Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia filozofii współczesnej WF-FI-12-HFILW
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 50
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. F. Nietsche, "O prawdzie i kłamstwie w pozamoralnym sensie", w: tenże, "Pisma pozostałe", Kraków 2004

2. H. Bergson, "Dwa źródła moralności i religii", Kraków 2007, gragmenty oraz tenże, "Ewolucja twórcza", Kraków 2005, fragmenty

3. R. Chisholm, "Co to jest argument transcendentalny?", "Principia" IV, 1991

4. K. Ajdukiewicz, "O tzw. neopozytywizmie", w: tenże, "Języka i poznanie. T. II", różne wydania

5. M. Schlick, "Nowa filozofia doświadczenia", w: "Poznanie. Antologia tekstów filozoficznych", pod red. Z. Cackowskiego i M. Hetmańskiego, Wrocław, Warszawa, Kraków 1992, s. 292-298

6. H. Bergson, Energia Duchowa, Warszawa 2004, fragmenty

7. H. Bergson, "Dwa źródła moralności i religii", Kraków 1993, fragmenty

8. E. Husserl, "Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii. Księga Pierwsza", Warszawa 1967, fragmenty

9. D. Zahavi, "Fenomenologia Husserla", Kraków 2012, fragmenty

10. M. Heidegger, "Bycie i czas", Warszawa 2004 [także inne wydania], Paragrafy 22-24

11. H.-G. Gadamer, "Rozprawa o metodzie. Zarys hermeneutyki filozoficznej", Warszawa 2004, s. 493-515

12. Z. Freud, "Dlaczego wojna?", w: tenże, "Pisma społeczne", Warszawa 1998, s. 231-240

13. S. Žižek, "Przekleństwo fantazji", przeł. A. Chmielewski, Wrocław 2001 [fragmenty]

14. T. Kuhn, "Struktura rewolucji naukowych", Warszawa 2001 [Rozdział V, "Priorytet paradygmatów"; Rozdział X, "Rewolucje jako zmiany sposobu widzenia świata"]

15. T.W. Adorno, M. Horkheimer, "Dialektyka oświecenia. Fragmenty filozoficzne", przeł. M. Łukaszewicz, Warszawa 1994, s.138-188 [rozdział: "Przemysł kulturalny. Oświecenie jako masowe oszczerstwo"]

16. R. Rorty, "Solidarność czy obiektywność", w: tenże, "Obiektywność, relatywizm i prawda", Warszawa 1999, s. 35-54

17. T. Nagel, "Jak to jest być nietoperzem", w: tenże, "Pytania ostateczne", Warszawa 1997

18. A. Clark, D. J. Chalmers, "Umysł rozszerzony", w: "Analityczna metafizyka umysłu. Najnowsze kontrowersje", red. M. Miłkowskiego, R. Poczobuta, Warszawa 2008

19. G. Deleuze, "Bersonizm", Warszawa 1999

Efekty uczenia się:

Wiedza: student wie czym jest dyscyplina historii filozofii współczesnej, jak się kształtowała, zna główne jej nurty oraz zasady jej uprawiania, jak tez ich przedstawicieli. Student zna zasady interpretacji tekstów z historii filozofii.

Umiejętności: student czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu historii filozofii, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie uzasadnić znaczenie zajmowania się współczesną historią filozofii.

Kompetencje: jest otwarty na racjonalne interpretacje dziejów współczesnych problemów filozoficznych.

Metody i kryteria oceniania:

W przypadku zajęć ćwiczeniowych: praca z tekstem oraz metody aktywizacyjne: pogadanka, praca w grupach. W ramach zajęć na kolejnych zajęciach studenci zapoznają się z kolejnymi istotnymi dla zrozumienia przemian filozofii współczesnej tekstami. Praca z tekstem polega na identyfikacji głównych pojęć dla danego nurtu filozoficznego lub autora, wskazaniu na podstawowe rysy stosowanej metody oraz ewentualnym streszczaniu wybranych fragmentów omawianych prac.

Na ocenę końcową zajęć ćwiczeniowych mają wpływ trzy elementy:

1) Obecność.

2) Ocena z dwóch kolokwiów pisemnych.

W przypadku obecności (poświadczonej wpisem na listę obecności) obowiązuje następująca skala:

1 nieobecność - 5,0

2 nieobecności - 4,0

3 nieobecności - 3,0

4 i więcej nieobecności - 2,0

Zajęcia ćwiczeniowe kończą się zaliczeniem pisemnym w postaci dwóch kolokwiów pisemnych. Pytania zamknięte (80 proc.) i otwarte (20 proc.) dotyczą zagadnień poruszanych na zajęciach oraz tekstów przerabianych podczas kursu.

Ostateczna ocena jest średnią obu ocen, przy czym ze obecność jest to 1/4 wartości ostatecznej oceny, zaś za oba kolokwia 3/4.

Zakres tematów:

1-2 - Wprowadzenie

3-4 - Lewica heglowska i początek współczesności (Nietsche)

5-6 - Główne nurty neokantyzmu; schemat argumentacyjny transcendentalizmu (Chisholm)

7-8 - Główne pojęcia i metody neopozytywizmu oraz krytyka metafizyki (Schlick, Ajdukiewicz)

9-10 - Wybrane zagadnienia metafizyki i główne pojęcia filozofii życia (Bergson)

11-12 - Problemy wokół określenia fenomenologii (Husserl)

13-14 - Sposoby rozumienie hermeneutyki fundamentalnej (Heidegger)

15-16 - Problem pytania w hermeneutyce (Gadamer)

17-18 - Psychoanaliza jako teoria filozoficzna (Freud, Lacan)

19-20 - Współczesna filozofia nauki: konwencjonalizm (Kuhn)

21-22 - Krytyka współczesnej kultury w filozofii neomarksistowskiej (Adorno, Horkheimer)

23-24 - Kontrowersje wokół pojęcia "obiektywności" (Rorty)

25-26 - Wybrane problemy współczesnej filozofii umysłu; problem świadomości fenomenalnej (Nagel)

27-28 - Hipoteza umysłu rozszerzonego i jej znaczenie dla współczesnej filozofii (Clark, Chalmers)

29-30 - Podsumowanie i zaliczenie

Metody dydaktyczne:

Ćwiczeniowa (ćwiczebna) oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy, przede wszystkim opracowań i tekstów źródłowych; metoda stolików eksperckich; dyskusja punktowana

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00, sala e-learning
Witold Płotka 6/50 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)