samodzielnie przygotowuje i sprawnie posługuje się środkami dydaktycznymi oraz sprawnie posługuje się środkami formalnymi w pracy dydaktycznej; potrafi skonstruować oryginalne, interesujące i złożone twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym i w sposób rzetelny prezentuje i omawia je na forum. - na ocenę 5 (bdb.) - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny i szczegółowy scenariusz zajęć plastycznych; samodzielnie przygotowuje i sprawnie posługuje się środkami dydaktycznymi oraz sprawnie posługuje się środkami formalnymi w pracy dydaktycznej; wprowadza modyfikacje scenariuszy zajęć plastycznych; potrafi skonstruować oryginalne, interesujące i złożone twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym i w sposób rzetelny prezentuje i omawia je na forum; proponuje modyfikacje prezentowanego narzędzia dydaktycznego. Kompetencje: P_KP2_02 - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w pracy dydaktycznej w zakresie projektowanych zajęć plastycznych; - na ocenę 3 (dst.) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i niskim poziomem aktywności własnej w pracy dydaktycznej w zakresie projektowanych zajęć plastycznych; - na ocenę 3,5 (dst. plus) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i wysokim poziomem aktywności własnej w pracy dydaktycznej w zakresie projektowanych i zajęć plastycznych; - na ocenę 4 (db) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i wysokim poziomem aktywności własnej w pracy dydaktycznej w zakresie projektowanych zajęć plastycznych; angażuje się w pracę dydaktyczną z założeniem sytuacji trudnych; - na ocenę 4,5 (db. plus) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i wysokim poziomem aktywności własnej w pracy dydaktycznej w zakresie projektowanych zajęć plastycznych; angażuje się w pracę dydaktyczną z założeniem sytuacji trudnych; systematycznie i skutecznie zaciekawia odbiorcę poszczególnymi etapami aktywności plastycznej; - na ocenę 5 (bdb.) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i bardzo wysokim poziomem aktywności własnej w pracy dydaktycznej w zakresie projektowanych zajęć plastycznych; angażuje się w pracę dydaktyczną z założeniem sytuacji trudnych; systematycznie i skutecznie zaciekawia odbiorcę poszczególnymi etapami aktywności plastycznej; dostrzega wartość plastyki w pracy z dzieckiem. Na ocenę końcową składają się: 1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieobecności; każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia; 2. przygotowanie projektu zajęć plastycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym/wczesnoszkolnym; 3. skonstruowanie plastycznego narzędzia dydaktycznego do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym; 4. przygotowanie do poszczególnych zajęć (szczególny nacisk kładzie się na posiadanie przez studenta pomocy i przyborów plastycznych) oraz aktywność podczas zajęć; brak materiałów plastycznych na zajęciach skutkuje brakiem udziału w ćwiczeniach. |
Zakres tematów: |
1. Rola przedszkola i szkoły w rozwijaniu plastycznej twórczości dzieci i młodzieży. 2. Aktywność plastyczna dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. 3. Warstwa przedstawieniowa w wytworach plastycznych dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. 4. Warstwa formalna w wytworach plastycznych dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. 5. Plama, punkt i linia w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. 6. Barwa w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. 7. Kształt w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. 8. Kompozycja w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. 9. Metody ćwiczeniowe, zadaniowe i studyjne w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. 10. Techniki plastyczne - płaskie w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej. 11. Techniki plastyczne - przestrzenne w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej. 12. Narzędzia i środki plastyczne w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. 13. Metodyczne projektowanie zajęć w zakresie wychowania plastycznego i edukacji plastycznej w przedszkolu i szkole. 14. Koncepcje zajęć plastycznych - twórcze propozycje. 15. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej w zakresie wychowania i edukacji plastycznej. 16. Inspiracja bajką i dźwiękiem w twórczej pracy plastycznej z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym. |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: Efekty wiedzy (P_WP1_03); - wykład konwersatoryjny; - pokaz wytworów plastycznych z prezentacją plastycznych technik płaskich i przestrzennych oraz środków formalnych. Efekty umiejętności (P_UP1_01, P_UP1_02, P_UP1_03); - metoda projektu; - metoda ćwiczeniowa. Efekty kompetencji (P_KP2_02); - metoda projektu; - metoda ćwiczeniowa. Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: - Ek (P_WP1_03) - opracowanie projektu zajęć plastycznych; skonstruowanie plastycznego narzędzia dydaktycznego do twórczej pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym. - Ek (P_UP1_01, P_UP1_02, P_UP1_03) - opracowanie i prezentacja projektu zajęć plastycznych; skonstruowanie i prezentacja plastycznego narzędzia dydaktycznego do twórczej pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym; ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem twórczych technik plastycznych. - Ek (P_KP2_02) - zaangażowanie w twórczą pracę nad plastycznym narzędziem dydaktycznym służącym przyszłej pracy zawodowej z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym; ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem twórczych technik plastycznych. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy czwartek, 13:15 - 14:45,
sala 1544 s. artystyczna |
Kinga Krawiecka | 16/16 |
|
2 |
każdy czwartek, 15:00 - 16:30,
sala 1544 s. artystyczna |
Kinga Krawiecka | 16/16 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Kampus Wóycickiego Bud. 15 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.