Prawo wyznaniowe WP-ADZ-2-PW
Wykład (WYK)
Semestr letni 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 16 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny |
Efekty uczenia się: |
EK1: wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu prawa wyznaniowego oraz pochodzenie i charakter źródeł prawa wyznaniowego. EK2: rozróżnia systemy relacji państwo-związek wyznaniowy, w ujęciu historycznym i współczesnym oraz omawia stosunek Unii Europejskiej do religii i kościołów. EK3: prezentuje konstytucyjne gwarancje wolności sumienia i religii oraz naczelne zasady instytucjonalnych relacji państwo-kościół. EK4: wykorzystuje teoretyczną wiedzę z zakresu prawa wyznaniowego do opisania i analizy stanu faktycznego w określonej sytuacji oraz wskazania rozstrzygnięcia prostego problemu. EK5: wymienia i opisuje funkcje publiczne związków wyznaniowych oraz odróżnia je od działalności własnej kościołów i innych związków wyznaniowych. EK6: ma świadomość pozycji jednostki wobec gwarancji przysługujących jej w zakresie wolności sumienia i religii: EK7: opisuje strukturę i zadania administracji publicznej odpowiedzialnej za prowadzenie polityki wyznaniowej w Polsce. Opis ECTS: Udział w wykładzie: 16 h Samodzielna analiza aktów prawnych: 24 h Przygotowanie do egzaminu: 35 h Suma godzin: 75 Liczba ECTS: 75 h/25 = 3 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
EK1: wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu prawa wyznaniowego oraz pochodzenie i charakter źródeł prawa wyznaniowego: Na ocenę 2 (ndst.) - nie zna i nie umie wyjaśnić podstawowych pojęć z zakresu prawa wyznaniowego; nie zna źródeł prawa wyznaniowego. Na ocenę 3 (dst.) - posiada zadowalającą wiedzę z zakresu źródeł prawa wyznaniowego, umie je wymienić i przyporządkować do konkretnego systemu; rozróżnia podstawowe pojęcia z zakresu prawa wyznaniowego. Na ocenę 4 (db.) - nie tylko zna źródła prawa wyznaniowego, ale potrafi je sklasyfikować prawidłowo i chronologicznie; potrafi wytłumaczyć podstawowe pojęcia z zakresu prawa wyznaniowego. Na ocenę 5 (bdb.) - potrafi przedstawić i dokładnie wytłumaczyć charakter źródeł prawa wyznaniowego; rozumie, rozróżnia i potrafi wytłumaczyć pojęcia związane z prawem wyznaniowym. EK2: rozróżnia systemy relacji państwo-związek wyznaniowy, w ujęciu historycznym i współczesnym oraz omawia stosunek Unii Europejskiej do religii i kościołów: Na ocenę 2 (ndst.) - nie potrafi rozróżnić systemów relacji instytucjonalnych państwo-związek wyznaniowy; nie wie jaki stosunek do podmiotów wyznaniowych prezentuje Unia Europejska. Na ocenę 3 (dst.) - ma zadowalającą wiedzę z zakresu systemów relacji państwo-związek wyznaniowy; nie dokładnie rozróżnia stosunek Unii Europejskiej do religii i kościołów. Na ocenę 4 (db.) - zna i potrafi rozróżnić systemy relacji państwo-związek wyznaniowy; potrafi opisać stosunek Unii Europejskiej do religii i kościołów. Na ocenę 5 (bdb.) - posiada znakomitą wiedzę z zakresu relacji państwo-związek wyznaniowy zarówno w ujęciu historycznym, jak i współczesnym; bardzo dokładnie potrafi omówić stosunek Unii Europejskiej do religii i kościołów. EK3: prezentuje konstytucyjne gwarancje wolności sumienia i religii oraz naczelne zasady instytucjonalnych relacji państwo-kościół: Na ocenę 2 (ndst.) - nie potrafi przedstawić konstytucyjnych gwarancji wolności sumienia i religii, ani zasad instytucjonalnych. Na ocenę 3 (dst.) - potrafi zaprezentować konstytucyjne gwarancje wolności sumienia i religii oraz naczelne zasady instytucjonalnych relacji państwo-kościół w stopniu zadowalającym. Na ocenę 4 (db.) - nie tylko potrafi zaprezentować w stopniu dobrym konstytucyjne gwarancje wolności sumienia i religii oraz naczelne zasady instytucjonalnych relacji państwo-kościół, ale ponadto potrafi podać przykłady i wyjaśnić oraz odróżnić poszczególne instytucje. Na ocenę 5 (bdb.) - potrafi zaprezentować konstytucyjne gwarancje wolności sumienia i religii oraz naczelne zasady instytucjonalnych relacji państwo-kościół w stopniu bardzo dobrym; podaje konkretne przykłady i umie rozwiązać kazusy w tym zakresie. EK4: wykorzystuje teoretyczną wiedzę z zakresu prawa wyznaniowego do opisania i analizy stanu faktycznego w określonej sytuacji oraz wskazania rozstrzygnięcia prostego problemu: Na ocenę 2 (ndst.) - nie umie wykorzystać teoretycznej wiedzy z zakresu prawa wyznaniowego do rozwiązania konkretnego problemu prawnego. Na ocenę 3 (dst.) - potrafi dokonać w prawidłowy sposób analizy z zakresu prawa wyznaniowego i wskazać rozwiązanie prostego problemu z tej dziedziny prawa. Na ocenę 4 (db.) - posiada dobrą wiedzę teoretyczną i potrafi prawidłowo ją zastosować w praktyce przy rozwiązywaniu problemów z zakresu prawa wyznaniowego. Na ocenę 5 (bdb.) - nie tylko posiada bardzo dobrą wiedzę teoretyczną i potrafi zastosować