Etyka życia społecznego 2 WF-FI-21-ERS2
Ćwiczenia (CW)
Semestr letni 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | 50 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
W. Gaylin, Skąd w tak porządnym czasopiśmie wziął się afisz FBI? [w:] Moralność i profesjonalizm. Spór o pozycję etyk zawodowych, red. W. Galewicz, Kraków 2010 R. M. Veatch, Zawodowa etyka medyczna: fundament jej zasad [w:] Moralność i profesjonalizm. Spór o pozycję etyk zawodowych, red. W. Galewicz, Kraków 2010 E. D. Pellegrino, Zewnętrzne i wewnętrzne cele medycyny: jak je zdefiniować? [w:] Moralność i profesjonalizm. Spór o pozycję etyk zawodowych, red. W. Galewicz, Kraków 2010 D. Barney, Tożsamość sieci [w:] Tenże, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008 (s. 167-203) B. Waldenfels, Między kulturami [w:] Tenże, Podstawowe motywy fenomenologii obcego, Warszawa 2009 (s. 107-129) D’Souza, Autentyczny i lipny multikulturalizm, Co jest takiego wielkiego w wielkich księgach, O tym jak akcja afirmatywna szkodzi czarnym [w:] Listy do młodego konserwatysty, Poznań 2006 (s. 53-68, 99-108) Z. Bauman, Prawo do uznania, prawo do redystrybucji. Od równości do wielokulturowości [w:] Tenże, Wspólnota. W poszukiwaniu bezpieczeństwa w niepewnym świecie (s. 100-146) A. MacIntyre, Czy patriotyzm jest cnotą? [w:] Komunitarianie. Wybór tekstów, red. P. Śpiewak, Warszawa 2004 (s. 285-304) R. Schechner, Co to jest performans? Rytuał [w:] Performatyka (s. 43-107) R. Spaemann, To, co naturalne i to, co rozumne. Znaczenie tego, co w prawie naturalne [w:] Tenże, Granice, Warszawa 2006 (s. 169-202) A. MacIntyre, Tomasz z Akwinu a zakres sporów moralnych [w:] Etyka i polityka (s. 124-147) H. Arendt, O przemocy. Nieposłuszeństwo obywatelskie, Warszawa 1999 M. Walzer, Działalność polityczna: problem brudnych rąk [w:] Moralność i profesjonalizm. Spór o pozycję etyk zawodowych, red. W. Galewicz, Kraków 2010 (s. 401-423) B. Williams, Polityka i charakter moralny [w:] Moralność i profesjonalizm. Spór o pozycję etyk zawodowych, red. W. Galewicz, Kraków 2010 (s. 425-444) K. Nielsen, Nie istnieje dylemat brudnych rąk [w:] Moralność i profesjonalizm. Spór o pozycję etyk zawodowych, red. W. Galewicz, Kraków 2010 (s. 445-466) J. Searle, Struktura świata społecznego - jak umysł tworzy obiektywną rzeczywistość społeczną [w:] Umysł, język, społeczeństwo (s. 177-213) J. McMahan, Etyka zabijania na wojnie [w:] Etyka wojny, red. T. Żuradzki, T. Kuniński, Warszawa 2009 (s. 101-142) E. Tugendhat, Prawa człowieka [w:] Tenże, Wykłady o etyce, Warszawa 2004 (s. 360-389) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student nazywa i charakteryzuje podstawowe filozoficzne koncepcje życia społecznego, zna główne pojęcia i idee z zakresu etyki społecznej, wymienia i omawia moralne cele i zasady więzi społecznych oraz normy regulujące struktury społeczne, rozróżnia poszczególne społeczności, definiuje je i tłumaczy ich prawa oraz obowiązki moralne Umiejętności: student, pracując indywidualnie i grupowo, analizuje i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu etyki społecznej, wyprowadza wnioski z twierdzeń formułowanych w ramach filozoficznych koncepcji życia społecznego, rozpoznaje założenia postulowanych tez i poddaje je krytyce, dowodzi istnienia i konieczności realizacji moralnych zasad życia społecznego, pokazuje, jak prawa i obowiązki poszczególnych społeczności łączą się z personalistyczną wizją człowieka Kompetencje: student, wykorzystując wiedzę filozoficzną z zakresu etyki społecznej, interpretuje wydarzenia społeczne i kulturalne, stawia diagnozy i wyraża oceny dotyczące współczesnych społeczeństw, jest zdolny do aktywnego uczestnictwa w dyskusjach o tematyce społecznej, ma świadomość moralnych zobowiązań, jakie stawia przed nim partycypacja w poszczególnych społecznościach, jest wrażliwy na moralny wymiar więzi międzyludzkich, dostrzega relacje między rozwojem moralnym a dojrzałym, aktywnym i autentycznym uczestniczeniem w życiu społecznym |
Metody i kryteria oceniania: |
