Literatura: |
Lektury obowiązkowe do zajęć:
Lektura 1:
M. Heller, Kosmiczna przygoda Człowieka Mądrego, Kraków 1994, rozdz. 1: Wobec Wszechświata (główna)
M. Rees, Przed początkiem. Nasz Wszechświat i inne wszechświaty, Warszawa 1999, rozdz. 2, Kosmiczny dramat (dodatkowa)
Lektura 2:
K.A. Meisner, G. Wrochna, Początek Wszechświata – najwspanialszy eksperyment fizyczny, w: Filozoficzne i naukowo-przyrodnicze elementy obrazu świata 8, red. A. Lemańska, A. Świeżyński, Warszawa 2010, s. 11-24 (główna)
M.Szydłowski, P. Tambor, Ontologiczne i epistemologiczne aspekty pojęcia ex nihilo w modelach kosmologicznych kwantowej kreacji, SPCh 51(2015)1, 141-163 (dodatkowa)
Lektura 3:
K. Darwin, Powtórzenie i zakończenie, w: Wielkie eseje w nauce, red. M. Gardner, Warszawa 1998, s. 19-30 (główna)
K. Chodasewicz, Wieloraka realizacja warunków doboru i jej konsekwencje, SPCh 53(2017)1, 87-121 (dodatkowa)
Lektura 4:
K. Kloskowski, Pogodzone bliźniaki. Rzecz o ewolucji i stwarzaniu, Warszawa 1999, rozdz. 3 (główna)
T. Wojciechowski, Z problematyki stosunku teorii ewolucji do wiary, Studia Philosophiae Christianae 23(1987)1, s. 169-197 (dodatkowa)
Lektura 5:
S.W. Ślaga, Teleonomia organizacji biosystemów, Studia Philosophiae Christianae 27(1991)2, s. 65-81 (główna)
J. Życiński, Zasada antropiczna a teleologiczne interpretacje przyrody, Studia Philosophiae Christianae 23(1987)2, s. 169-185 (dodatkowa)
Lektura 6:
W. Kunicki-Goldfinger, Rola informacji w układach biologicznych, Studia Philosophiae Christianae 31(1995)1, s. 49-57 (główna)
S.W. Ślaga, Dwie interpretacje genezy informacji biologicznej, Studia Philosophiae Christianae 31(1995)1, s. 59-81 (dodatkowa)
Lektura 7:
M. Tempczyk, Ontologiczne implikacje teorii chaosu, w: Filozoficzne i naukowo-przyrodnicze elementy obrazu świata, red. A. Latawiec, A. Lemańska, Warszawa 1998, s. 107-120 (główna)
S. Butryn, Czy immaterialny model rzeczywistości wyjaśnia akauzalność zjawisk kwantowych?, w: Filozoficzne i naukowo-przyrodnicze elementy obrazu świata 4, red. A. Latawiec, G. Bugajak, Warszawa 2006, s. 89-103 (dodatkowa)
Lektura 8:
M. Heller, Sens życia i sens Wszechświata, Tarnów 2002, rozdz. 9 (główna)
H. Reeves, Godzina upojenia. Czy Wszechświat ma sens?, Warszawa 1992, rozdz. 12 (dodatkowa)
Lektura 9:
M. Heller, Logos Wszechświata. Zarys filozofii przyrody, Kraków 2013
|
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty wiedzy:
metoda dydaktyczna - dyskusja; indywidualna lektura tekstów; analiza treści tekstu; projekt; zajęcia w terenie
weryfikacja - sprawdziany pisemne; referat tematyczny
Efekty umiejętności:
metoda dydaktyczna - dyskusja; analiza treści tekstu; projekt
weryfikacja - referat tematyczny
Efekty kompetencji:
metoda dydaktyczna - indywidualna lektura tekstów; analiza treści tekstu; dyskusja; projekt; zajęcia w terenie
weryfikacja - referat tematyczny; indywidualna ocena przygotowania i aktywności podczas zajęć
Opis metod dydaktycznych:
Wykład - będzie dotyczył wprowadzenia w tematykę, strukturę i sposób prowadzenia zajęć; zostanie także zastosowany przy wyjaśnieniu metod pracy: zasady dyskusji naukowej, metody projektu, przygotowania referatu.
Indywidualna lektura tekstów - indywidualna lektura tekstów przeznaczonych do analizy w czasie poszczególnych zajęć (lektura obowiązkowa przed zajęciami jako przygotowanie do nich)
Analiza treści tekstu - przeprowadzana wspólnie podczas zajęć w celu uzyskania poprawnego zrozumienia treści oraz wyjaśnieniu kwestii niezrozumiałych
Dyskusja - będzie odbywać się po każdej lekturze, w ramach jej omawiania oraz przy omawianiu prezentacji referatu.
Projekt - student zostanie przydzielony do jednej z trzech grup tematycznych (będą brane pod uwagę preferencje studenta); każdej osobie z grupy zostaje przypisany jeden szczegółowy temat w ramach ogólnego tematu projektu; opracowując dane zagadnienie, studenci mają obowiązek przygotować referat dotyczący stopnia zaawansowania swojej pracy (na około 10-15 min) i przedstawić go na wyznaczonych ćwiczeniach; po prezentacji referatu odbywa się wspólna dyskusja; studenci mają obowiązek dzielenia się przygotowanymi materiałami z pozostałą częścią grupy; prowadzący na bieżąco monitoruje każdy etap prowadzonego projektu.
Zajęcia w terenie - uczestnicy zajęć powinni podać własne propozycje zajęć w terenie (np. wyjście do muzeum, do obserwatorium astronomicznego, projekcja filmu), które zostaną przeprowadzone po skonsultowaniu z prowadzącym i z uwzględnieniem jego propozycji.
Opis sposobów weryfikacji efektów kształcenia:
Referat tematyczny - sposobem weryfikacji wyników kształcenia będzie ocena jakości wykonanych prac w ramach pracy nad projektem (referat); oceniana będzie umiejętność dobrania prezentowanych treści i źródeł wykorzystanych do przygotowywanego zagadnienia, język, styl i spójność wypowiedzi oraz poprawność merytoryczna
Kolokwium pisemne - weryfikacja efektów kształcenia będzie odbywała się także poprzez ocenę z kolokwium pisemnego w formie testu
Indywidualna ocena przygotowania i aktywności podczas zajęć - indywidualnie każdy uczestnik zajęć zostanie oceniony przez prowadzącego; ocena będzie dotyczyła przygotowania studenta do zajęć i zaangażowania w ich przebieg
Tematy projektów realizowane w grupach (każdy student zostaje przydzielony do jednej z grup):
1. Tajemnica materii
2. Tajemnica kosmosu
3. Tajemnica życia
|