Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Legislacja administracyjna WP-ADZ-1-LA-cw
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 16
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa: (1. Akty prawne: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, ze zm.); Ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461); Ustawa z 24 czerwca 1999 r. o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli (Dz. U. Nr 62, poz. 688, ze zm.); Uchwała Senatu RP z dnia 23 listopada 1990 r. - Regulamin Senatu RP; Uchwała Sejmu RP z dnia 30 lipca 1992 r. - Regulamin Sejmu RP; Ustawa z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r.

poz. 178.); Uchwała Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów).

2. Wybrane orzecznictwo: Wyrok TK z dnia 26 czerwca 2001 r., K 6/00; Wyrok TK z dnia 20 grudnia 1999, sygn. akt K 4/99, OTK ZU 1999, nr 7, poz.165; Wyrok TK z dnia 14 czerwca 2000, sygn. akt P 3/00, OTK ZU 2000, nr 5, poz.138; Wyrok TK z dnia 24 października 2000, sygn. akt SK 7/00, OTK ZU 2000, nr 7, poz.256; Wyrok TK z dnia 21 marca 2001, sygn. akt K 24/00, OTK ZU 2001, nr 3, poz.51; Wyrok TK z dnia 3 października 2001, sygn. Akt K 27/01, OTK ZU 2001, nr 7, poz.209. Wyroki są dostępne na www.trybunal.gov.pl; 3. Literatura: Garlicki L., Polskie prawo konstytucyjne, zarys wykładu; 4. Morawska E., Klauzula państwa prawnego w Konstytucji RP na tle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego; Salitra D., Zasady przyzwoitej legislacji w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, Przegląd Sejmowy 2003, nr 4 (57), ss. 31-49.)

Literatura uzupełniająca: (1. L. Grzonka, Legislacja administracyjna. Zarys zagadnień podstawowych. Warszawa 2011; 2. M. Mazurzyk, M. Kaczocha, Legislacja administracyjna. Warszawa 2012.).

Pozostałe źródła wiedzy będą podawane na bieżąco na zajęciach

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się:

Umiejętności

EK1: potrafi stworzyć ramowe uzasadnienie do projektu aktu normatywnego dotyczącego spraw z zakresu administracji publicznej

- odniesienie do efektów kierunkowych:

AD1_U02: potrafi zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu prawa/administracji/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów i zbierać dane potrzebne do analizowania zjawisk społecznych, także z wykorzystywaniem nowoczesnych technologii;

AD1_U04: potrafi wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauk prawnych

i administracyjnych do przedstawiania prognoz oraz analizowania

zjawisk kulturowych/politycznych/prawnych/społecznych/

gospodarczych

AD1_U07: potrafi zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować wiedzę z zakresu prawa/nauki administracji/przedmiotów pomocniczych w zakresie

przedmiotów znajdujących się w programie studiów na piśmie; umie

przygotować dokumenty i prace pisemne dotyczące podstawowych

zagadnień prawnych/administracyjnych/przedmiotów pomocniczych

znajdujących się w programie studiów w języku polskim/obcym

EK2: zna zasady sporządzania obwieszczenia o sprostowaniu błędu i potrafi przygotować takie obwieszczenie

odniesienie do efektu kierunkowego AD1_U05: potrafi zastosować przepisy prawne oraz inne reguły/procedury do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu prawa/administracji/ przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów

EK3: w oparciu o znajomość charakterystyki różnych rodzajów przepisów, potrafi je sformułować i prawidłowo usystematyzować w projekcie aktu normatywnego

odniesienie do efektów kierunkowych:

AD1_U08: potrafi sporządzić [podstawowy projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego, w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów

EK4: Potrafi skonstruować projekt aktu normatywnego zgodnie z wymogami zasad techniki prawodawczej

odniesienie do efektu kierunkowego

AD1_U08: potrafi sporządzić podstawowy projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego, w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów

Kompetencje społeczne

EK5: potrafi przedstawić i wykorzystać argumenty w czynnościach związanych z procesem tworzenia prawa zarówno przygotowując projekty samodzielne, jak i projekty zespołowe

