Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metafizyka 2 WF-FI-11-METAF2
Wykład (WYK) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 50
Zaliczenie: Egzaminacyjny
Literatura:

- Berti E., „Wprowadzenie do metafizyki”, tłum. D. Facca, Warszawa 2002.

- Clarke W. N., „The One and the Many. A Contemporary Thomistic

Metaphysics", Notre Dame 2001.

- Gilson E., „Byt i istota”, tłum. J. Lubicz, J. Nowak, Warszawa 1963.

- Gilson E., „Realizm tomistyczny”, opracowanie zbiorowe, Warszawa 1968.

- Janeczek S., Starościc A., (red.), „Metafizyka. Część I: Koncepcje metafizyki",

Lublin 2017.

- Janeczek S., Starościc A., (red.), „Metafizyka. Część II: Zarys teorii bytu",

Lublin 2017.

- Jaroszyński P., „Metafizyka czy ontologia”, Lublin 2011.

- Kołodziejczyk S.T., (red), „Przewodnik po metafizyce”, Kraków 2011.

- Krąpiec M. A., „Z teorii i metodologii metafizyki”, Lublin 1994.

- Krąpiec M. A., „Metafizyka”, Lublin 1995.

- Morawiec E., Mazanka P., „Metafizyka klasyczna wersji egzystencjalnej”,

Warszawa 2006.

- Morawiec E., "Odkrycie egzystencjalnej wersji metafizyki klasycznej",

Warszawa 2004.

- Philippe M. D., „Retracing Reality. A Philosophical Itinerary”, Edinburgh 1999.

- Stępień A. B., „Wprowadzenie do metafizyki”, Kraków 1964.

- Stróżewski W., „Ontologia”, Kraków 2004.

- Śnieżyński K., Duchliński P. (red.), "Metafizyka i dekonstrukcja. W

poszukiwaniu doświadczenia metafizycznego w kontekście wyzwań

dekonstrukcjonizmu", Kraków 2016.

- Wojtysiak J., „O słowie być”, Lublin 2005.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

EK 1 – student zna podstawową terminologię filozoficzną z zakresu metafizyki.

EK 2 – student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień metafizyki.

EK 3 – student posiada wiedzę na temat ważnych dyskusji filozoficznych prowadzonych na gruncie metafizyki.

Umiejętności:

EK 4 – student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst filozoficzny z zakresu metafizyki.

EK 5 – student formułuje zagadnienia filozoficzne z zakresu metafizyki oraz potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska filozoficzne.

EK 6 – student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu metafizyki.

Kompetencje:

EK 7 – student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu metafizyki.

EK 8 – student angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:

udział w wykładzie: 30 godz.

udział w ćwiczeniach: 30 godz.

przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz.

przygotowanie referatu: 15 godz.

przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 45 godz.

suma godzin: 150 [150/30(25)=5]

liczba ECTS: 5

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza:

- na ocenę 2 (ndst.): nie wie czym jest metafizyka, ani jak się kształtowała, nie zna ich przedstawicieli.

- na ocenę 3 (dst.): wie czym jest metafizyka, ale nie potrafi ukazać jej specyfiki ani szczegółowo omówić przedstawicieli

- na ocenę 4 (db.): poprawnie ukazuje specyfikę metafizyki, zna sposoby jej uprawiania, potrafi wskazać i omówić ich przedstawicieli.

- na ocenę 5 (bdb.): dobrze orientuje się w metafizyce, zna sposoby jej uprawiania, przedstawicieli. Potrafi samodzielnie interpretować teksty.

Umiejętności:

- na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować teksty filozoficzne z zakresu metafizyki, nie potrafi ocenić wartości poznawczej metafizyki.

na ocenę 3 (dst.): student słabo interpretuje teksty filozoficzne. Niezbyt potrafi ocenić wartość poznawczą metafizyki. Ma trudności w uzasadnieniu wartości metafizyki.

- na ocenę 4 (db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu metafizyki, potrafi ocenić ich wartość poznawczą metafizyki. Umie uzasadnić potrzebę zajmowania się metafizyką.

- na ocenę 5 (bdb.): student dobrze czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu metafizyki, zna argumenty filozoficzne, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie dobrze uzasadnić możliwość zajmowania się metafizyką.

Na ocenę końcową składają się:

1. ocena z prezentacji (pracy rocznej) przygotowanej przez studenta.

2. ocena z egzaminu końcowego

Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z prezentacji (1/3) i oceny z egzaminu końcowego na końcu semestru letniego (2/3).

Szczegóły będą podane na wykładach, na początku drugiego semestru.

Egzamin końcowy – pisemny lub ustny. Dwa pytania losowo wybrane z puli podanej przez prowadzącego na ostatnich zajęciach (1 pytanie ogólne; 1 pytanie szczegółowe); czas na przygotowanie odpowiedzi; możliwość przygotowania notatek pomocniczych. Szczegóły będą podane na wykładach, na początku drugiego semestru.

Zakres tematów:

- W jaki sposób uzasadniamy tezy w metafizyce? Elementy metodologii

metafizyki.

- Teoria aktu i możności (2).

- Teoria substancji i przypadłości (2).

- Teoria materii pierwszej i formy substancjalnej.

- Teoria istoty i istnienia.

- Dlaczego akt istnienia jest najdoskonalszym i najgłębszym aktem bytu?

- Zagadnienie przyczynowania w naukach empirycznych i w metafizyce.

- Cztery rodzaje przyczyn w metafizyce klasycznej.

- Kim jest człowiek? Argumenty za istnieniem duszy (2).

- Od kiedy człowiek? czyli o ontycznym statusie embrionu ludzkiego.

- Argumenty za istnieniem Absolutu.

- Bóg ostateczną racją istnienia całej rzeczywistości.

Metody dydaktyczne:

- Wykład informacyjny – słowna prezentacja treści z zakresu metafizyki.

- Wykład problemowy – poświęcony omówieniu jakiegoś szczegółowego

problemu z zakresu metafizyki.

- Wykład konwersatoryjny – jako uzupełnienie metody wykładu i

informacyjnego w celu zaktywizowania uczestników i uzyskania większego

zainteresowania omawianymi zagadnieniami.

- Prezentacja – jako uzupełnienie i wzbogacenie metody wykładu i

informacyjnego, problemowego i konwersatoryjnego.

- Indywidualna lektura tekstów z zakresu metafizyki.

Opis sposobów weryfikacji efektów kształcenia:

Ćwiczenia do wykładu – zob. sylabus do ćwiczeń

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 13:15 - 14:45, sala e-learning
Paweł Mazanka 57/50 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)