Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie z filozofii bytu 2 WF-FI-212-SEMMAZ2
Seminarium (SEM) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 6
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

- Adamski F., (red.), „Ateizm oraz irreligia i sekularyzacja”, Kraków 2011.

- Ajdukiewicz K., „Język i poznanie”, t. I, Warszawa 1985.

- Adler M. J., „How to Think about The Great Ideas, Chicago 20036.

- B. Bejze, "Studia z filozofii Boga", t. 1, Warszawa 1968

- Benedykt XVI, „O rewolucji seksualnej, homo-lobby i odejściu od Tradycji.

List o przyczynach kryzysu Kościoła”, http://www.pch24.pl/benedykt-xvi-o-

przyczynach-kryzysu-kosciola.

- Bocheński J. M., „Współczesne metody myślenia”, Poznań 1992.

- Bronk A., „Zrozumieć świat współczesny”, Lublin 1998.

- Buckley M. J., “Ateizm w sporze z religią”, tłum. M. Frankiewicz, Kraków 2009.

- Collins F. C., „Język Boga, Kod życia – nauka potwierdza wiarę”, tłum. M. Yamazaki, Warszawa 2008.

- Comte-Sponville A., “Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do duchowości bez Boga”, tłum. E. Aduszkiewicz, Warszawa 2011.

- Flew A., Bóg istnieje. Wyznanie ateisty, tłum. R. Pucek, Warszawa 2007

- Habermas J., „Wierzyć i wiedzieć”, przemówienia z 14 października 2001 r. w kościele św. Pawła we Frankfurcie z okazji otrzymania Nagrody Pokojowej Niemieckich Księgarzy; http://www.tezeusz.pl

-Kamiński S., „Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii, Lublin 1989.

- Kołakowski L., “Chrześcijaństwo”, Kraków 2019.

- Lewis C. S., “Chrześcijaństwo po prostu”, tłum. P. Szymczak, Poznań 2008.

- Machinek M., „Spór o status ludzkiego embrionu”, Olsztyn 2007.

- MacIntyre A., „Bóg - Filozofia – Uniwersytety. Wybrane zagadnienia z historii katolickiej tradycji filozoficznej”, tłum. A. Łagodzka, Warszawa 2013.

- Marquard O., „Rozstanie z filozofią pierwszych zasad”, tłum., K. Krzemieniowa, Warszawa 1994.

- Maryniarczyk A., Gudaniec A., (red.), „Rozum otwarty na wiarę”, Lublin 2000.

- Mazanka P., „Źródła sekularyzacji i sekularyzmu w kulturze europejskiej”, Warszawa 2003.

- Michalski K. (red.), “Człowiek w nauce współczesnej. Rozmowy w Castel Gandolfo”,

Kraków 2006.

- Śnieżyński K., Duchliński P. (red.), "Metafizyka i dekonstrukcja. W poszukiwaniu doświadczenia metafizycznego w kontekście wyzwań dekonstrukcjonizmu", Kraków 2016.

- Reale G., „Lekarstwo na błędy w kulturze czyli jakiej filozofii dzisiaj

potrzebujemy?”, Ethos 56(2001), s. 15 nn.

- Swinburne S., Czy istnieje Bóg, tłum. I. Ziemiński, Poznań 1999.

- Taylor Ch., „Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej”, tłum. M. Gruszczyński, O. Latek, A. Lipszyc, A. Michalak, A. Rostkowska, M. Rychter, Ł. Sommer, Warszawa 2001.

- White N., „Filozofia szczęścia. Od Platona do Skinnera”, tłum. M. Chojnacki, Kraków 2008.

- Wojtysiak J., „Spór o istnienie Boga. Analityczno-intuicyjny argument na rzecz teizmu”, Poznań 2012.

- Vardy P., Krótko o filozofii Boga, B. Majczyna, Kraków 2004

Efekty uczenia się:

Wiedza: student(ka)posiada pogłębioną wiedzę na temat szczegółowej problematyki, jaką zajmował się w trakcie pisania pracy magisterskiej, zna zasady pisania prac magisterskich i seminaryjnych.

Umiejętności: potrafi opracowywać konkretne zagadnienia, umie zabierać głos w dyskusji naukowej, potrafi odróżnić poglądy omawianego filozofa od jego komentatorów, posiadł znajomość pisania artykułów naukowych, a także krytycznie oceniać prezentowane prace badawcze, umie korzystać z literatury naukowej.

Kompetencje: Potrafi dyskutować, współpracować przy zbieraniu materiałów naukowych. Zdobył umiejętność prezentowania poglądów filozoficznych przy użyciu metod tradycyjnych, jak i z wykorzystaniem multimediów.

Metody i kryteria oceniania:

W trakcie seminarium profesor organizuje i kieruje dyskusją, porządkuje i podsumowuje wypowiedzi studentów, dokonuje oceny: przygotowania do dyskusji, form wypowiedzi, aktywności i itp. Uczy rzeczowej, merytorycznej dyskusji; sprzyja wymianie poglądów, prowadzenia dialogu.

Uczestnicy zdobywają szczegółową wiedzę poprzez wygłaszanie referatów i dyskusję nad przedłożonymi treściami.

Kryterium oceniania:

Przygotowanie pracy magisterskiej. Przedstawienie jej na seminarium. Studenci, którzy wybrali "Seminarium z filozofii bytu" jako drugie seminarium zobowiązani są do napisania i zaprezentowania krótkiej pracy seminaryjnej.

Na ocenę 2: nie przygotował pracy, nie zna podstawowych pojęć, nie brał udziału w dyskusji.

na ocenę 3: przygotował pracę, ale zrobił to powierzchownie.

na ocenę 4: brał udział w dyskusji, przygotował pracę przedstawił ją sposób zrozumiały dla uczestników, starał się krytycznie oceniać referowane poglądy

na ocenę 5: czynnie uczestniczył w zajęciach, zna zasady pisania prac naukowych, przedstawił omawiany temat w sposób interesujący i oryginalny.

Szczegółowe kryteria zostaną podane na pierwszym seminarium.

Zakres tematów:

Tematem seminarium „Spór o istnienie i naturę Boga”.

Na seminarium podejmiemy najpierw problem argumentacji za ISTNIENIEM BOGA. Zobaczymy na jakie trudności tutaj się napotyka, szczególnie od strony metodologicznej.

Następnie zwrócimy uwagę na rozumienie NATURY BOGA. Widzimy, że we współczesnej kulturze istnieje tutaj ogromne zamieszanie. Zajmiemy się więc metafizycznym (a więc racjonalnym) rozumieniem natury Bożej, orzekaniem analogicznym o naturze Boga, relacją Boga do świata, uzgodnieniem poglądu teistycznego z wolnością człowieka i faktem istnienia zła w świecie.

Metody dydaktyczne:

W trakcie seminarium profesor organizuje i kieruje dyskusją, porządkuje i podsumowuje wypowiedzi studentów, dokonuje oceny: przygotowania do dyskusji, form wypowiedzi, aktywności i itp. Uczy rzeczowej, merytorycznej dyskusji; sprzyja wymianie poglądów, prowadzenia dialogu.

Uczestnicy zdobywają szczegółową wiedzę poprzez wygłaszanie referatów i dyskusję nad przedłożonymi treściami.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 16:45 - 18:15, sala e-learning
Paweł Mazanka 0/6 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)