Student jest zobowiązany do obecności na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności. W przypadku większej liczby opuszczonych ćwiczeń, student musi zaliczyć odpowiedni materiał, tzn. przedstawić w formie ustnej i pisemnej analizę tekstu, omawianego na zajęciach, które opuścił. Ponadto każdy student ma za zadanie przygotować prezentację, obejmującą analizę i interpretację tekstu, w której wskazane zostaną założenia, a także teoretyczne i praktyczne konsekwencje sformułowanych przez autora głównych tez. Opracowanie powinno nawiązywać do aktualnych problemów społecznych. Po każdym semestrze odbywać się będzie kolokwium pisemne, sprawdzające wiedzę z omawianych na ćwiczeniach lektur. Na ocenę końcową z ćwiczeń składa się: 1. obecność (dozwolone dwie nieobecności) 2. ocena z kolokwium pisemnego 3. ocena z prezentacji 4. aktywność na zajęciach Metody oceny: Kolokwium ma formę pytań zamkniętych i otwartych, na które student powinien odpowiedzieć zwięźle i oddając istotę zagadnienia. Pytania odnoszą się do lektur omawianych na zajęciach. Kolokwium trwa 60 minut i odbywa się w ramach ostatnich zajęć w semestrze. Wymagane efekty kształcenia do zaliczenia przedmiotu na określoną ocenę: Wiedza: - na ocenę 2 (ndst): student nie zna filozoficznych koncepcji życia społecznego, nie potrafi wymienić moralnych zasad i celów więzi społecznych oraz zdefiniować poszczególnych społeczności i przysługujących im praw i obowiązków moralnych - na ocenę 3 (dst): student nazywa podstawowe koncepcje życia społecznego, wymienia moralne zasady i cele więzi społecznych oraz definiuje poszczególne społeczności i przysługujące im prawa i obowiązki moralne, ale nie potrafi omówić tych zagadnień - na ocenę 4 (db): student nazywa podstawowe koncepcje życia społecznego, wymienia moralne zasady i cele więzi społecznych oraz definiuje poszczególne społeczności i przysługujące im prawa i obowiązki moralne i potrafi krótko omówić te zagadnienia - na ocenę 5 (bdb): student student nazywa podstawowe koncepcje życia społecznego, wymienia moralne zasady i cele więzi społecznych oraz definiuje poszczególne społeczności i przysługujące im prawa i obowiązki moralne i szczegółowo omawia te zagadnienia Umiejętności: - na ocenę 2 (ndst): student nie czyta i nie analizuje tekstów filozoficznych z zakresu etyki społecznej - na ocenę 3 (dst): student czyta teksty filozoficzne z zakresu etyki społecznej, ale słabo je analizuje i interpretuje, nie wyprowadza wniosków z twierdzeń formułowanych w ramach filozoficznych koncepcji życia społecznego, nie rozpoznaje założeń postulowanych tez i nie potrafi poddać ich krytyce - na ocenę 4 (db): student czyta, analizuje i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu etyki społecznej, wyprowadza wnioski z twierdzeń formułowanych w ramach filozoficznych koncepcji życia społecznego, ale nie rozpoznaje założeń postulowanych tez - na ocenę 5 (bdb): student czyta, analizuje i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu etyki społecznej, wyprowadza wnioski z twierdzeń formułowanych w ramach filozoficznych koncepcji życia społecznego, rozpoznaje założenia postulowanych tez i potrafi poddać je krytyce Kompetencje: Oceniana jest racjonalność argumentowania, sposób prezentowania swoich racji i obrony własnej opinii. Oceniana jest zdolność dostrzegania moralnego wymiaru życia społecznego, wykorzystywania wiedzy filozoficznej z zakresu etyki społecznej do interpretacji wydarzeń społecznych i kulturalnych, świadomość moralnych zobowiązań, wynikających z partycypacji w określonych społecznościach. |
Zakres tematów: |
1. Etyka zawodowa na przykładzie relacji między pacjentem a lekarzem (Gaylin, Veatch, Pellegrino) 2. Społeczności wirtualne (Baley) 3. Interkulturowość i multikulturalizm (Waldenfels, D’Souza) 4. Wielokulturowość, czyli prawo do uznania (Bauman) 5. Patriotyzm jako cnota (MacIntyre) 6. Działalność społeczna i polityczna jako performans (Schechner) 7. Natura i rozum a prawo (Spaemann) 8. Prawo naturalne w kontekście sporów moralnych (MacIntyre) 9. Nieposłuszeństwo obywatelskie (Arendt) 10. Przemoc a władza (Arendt) 11. Polityka a etyka (Walzer, Williams, Nielsen) 12. Świat społeczny jako fakt instytucjonalny (Searle) 13. Wojna sprawiedliwa (McMahan) 14. Prawa człowieka (Tugendhat) 15. Podsumowanie i zaliczenie |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja - wymiana poglądów między prowadzącym a studentami lub między grupami studentów odbywająca się na każdych ćwiczeniach w ramach analizy tekstów, dotyczy tez stawianych przez autora tekstu, ich założeń, a także wniosków, jakie z nich wynikają Indywidualna lektura tekstu - samodzielne opracowanie tekstu jako przygotowanie do ćwiczeń |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy czwartek, 11:30 - 13:00,
sala e-learning |
Andrzej Waleszczyński | 2/50 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: e-learning |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.