WM: Percepcja widzenia WF-PS-NPW
Wykład monograficzny (WYK_MON)
Semestr letni 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | 30 |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny |
Literatura: |
Abegg, M., Sharma, N. i Barton, J. S. (2012). Antisaccades generate two types of saccadic inhibition. Biological Psychology, 89 (1), 191-194. Andre, J., Owens, A. i Harvey, L. O. (2003). Visual perception: the Influence of H. W. Leibowitz. Washington, DC: American Psychological Association. Bednarek, H. (2011). Czy piloci ulegają złudzeniom percepcyjnym. Poznawcze uwarunkowania dezorientacji przestrzennej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Bednarek, H., Truszczyński, O. (2010). Analiza cech i struktury temperamentu pilotów preferujących zależny i niezależny od pola styl poznawczy, Polski Przegląd Medycyny Lotniczej, 1, 16, s. 9-15. Bednarek, H., Wutke, K., Truszczyński, O. (2013). Cognitive determinants of efficiency of pilot’s behavior in condition of visual illusion. International Journal of Aviation Psychology, 3, 23, 267-287. . Carpenter, R. H. S. (1999). Visual selection: neurons that make up their minds. Current Biology, 9 (16), 595 – 598. Castro C., Candida, Visual Demands and Driving. Human Factor of Visual and Cognitive Performance in Driving, CRC Press 2009, s. 1-29 Dawson, M. R. W. i Thibodeau, M. H. (1998). The effect of adapting luminance on the latency of visual search. Acta Psychologica, 99, 115 – 139. Dekker, S. i Hollnagel, E. (2004). Human factors and folk models. Cognition, Technology & Work, 6, 79-86. Duchowski, A. (2007). Eye tracking methodology. Theory and practice. London: Springer-Verlag. Dusenbery, D. B. (1992). Sensory ecology: how organisms acquire and respond to information. New York: W. H. Freeman. Endsley, M. R. (2000). Theoretical underpinnings of situation awareness: a critical review. W: M. R. Endsley i D. J. Garland (red.), Situation awareness analysis and Findlay, J. M. (2003). Active vision: the psychology of looking and seeing. Oxford: OxfordUniversity Press. Findlay, J. M. i Gilchrist, I.D. (2005). Eye guidance and visual search. W: G. Underwood (red.), Cognitive Processes in Eye Guidance (s. 259 – 281). Oxford: OxfordUniversity Press. Gibb, R., Ercoline, B. i Scharff, L. (2011). Spatial disorientation: decades of pilot fatalities.Aviation, Space and Environmental Medicine, 82 (7), 717 – 724. Gibb, R., Gray, R. i Scharff, L. (2010). Aviation visual perception. Research, misperception and mishaps. Burlington, VT: Ashgate Publishing Company Jarmasz J. (2001). Towards the Integration of Perceptual Organization and Visual Attention: The Inferential Attentional Allocation Model. Carleton University Cognitive Science Technical Report 2001-08. URL http://www.carleton.ca/iis/TechReports. December, Króliczak, G. (1999). Dwa mózgi wzrokowe: percepcja a wzrokowa kontrola działania. Kognitywistyka i Media w Edukacji, 2 (1), 199 – 224. Lindberg, D.C. (1976) Theories of Vision from Al-Kindi to Kepler, U. of Chicago Press Lindsay, P. H. i Norman, D. A. (1972). Human information processing: an introduction to psychology. San Diego, CA: Academic Press. . Journal of the European Optical Society-Rapid Publications (2016) 12:19 DOI 10.1186/s41476-016-0021-9 Martinez-Conde, S., Macknik, S. L. i Hubel, D. (2004). The role of fixational eye (2), 32 – 35. Michon, J. A. (1989). Explanatory pitfalls and rule-based driver models. Accident Analysis and Prevention, 21, 341-353. Międzynarodowa Komisja ds. Oświetlenia (CIE, 2014). MIL-STD-1472F. (1999). Military Standard, Human Engineering, Design Criteria for Military Systems, Equipment, And Facilities. Milner, A. D. i Goodale, M. A. (2006). The visual brain in action (2nd edition).Oxford: OxfordUniversity Press. Młodkowski, J.