Literatura: |
Duchliński P., Kobyliński A., Moń R., Podrez E., O normatywności w etyce, Kraków 2015.
Duchliński P., Kobyliński A., Moń R., Podrez E., Inspiracje chrześcijańskie w etyce, Kraków 2016.
Fukuyama F., Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej, Kraków 2004.
Habermas J., Przyszłość natury ludzkiej. Czy zmierzamy do eugeniki liberalnej?, Warszawa 2003.
Kobyliński A., O możliwości zbudowania etyki nihilistycznej. Propozycja Gianniego Vattima, Warszawa 2014.
Moń R., Warto czy należy? Studium na temat istoty i źródeł normatywności, Warszawa 2011.
Kobyliński A., Czy embrion jest osobą? Spór o sztuczne zapłodnienie we Włoszech, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 5 (2007), s. 157-172.
Otowicz R., Etyka życia, Kraków 1998.
Ślęczka-Czakon D., Problem wartości i jakości życia w sporach bioetycznych, Katowice 2004.
Ślipko T., Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009.
Ślipko T., Zarys etyki szczegółowej, t. I, Etyka osobowa, Kraków 2005.
Warzeszak St., Bioetyka. W obronie życia człowieka, Kraków 2011.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA
Student zna podstawowe pojęcia etyczne, właściwie definiuje współczesne spory bioetyczne, zna różne rodzaje argumentacji filozoficznej w wybranych kwestiach związanych z obecnymi debatami bioetycznymi, zna zasady pisania prac magisterskich.
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi analizować i interpretować teksty filozoficzne z zakresu etyki i bioetyki, umie zabierać głos w dyskusji naukowej, potrafi odróżnić poglądy omawianego filozofa od jego komentatorów, umie przeprowadzać argumentację filozoficzną i uzasadniać racjonalnie konkretne rozstrzygnięcia dotyczące różnego rodzaju dylematów etycznych i bioetycznych, umie korzystać z literatury naukowej.
KOMPETENCJE
Student potrafi dyskutować, współpracować przy zbieraniu materiałów naukowych, dostrzega potrzebę argumentacji filozoficznej w debacie etycznej i bioetycznej, widzi konieczność szerszej edukacji etycznej i różnych form ochrony godności ludzkiej.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawę zaliczenia seminarium stanowi aktywny udział w zajęciach, lektura wybranych fragmentów książek i artykułów, przygotowanie i wygłoszenie referatu.
WIEDZA:
- na ocenę 2 (ndst): student nie zna podstawowych pojęć etycznych i aktualnych sporów bioetycznych
- na ocenę 3 (ndst): student słabo zna podstawowe pojęcia etyczne i aktualne spory bioetyczne
- na ocenę 4 (db): student dobrze zna podstawowe pojęcia etyczne i aktualne spory bioetyczne
- na ocenę 5 (bdb): student bardzo dobrze zna podstawowe pojęcia etyczne i aktualne spory bioetyczne
UMIEJĘTNOŚCI:
- na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi analizować tekstów filozoficznych i nie potrafi przeprowadzić argumentacji filozoficznej w wybranych współczesnych sporach bioetycznych
- na ocenę 3 (ndst): student słabo analizuje teksty filozoficzne i nie potrafi przeprowadzić poprawnej argumentacji filozoficznej w wybranych współczesnych sporach bioetycznych
- na ocenę 4 (db): student dobrze analizuje teksty filozoficzne i potrafi przeprowadzić poprawną argumentację filozoficzną w wybranych współczesnych sporach bioetycznych
- na ocenę 5 (bdb): student bardzo dobrze analizuje teksty filozoficzne i potrafi przeprowadzić poprawną argumentację filozoficzną w wybranych współczesnych sporach bioetycznych
KOMPETENCJE:
Oceniana jest otwartość na zrozumienie współczesnych sporów etycznych i bioetycznych oraz zdolność racjonalnego podejścia do kwestii moralnych
|
Zakres tematów: |
1. Główne nurty etyki współczesnej
2. Specyfika etyki chrześcijańskiej
3. Filozofia a denominacje chrześcijańskie
4. Sekularyzacja i desekularyzacja
5. Wybrane modele etyki postmetafizycznej
6. Współczesne wyzwania myśli nihilistycznej
7. Specyfika rewolucji biopolitycznej
8. Etyka chrześcijańska a nowe prawa człowieka
9. Filozoficzna interpretacja godności ludzkiej
10. Etyka a dziedzictwo oświecenia
11. Autonomia moralności w sporach bioetycznych
12. Religie świata a problematyka bioetyczna
13. Zasada sprzeciwu sumienia w sporach bioetycznych
14. Spór wokół metod sztucznego zapłodnienia
15. Postulat nowego humanizmu w refleksji bioetycznej
|