- odniesienie do efektów kierunkowych

AD1_K01: jest gotowy systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu prawa/administracji/ekonomii; kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz

dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju zawodowego]

AD1_K02: jest gotowy do pracy i współdziałania w grupie oraz wykonywania zadań z zakresu prawa/administracji

AD1_K03: jest gotowy do ustalania celów służących realizacji określonych zadań

AD1_K04: jest gotowy do identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zadań administracyjnych; łączy wiedzę zdobytą

w pracy zawodowej z przestrzeganiem zasad etycznych

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Student ma obowiązek uczestnictwa we wszystkich zajęciach, podczas których będą wykonywane pisemne ćwiczenia indywidualne i zespołowe związane z projektowaniem aktów normatywnych i ich uzasadnień. Za wykonane zadania będą przyznawane punkty.

Podczas każdych zajęć (z wyjątkiem pierwszych) będzie przeprowadzany pisemny sprawdzian z umiejętności praktycznych pozyskanych na poprzednich zajęciach (zadanie o charakterze legislacyjnym lub kazus). Suma punktów z zadań wykonywanych podczas zajęć i sprawdzianów będzie składała się na ocenę końcową z ćwiczeń.

Podczas zajęć będzie można będzie uzyskać dodatkowe punkty za aktywność.

Metodami oceniania będą w odniesieniu do wszystkich zakładanych efektów uczenia (EK1-EK5):

- weryfikacja prac pisemnych i sprawdzianów powstałych podczas zajęć

- weryfikacja wykonanych prac domowych,

- ocena aktywności studenta podczas zajęć mierzona jego udziałem w dyskusjach na tematy legislacyjne.

Zajęcia będą się odbywać w trybie synchronicznym na platformie MS Teams

Kod zespołu: am1faqx

Prace domowe i materiały z zajęć będą zamieszczane na platformie MS Teams w zakładce pliki i zadania oraz opcjonalnie na platformie Moodle.

Kryteria oceniania w odniesieniu do poszczególnych efektów uczenia się

EK1: potrafi stworzyć ramowe uzasadnienie do projektu aktu normatywnego dotyczącego spraw z zakresu administracji publicznej [odniesienie do efektów kierunkowych: AD1_U02; AD1_U04; AD1_U07]

Na ocenę 2 (ndst.) nie umie sporządzić uzasadnienia projektu aktu normatywnego

Na ocenę 3 (dst.) sporządza zarys uzasadnienia projektu aktu normatywnego z podstawowymi jego elementami

Na ocenę 4 (db.) sporządza uzasadnienie projektu aktu normatywnego zawierający prawie wszystkie wymagane elementy

Na ocenę 5 (bdb) sporządza kompletne uzasadnienie aktu normatywnego

EK2: zna zasady sporządzania obwieszczenia o sprostowaniu błędu i potrafi przygotować takie obwieszczenie [odniesienie do efektu kierunkowego AD1_U05]

Na ocenę 2 (ndst.) nie umie sporządzić obwieszczenia o sprostowaniu błędu

Na ocenę 3 (dst.) sporządza obwieszczenie o sprostowaniu błędu zawierające błędy, ale spełniające podstawowe wymogi formalne

Na ocenę 4 (db.) sporządza obwieszczenie o sprostowaniu błędu zawierające błędy, ale spełniające większość wymogów formalnych

Na ocenę 5 (bdb) sporządza obwieszczenie o sprostowaniu błędu spełniające wszystkie wymogi formalne

EK3: w oparciu o znajomość charakterystyki różnych rodzajów przepisów, potrafi je sformułować i prawidłowo usystematyzować w projekcie aktu normatywnego [odniesienie do efektów kierunkowych: AD1_U08]

Na ocenę 2 (ndst.) nie potrafi redagować przepisów prawnych

Na ocenę 3 (dst.) redaguje przepisy prawne, ale nie są one właściwie usystematyzowane