ją w praktyce, ale również umie wskazać możliwe i potrzebne zmiany w obowiązujących przepisach prawnych w celu osiągnięcia lepszych gwarancji ochrony prawa do wolności religijnej EK5: wymienia i opisuje funkcje publiczne związków wyznaniowych oraz odróżnia je od działalności własnej kościołów i innych związków wyznaniowych: Na ocenę 2 (ndst.) - nie potrafi wymienić ani opisać funkcji publicznych i własnych związków wyznaniowych w Polsce. Na ocenę 3 (dst.) - zna funkcje publiczne i własne związków wyznaniowych, potrafi je scharakteryzować w stopniu wystarczającym. Na ocenę 4 (db.) - zna i odróżnia funkcje publiczne od własnych związku wyznaniowego, potrafi je opisać i wyjaśnić podając przy tym przykłady. Na ocenę 5 (bdb.) - zna, odróżnia i w pełni charakteryzuje zarówno funkcje publiczne, jak i własne związków wyznaniowych; umie podać przykłady, na bieżąco śledzi zmiany w tym zakresie. EK6: ma świadomość pozycji jednostki wobec gwarancji przysługujących jej w zakresie wolności sumienia i religii: Na ocenę 2 (ndst.) - nie wie jakie gwarancje ochrony prawnej przysługują jednostce ze względu na jej wolność sumienia i religii. Na ocenę 3 (dst.) - wie jaka ochrona przysługuje jednostce w zakresie wolności sumienia i religii. Na ocenę 4 (db.) - zna w stopniu dobrym gwarancje ochrony prawa do wolności sumienia i religii, potrafi dokonać subsumcji prawnej w tym zakresie. Na ocenę 5 (bdb.) - zna gwarancje krajowe i międzynarodowe w zakresie ochrony wolności sumienia i wyznania jednostki; biegle włada orzecznictwem w tym zakresie, potrafi dokonać szczegółowej analizy przypadku. EK7: opisuje strukturę i zadania administracji publicznej odpowiedzialnej za prowadzenie polityki wyznaniowej w Polsce. Na ocenę 2 (ndst.) - nie zna struktury i zadań administracji publicznej odpowiedzialnej za prowadzenie polityki wyznaniowej państwa. Na ocenę 3 (dst.) - zna pobieżnie strukturę organów administracji publicznej; potrafi wymienić podstawowe zadania w zakresie polityki wyznaniowej państwa prowadzone przez te organy. Na ocenę 4 (db.) - zna organy administracji publicznej odpowiedzialne za prowadzenie polityki wyznaniowej państwa; na dobrym poziomie posiada wiedzę z zakresu zadań przez nie prowadzonych. Na ocenę 5 (bdb.) - nie tylko zna organy administracji publicznej odpowiedzialne za prowadzenie polityki wyznaniowej państwa, ale ponadto odróżnia jej zadania od pozostałych funkcji organów państwowych; umie podać przykłady; zna chronologię zmian struktur administracyjnych w ww. zakresie. |
Zakres tematów: |
1. Zagadnienia wstępne prawa wyznaniowego - pojęcie i źródła prawa wyznaniowego, zjawisko religijności; definicje (związek wyznaniowy, kościół, denominacja, sekta). 2. Wolność sumienia i religii (koncepcje teoretyczne i konstrukcja prawna). 3. Stosunek Unii Europejskiej do religii i kościołów. 4. Konstytucyjne gwarancje wolności sumienia i religii (zakres podmiotowy i przedmiotowy, ograniczenia). 5. Naczelne zasady instytucjonalnych relacji państwo - związek wyznaniowy (równouprawnienie, bezstronność, autonomia i niezależność, współdziałanie, bilateralność). 6. Status jednostki w zakresie wolności sumienia i religii. 7. Kościoły i związki wyznaniowe w Rzeczypospolitej Polskiej jako podmioty prawa. 8. Struktura administracji publicznej i jej zadania w zakresie prawa wyznaniowego. 9. Wyznaniowa forma zawarcia małżeństwa cywilnego. 10. Kult publiczny. |
Metody dydaktyczne: |
Metodami dydaktycznymi służącymi osiągnięciu EK1 są: wykład informacyjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin pisemny oraz ocenianie ciągłe. Metodami dydaktycznymi służącymi osiągnięciu EK2 są: wykład informacyjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin pisemny oraz ocenianie ciągłe. Metodami dydaktycznymi służącymi osiągnięciu EK3 są: wykład informacyjny, wykład problemowy, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin pisemny oraz ocenianie ciągłe. Metodami dydaktycznymi służącymi osiągnięciu EK4 są: wykład informacyjny, wykład problemowy, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin pisemny oraz ocenianie ciągłe. Metodami dydaktycznymi służącymi osiągnięciu EK5 są: wykład informacyjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin pisemny oraz ocenianie ciągłe. Metodami dydaktycznymi służącymi osiągnięciu EK6 są: wykład informacyjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin pisemny oraz ocenianie ciągłe. Metodami dydaktycznymi służącymi osiągnięciu EK7 są: wykład informacyjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin pisemny oraz ocenianie ciągłe. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 15:00 - 16:30,
sala 205 |
Marta Osuchowska | 70/100 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Kampus Wóycickiego Bud. 21 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.