Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Cichy D., Buchcic E., et al., Kształtowanie świadomości ekologicznej społeczeństwa: teoria i praktyka, Warszawa 2016.
2. Derda I., Wojciechowska I., Edukacja ekologiczna dla przedsiębiorstw rzemieślniczych, Warszawa 2014.
3. Kaniewska M., Klimski M., Kształtowanie świadomości ekologicznej – perspektywa Lifelong Learning, „Journal of Modern Science”, Tom 2/22/2014, s. 475-489.
4. Klimska A., Klimski M., Edukacja ekologiczna w polskiej szkole, Olecko 2009.
5. Tuszyńska L., Edukacja i świadomość ekologiczna polskiego społeczeństwa, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych: kwartalnik naukowo-metodyczny”, 2014, t. 3.
6. Tyburski W., Edukacja etyczna na rzecz zrównoważonego rozwoju, w: Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland, pod red. R. F. Sadowskiego, Z. Łepki, Warszawa 2017, s. 203-211.
Literatura uzupełniająca:
1. Strumińska-Doktór A., Droga do świadomości ekologicznej, w: „Studia Ecologiae et Bioethicae”, 4 (2006), s. 427-438.
2. Tuszyńska Ligia, Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów, Warszawa 2006.
3. Wolter E., Historyczne aspekty edukacji ekologicznej w Polsce – wybrane aspekty, Warszawa 2006.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania środowiska przyrodniczego; dostrzega zależności między środowiskiem przyrodniczym i zdrowiem człowieka, kulturą oraz uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi; zna i charakteryzuje zagrożenia i problemy globalne, w tym cywilizacyjne, wie jakie są założenia i cele edukacji środowiskowej oraz edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju; wie, jak przygotować program nauczania z zakresu edukacji środowiskowej.
Umiejętności: student tworzy programy nauczania z zakresu edukacji środowiskowej oraz potrafi przeprowadzić zajęcia dydaktyczne z zakresu edukacji środowiskowej – lekcję dla uczestników (dzieci, młodzież, dorośli) wszystkich poziomów nauczania.
Kompetencje: student okazuje zainteresowanie problematyką szerokorozumianej ochrony środowiska; dostrzega znaczenie edukacji środowiskowej.
|
Zakres tematów: |
1. Przedmiot nauczania, jego zadania i konteksty psychologiczne, społeczne. znaczenie przedmiotu w życiu codziennym i zawodowym,
2. Analiza podstawy programowej przedmiotu przyroda oraz zagadnień z edukacji ekologicznej w szkole podstawowej,
3. Ogród szkolny - wykorzystanie w nauczaniu przyrody i edukacji ekologicznej szkolnej i poza szkolnej,
4. Wyjście ekologiczno - przyrodnicze, wycieczka szkolna, lekcja w terenie jako forma aktywizująca pracę uczniów,
5. Wykorzystanie na lekcjach przyrody oraz w edukacji ekologicznej terenowych ścieżek przyrodniczych,
6. Monitoring przez uczniów środowiska naturalnego najbliższej okolicy,
7. Zasady przygotowania wyjścia ekologiczno-przyrodniczego,
8. Opracowanie programu ekologiczno - przyrodniczego wyjścia dydaktycznego:
- na Dzień Ziemi,
- do Ogrodów Łazienek Królewskich,
- do Miejskiego Ogrodu Zoologicznego,
- do Ogrodu Botanicznego UW.
9. Ekologiczno - przyrodnicze wyjście dydaktyczne:
- na Dzień Ziemi,
- do Ogrodów Łazienek Królewskich,
- do Miejskiego Ogrodu Zoologicznego,
- do Ogrodu Botanicznego UW,
10-12. Przygotowanie konspektów zajęć na wyżej wymienione ekologiczno - przyrodnicze wyjścia dydaktyczne,
13-14. Podsumowanie ekologiczno - przyrodniczych wyjść dydaktycznych, przedstawienie prezentacji przygotowanych przez studentów.
15. Kolokwium końcowe
|