Na ocenę 4 (db.) redaguje przepisy prawne i potrafi w tekście przepisu uwzględnić jego elementy klasyfikujące dany przepis do poszczególnych kategorii; właściwie systematyzuje przepisy

Na ocenę 5 (bdb) redaguje przepisy prawne poprawnie pod względem redakcyjnym i formalnym, zgodnie z ZTP

EK4: Potrafi skonstruować projekt aktu normatywnego zgodnie z wymogami zasad techniki prawodawczej [odniesienie do efektu kierunkowego: AD1_U08]

Na ocenę 2 (ndst.) nie potrafi skonstruować projektu aktu normatywnego zgodnie z wymogami zasad techniki prawodawczej

Na ocenę 3 (dst.) potrafi skonstruować zarys projektu aktu normatywnego zgodnie z wymogami zasad techniki prawodawczej. Projekt może zawierać błędy formalne, ale nie mogą to być błędy kardynalne dotyczące oznaczania treści przepisów i ich podziału

Na ocenę 4 (db.) potrafi skonstruować zarys projektu aktu normatywnego zgodnie z wymogami zasad techniki prawodawczej. Projekt może zawierać drobne błędy o charakterze formalnym, ale musi zachować prawidłową systematykę aktu i kolejność poszczególnych rodzajów przepisów

Zakres tematów:

1. Pojęcie legislacji i sposoby tworzenia prawa.

2. Proces ustawodawczy: zagadnienia ustrojowe i proceduralne

3. Zasady poprawnej legislacji a zasady techniki prawodawczej

4. Język i redakcja aktu normatywnego. Typowe środki techniki prawodawczej

5. Ustawa i jej miejsce w systemie źródeł prawa. Etapy poprzedzające przygotowanie projektu ustawy (aktu normatywnego)

5. Projekt założeń projektu ustawy: znaczenie i technika sporządzania projektu

6. Budowa ustawy: rodzaje i układ przepisów ustawy. Systematyka ustawy

7. Przepisy merytoryczne

8. Przepisy zapewniające ochronę interesów będących w toku (przepisy przejściowe, przepisy dostosowujące)

9. Przepisy końcowe.

10. Przepisy zmieniające. Nowelizacja

11. Akty wykonawcze do ustawy. Konstrukcja przepisu upoważniającego

12. Akty wykonawcze do ustawy. Konstytucja rozporządzenia

13. Konstrukcja aktów prawa miejscowego

14. Konstrukcja przepisów wewnętrznie wiążących

15. Tekst jednolity. Sprostowanie błędu

Metody dydaktyczne:

Metodami dydaktycznymi służącymi realizacji EK1: potrafi stworzyć ramowe uzasadnienie do projektu aktu normatywnego dotyczącego spraw z zakresu administracji publicznej są prezentacja, dyskusja, studium przypadku, praca w grupach, przegląd literatury, przegląd orzecznictwa, analiza aktów normatywnych, projekt

Metodami dydaktycznymi służącymi realizacji EK2: zna zasady sporządzania obwieszczenia o sprostowaniu błędu i potrafi przygotować takie obwieszczenie są prezentacja, praca w grupach, analiza aktów prawnych, projekt

Metodami dydaktycznymi służącymi realizacji EK3: w oparciu o znajomość charakterystyki różnych rodzajów przepisów, potrafi je sformułować i prawidłowo usystematyzować w projekcie aktu normatywnego są prezentacja, dyskusja, praca w grupach, projekt

Metodami dydaktycznymi służącymi realizacji EK4: Potrafi skonstruować projekt aktu normatywnego zgodnie z wymogami zasad techniki prawodawczej są prezentacja, praca w grupach, projekt

Metodami dydaktycznymi służącymi realizacji EK5: potrafi przedstawić i wykorzystać argumenty w czynnościach związanych z procesem tworzenia prawa zarówno przygotowując projekty samodzielne, jak i projekty zespołowe są prezentacja, studium przypadku, praca w grupach, projekt, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 15:05 - 16:35, sala 231
Aleksandra Syryt 32/32 szczegóły
2 wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 9:30, sala 231
Aleksandra Syryt 26/32 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 21
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)