Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozoficzne koncepcje człowieka 2 WF-FI-21-FKC2
Wykład (WYK) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 50
Zaliczenie: Egzaminacyjny
Literatura:

1. G. Haeffner, Pytanie o właściwy punkt wyjścia, w: Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006.

2. T. Williams, J. O. Bengtsson, Personalism, The Stanford Encyklopedia of Philosophy, ed. E. Zalta 2014.

4. Ch. Taylor, Pojęcie osoby, w: Filozofia podmiotu, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001.

5.G . Haeffner, Uspołecznienie , w: Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006.G

6. G. Haeffner, Pierwiastek duchowy, w: Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006.

7. G. Haeffner, Wiedza, w: Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006.

8. R. Piłat, Wstęp oraz Przyczyny aporetyczności samowiedzy, w: Aporie samowiedzy, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2013.

9. V. Dusek, Natura człowieka: narzędzia czy język?, w: Wprowadzenie do filozofii techniki, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011.

10. J. Jagiełło, Niedokończony spór o antropologię filozoficzną (Heidegger-Plessner). Studium historyczno-analityczne, Warszawa 2011.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

1) student ma wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania

2) zna zależności między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi w zakresie filozofii człowieka

3) ma uporządkowaną znajomość i rozumie główne kierunki w obrębie bloków subdyscyplin antropologicznych

4)zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei antropologicznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie

5) zna metody interpretacji tekstu filozoficznego z zakresu filozofii człowieka

UMIEJĘTNOŚCI:

1) trafnie definiuje pojęcia języka potocznego w zakresie koncepcji filozofii człowieka i poprawnie projektuje definicje własnych terminów używanych we własnych wypowiedziach

2)słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych w zakresie koncepcji filozofii człowieka

3) analizuje argumenty filozoficzne w obszarze koncepcji filozofii człowieka, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia

KOMPETENCJE:

1) efektywnie organizuje własną pracę z zakresu filozoficznych koncepcji człowieka i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania

2) wykazuje motywację do zaangażowanego uczestnictwa w życiu społecznym

Udział w wykładzie - 30 godz.

Udział w ćwiczeniach - 30 godz.

Przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz.

Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 25 godz.

Przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 35 godz.

suma godzin: 150 [150 : 30 (25) = 5]

liczba ECTS: 5

Metody i kryteria oceniania:

1. Ocena za obecność na zajęciach poświadczoną wpisem na listę obecności

15-13 obecności - 5

12-10 obecności - 4

9-7 obecności - 3

6-0 obecności - 2

2. ocena z egzaminu ustnego; aby przystąpić do egzaminu należy uzyskać zaliczenie ćwiczeń do wykładu

Ocena końcowa jest sumą ważoną z oceny z p. 1 (1/3) i oceny z p. 2 (2/3)"

Egzamin pisemny w formie testu wyboru.

Zakres tematów:

1-2. Jak uprawiać filozofię człowieka? Wstęp do antropologii filozoficznej; antropologia filozoficzna a antropologia biologiczna, kulturowa.

3-4. Współczesny spór o antropologię filozoficzną: M. Scheller i H. Plessner.

5-6. Człowiek jako osoba. Co to znaczy dla człowieka być osobą? Historyczne źródła, człowiek w personalizmie.

7-8. Godność człowieka własnością człowieka jako osoby. Kiedy godność człowieka jest naruszana?Jakie warunki muszą być spełnione dla zachowania godności człowieka?Czy w naszym społeczeństwie narusza się godność ludzką?

9-10. Natura człowieka i jego krytycy. Czy człowiek wyposażony jest w swoją "ludzką naturę"?Czy może, jak chcą niektórzy socjologowie, nabiera swoich "ludzkich cech" w wyniku procesów socjalizacyjnych i kulturowych?

11-12. Czy istnieje dusza ludzka? Różne historyczne ujęcia duszy (Platon, Arystoteles); Ja i ciało-maszyna (Kartezjusz).

13-14. Intelekt i poznanie człowieka; świadomość człowieka, jego umysł.

15-16. Samoświadomość, samowiedza człowieka; Dlaczego człowiek chce poznawać samego siebie?

17-18. Nieświadomość/podświadomość człowieka. Koncepcja człowieka w pscychoanalizie (Z. Freud, G. Jung, J. Lacan).

19-20. Człowiek jako istot wolna. Ludzka wolność. Człowiek w determinizmie. Wolność w polityce. wolność pozytywna i negatywna.

21-22. Uczucia i namiętności. Miejsce uczuć w topografii umysłu, uczucia a emocje. Podejście psychologiczne i kognitywistyczne. Ontologia emocji, racjonalność i emocje, moralność a emocje.

23-24. Ciało i cielesność w człowieku: cielesność podmiotu, podmiot i jego ciało. Co to znaczy być cielesnym?

25-26. Problematyka płci w człowieku, płeć biologiczna a płeć kulturowa. Ontologia płci, socjologia płeci.

27-28. Człowiek wobec śmierci, człowiek jako osoba nieśmiertelna. Argumenty za nieśmiertelnością człowieka. Problem samobójstwa.

29-30. Szczęście człowieka; teorie szczęścia, nauka o szczęście: czy można mierzyć szczęście? źródła szczęścia.

Metody dydaktyczne:

Podstawową metodą dydaktyczną będzie wykład.

Wykład będzie dotyczył wprowadzenia w tematykę, strukturę i sposób prowadzenia zajęć.

Sposobem weryfikacji efektów kształcenia będzie egzamin pisemny (test).

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 11:30 - 13:00, sala e-learning
Magdalena Płotka 1/50 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)