Psychometria i diagnoza psychologiczna 2 WF-PS-N-PSM2
Ćwiczenia (CW)
Semestr letni 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | 17 | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Aranowska, E. (2006). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Strelau, J., Dolińśki D. (2008). Psychologia. Podręcznik Akademicki. Tom 2. (rozdział 10). Gdańsk: GWP. Hornowska E. (2003). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. |
||
Efekty uczenia się: |
Ćwiczenia mają na celu pokazanie praktycznych aspektów procesu konstrukcji narzędzi psychologicznych i weryfikacji ich parametrów psychometrycznych. Wiedza: znajomość podstawowych zagadnień związanych z psychometrią, jak klasyczna teoria testów, sposoby szacowania rzetelności pomiaru, a także trafności testu, znajomość procedur konstruowania narzędzi psychometrycznych, znajomość metod prowadzenia diagnozy psychologicznej Kompetencje: ocena jakości narzędzi psychometrycznych, świadomość znaczenia właściwości psychometrycznych dla badań naukowych i diagnozy Umiejętności: umiejętność konstrukcji własnych narzędzi psychometrycznych, a także adaptacji istniejących narzędzi, umiejętność obliczania wybranych współczynników rzetelności, wyznaczania standardowego błędu pomiaru oraz szacowania różnych aspektów trafności na podstawie posiadanych danych empirycznych, umiejętność interpretacji takich współczynników jak współczynniki rzetelności, moc dyskryminacyjna czy standardowy błąd pomiaru, umiejętność doboru adekwatnego narzędzia do przeprowadzanych badań, umiejętność przeprowadzenia wywiadu i obserwacji psychologicznej |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda oceny: kolokwium pisemne przeprowadzone na koniec każdego z semestrów, stanowiące 80% oceny końcowej z ćwiczeń. Kolokwium obejmuje zarówno wiedzę teoretyczną omawianą na ćwiczeniach, jak również zadania praktyczne. 20% oceny stanowi aktywność podczas ćwiczeń. Oceniana aktywność obejmuje stopień przygotowania do ćwiczeń oraz krytyczne refleksje na temat omawianego tematu. Na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze orientuje się w pojęciach teoretycznych omawianych na ćwiczeniach i potrafi wykorzystać je w praktyce poprzez rozwiązywanie realnych problemów Na ocenę dobrą: student dysponuje min. 80% wiedzy omawianej na zajęciach i potrafi wykorzystać ją w praktyce Na ocenę dostateczną: student dysponuje min. 60% wiedzy przekazanej na ćwiczeniach i częściowo potrafi tę wiedzę wykorzystać w praktyce Na ocenę niedostateczną: student dysponuje mniej niż 60% wiedzy omawianej na zajęciach i nie potrafi wykorzystać jej w praktyce |
||
Zakres tematów: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z praktycznym aspektem konstruowania narzędzi psychologicznych oraz procesem weryfikacji ich własności psychometrycznych. Podczas zajęć studenci będą mieli okazję skonstruować własny test psychologiczny, zaprojektować i przeprowadzić badania walidacyjne, a także ocenić własności testu na podstawie zebranych danych empirycznych. Materiał realizowany w semestrze 1 i 2 obejmuje następujące wątki tematyczne: • Podstawowe cele psychometrii, cele zajęć. • Psychometria a różnice indywidualne, podstawowe pojęcia z dziedziny psychometrii. • Pojęcie testu psychologicznego, pozycji testowej, operacjonalizacji. Proces konstruowania testów i jego etapy. • Generowanie wskaźników, formalne własności pozycji testowych. • Problematyka skal odpowiedzi. • Proces standaryzacji, źródła błędów pomiaru. • Podstawowe techniki szacowania rzetelności. • Wyznaczanie przedziałów ufności. • Standardowy błąd pomiaru, estymowany wynik prawdziwy, standardowy błąd estymacji. • Zagadnienie trudności pytań i mocy dyskryminacyjnej. • Planowanie badań walidacyjnych testu psychologicznego. • Ocena wiarygodności pomiaru. • Ocena trafności. • Weryfikacja trafności kwestionariusza na podstawie zebranych danych empirycznych oraz literatury • Całościowa ocena dobroci pomiaru testem psychologicznym na podstawie zebranych danych empirycznych oraz na podstawie literatury • Normalizacja • Wyznaczanie przedziałów ufności z odwołaniem do norm • Strategie konstruowania testów psychologicznych. • Adaptacja narzędzi psychologicznych. |
||
Metody dydaktyczne: |
Omówienie teoretyczne zagadnień powiązane z dyskusją problemu ze studentami Ćwiczenia praktyczne dotyczące omawianych problemów Wspólna praca nad konstrukcją testu psychologicznego |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 15:00 - 16:30,
sala 1424 |
Dominika Karaś | 24/17 |
szczegóły![]() |
2 |
każda środa, 16:45 - 18:15,
sala 1424 |
Dominika Karaś | 11/17 |
szczegóły![]() |
3 |
każdy czwartek, 9:45 - 11:15,
sala 1440 |
Dominika Karaś | 20/17 |
szczegóły![]() |
4 |
każdy czwartek, 11:30 - 13:00,
sala 1440 |
Dominika Karaś | 14/17 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Kampus Wóycickiego Bud. 14 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.