Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SP: Historia i geografia intelektu 1 WF-FI-21-SEMPHGI1
Seminarium przedmiotowe (SEMPRZ) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 50
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Alexander of Aphrodisias, De intellectu, w: F.M. Schroeder, RB. Todd, Two greek aristotelian comenntators On the Intellect, Toronto 1990, s. 45-58.

2. Al-Kindi, On the Intellect, in: Classical Arabic Philosophy. An Anthology of Sources, transl. J. McGinnis, D.C. Reisman, Indianapolis, Cambridge 2007, s. 16-18.

3. Al-Farabi, On the Intellect, in: Classical Arabic Philosophy. An Anthology of Sources, transl. J. McGinnis, D.C. Reisman, Indianapolis, Cambridge 2007, s. 68-78.

4. Anaxagoras of Clazomenae, Fragments and Testimonia – A Text and Translation with notes and Essays by Patricia Curd, Toronto 2010.

5. Emilsson E.K., Plotinus on Intellect, Oxford 2007.

6. Fritz K., von, Nous, Noein and their Derivatives in Pre-Socratic Philosophy, in: Mourelatos A.P. (ed.), The Pre-Socratics: A collection of Critical Essays, New York 1974, s. 23-85.

7. Jan z La Rochelle, Summa de Anima, ed. J. G. Bougerol, Paris 1995.

8. Kubok D. Prawda i mniemania. Studium filozofii Parmenidesa z Elei, Katowice 2004.

9. Lee R.A., Long Ch.P., Nous and Logos in Aristotle, „Freiburger Zeitschrift für Philosophie und Theologie”, 54 (2007) 3, s. 348-367.

10. Narecki K., Logos we wczesnej myśli greckiej, Lublin 1999.

11. Surzyn J., Pierwszy adekwatny przedmiot ludzkiego intelektu w rozumieniu Jana Dunsa Szkota, „Studia Antyczne i Mediewistyczne” 42 (2009) 7, s. 199-219.

Efekty uczenia się:

WIEDZA: student zna podstawy formułowania teorii intelektu przez filozofów starożytnych i średniowiecznych; student posiada wiedzę na temat stosowanej przez filozofów starożytnych i średniowiecznych terminologii dotyczącej intelektu; student ma rozeznanie w dziejach problematyki poznania intelektualnego

UMIEJĘTNOŚCI: student potrafi zidentyfikować problematykę poznania intelektualnego – akty, przedmioty, nazwy władz – w filozofii starożytnej i średniowiecznej; student potrafi zidentyfikować koncepcję intelektu w czytanych przez siebie tekstach filozoficznych

KOMPETENCJE: student potrafi krytycznie odnieść się do stosowanego w czytanym tekście rozumienia intelektu; zyskuje świadomość znaczenia problematyki poznania intelektualnego w całej filozofii

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania: obecność na zajęciach oraz praca zaliczeniowa przygotowana na koniec zajęć.

Kryterium obecności jest rozumiane jako:

1-2 nieobecności - bdb

3-4 nieobecności - db

5-6 nieobecności - dst

7-15 nieobecności - ndst.

Zakres tematów:

1. Zajęcia uzasadniające tematykę seminarium – podział zadań i prac dla studentów.

2. Koncepcje intelektu w filozofii presokratejskiej – od Homera do Parmenidesa

3. Intelekt w ujęciu Anaksagorasa

4. Poznanie intelektualne w filozofii Platona

5. Intelekt czynny i możnościowy u Arystotelesa

6. Intelekt w perypatetyckiej tradycji komentatorskiej

7. Intelekt u Plotyna

8. Intelekt jako umysł u Augustyna

9. Aleksandra z Afrodyzji rozumienie intelektu

10. Intelekt w filozofii arabskiej – Al-Farabi

11. Intelekt w filozofii arabskiej – Awicenna i Awerroes

12. Koncepcja intelektu u Jana z La Rochelle

13. Podziały intelektów u Alberta Wielkiego

14. Intelekt i jego oświecenie u Bonawentury

15. Koncepcja intelektu jego przedmiotu u Dunsa Szkota

Metody dydaktyczne:

EFEKTY WIEDZY:

Metoda dydaktyczna: wykład informacyjny i konwersatoryjny; wspólna ze studentami identyfikacja w tekstach filozoficznych różnych, pojawiających się w dziejach filozofii koncepcji intelektu

Metoda weryfikacji: zaliczenie na ocenę na podstawie przeprowadzonej rozmowy

EFEKTY UMIEJĘTNOŚCI:

Metoda dydaktyczna: przygotowany materiał zaprezentowany na zajęciach dotyczący dziejów ujmowania poznania intelektualnego

Metoda weryfikacji: ocena na podstawie przeprowadzonej prezentacji

EFEKTY KOMPETENCJI:

Metoda dydaktyczna: dyskusja w trakcie zajęć

Metoda weryfikacji: ocena na podstawie przeprowadzonej rozmowy

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 11:30 - 13:00, sala 401
Michał Zembrzuski 2/50 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 23
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)