(1998). Aktywność wizualna człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN Nakagawara, Van B., Montgomery, R. W. i Wood, K. J. (2004). Changing demographics and vision restrictions in civilian pilots and their clinical implications. Aviation, Space, and Environmental Medicine, 75, 785 – 790. National Transportation Safety Board. (2005). Risk Factors Associated with Weather-Related General Aviation Accidents. Safety Study NTSB/SS-05/01. Washington, DC. Posner, M. I., Snyder, C. R. R. i Davidson, B. J. (1980). Attention and the detection of signals. Journal of Experimental Psychology - General, 109(2), 160-174. Sabatini, R., Richardson, M. A., Cantiello, M., Toscano, M. i Fiorini, P. (2013). A novel approach to night vision imaging systems development, integration and verification in military aircraft. Aerospace Science & Technology, 31 (1), 10 – 23. Stoner, G. R., Albright, T. D. i Ramachandran, V. S. (1990). Transparency and coherence in human motion perception. Nature, 344, 153 – 155. Terelak, J. (1982). Człowiek w sytuacjach ekstremalnych. Warszawa: Wyd. MON Terelak, J. F., Tarnowski, A. (1999). Trudność zadania jako źródło stresu. W: J. F. Te¬relak (red.), Źródła stresu: Teoria i badania. Warszawa: Wyd. ATK, 142-168. Terelak, J. F. (2008). Człowiek i stres. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza BRANTA. Terelak, J. F. (2015). Psychologia kierowców pojazdów drogowych. Teoria i stan badań. Wydawnictwo Naukowe UKSW Terelak, J. F., Rudzki, A. (2005). Temperament a style radzenia sobie ze stresem u kontrolerów ruchu lotniczego. Przegląd Medycyny Lotniczej. T Truszczyński, O., Lewkowicz, R., Wojtkowiak, M. i Biernacki, M. P. (2014). Reaction time in pilots during intervals of high sustained G. Aviation, Space, and Environmental Medicine, 85 (11), 1114 – 1120. Truszczyński, O., Wojtkowiak, M., Lewkowicz, R., Biernacki, M. P. i Kowalczuk, K. (2013). Reaction time in pilots at sustained acceleration of + 4,5 Gz. Aviation, Space, and Environmental Medicine, 84, 845 – 849. Truszczyński, O. i Biernacki, M. (2010). Skalowanie udziału czynnika ludzkiego w wypadkach lotniczych. Polski Przegląd Medycyny Lotniczej, 16 (1), 27 – 37. Tsubota, K. (1998). Tear dynamics and dry eye. Progress in Retinal and Eye Research, 17 (4), 565 – 596. Vaa, T. (2014). From Gibson and Crooks to Damasio: the role of psychology in the development of driver behaviour models. Transportation Research: Part F, 25 (Part B), 112 – 119. |
Efekty uczenia się: |
Oczekuje się, że studenci będą zainteresowani tematem, cechować się będą krytycznym umysłem i solidnym zrozumieniem teoretycznych podstaw stosunków wojskowych. Uczestnicy tego kursu powinni zdawać sobie sprawę z następujących kwestii: studenci zapisani na psychologię lotniczą powinni pisać i mówić płynnie po angielsku, aby każdy móc studiować psychologiczne aspekty funkcjonowania człowieka w niesprzyjającym środowisku lotu. Wymagane jest przygotowanie prezentacji Power Point obejmujących różne aspekty ludzkiego zachowania w ekstremalnej sytuacji, w tym odpowiadanie na pytania i prowadzenie żywej dyskusji na ten temat. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa będzie średnią arytmetyczną testu końcowego z percepcji widzenia, prezentacji Power Point w języku angielskim oraz aktywności studenta na wykładach |
Zakres tematów: |
1. Wstęp. Cel wykładu i jego uzasadnienie 2. Światło i jego wpływ na funkcjonowanie człowieka 3. Charakterystyka bodźca świetlnego 3.1. Psychologia światła 3.2. .Wpływ zmiennych warunków świetlnych na poziom bezpieczeństwa transportu 4. Formowanie obrazu wzrokowego w mózgu. 4.1.Charakterystyka receptorów wzrokowych 5. Oko i mózgowa kora wzrokowa 6. Przetwarzanie informacji wzrokowej centralne i peryferyczne 7. Percepcja człowieka-operatora 8. Wzrokowe czynności percepcyjne 9. Ekologiczna Teoria Percepcji Gibsona 10. Funkcje percepcji i działania 4.4. 11. Ruchy oka 11.1 Ruchy skokowe i fiksacyjne oka 12. Przeszukiwanie wzrokowe w transporcie lotniczym i drogowym 13. Mechanizmy uwagi wzrokowej 14. Selekcjonowanie informacji wzrokowej 15. Koncepcja uwagi wzrokowej 15.1. Model Treisman i Gelade 15.2 . Model Posnera 15.4 Model Findlaya i Walkera 15.5. Model Fischera 15.6. Model Ittiego/Kocha 16. Badania naukowe w obszarze percepcji widzenia w transporcie lotniczym i drogowym |
Metody dydaktyczne: |
Wykłady prowadzone za pomocą projektora multimedialnego,a także prowadzona jest dyskusja, analiza i interpretacja tekstów źródłowych, studia przypadków. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 13:15 - 14:45,
sala 1424 |
Olaf Truszczyński | 5/30 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Kampus Wóycickiego Bud. 14 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.