Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ochrona środowiska WB-IS-11-17-ćw
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

* województwo mazowieckie

1) Stan środowiska w województwie mazowieckim w 2017 roku, WIOŚ Warszawa, 2018,

2) Roczna ocena jakości powietrza w województwie mazowieckim. Raport za rok 2018, WIOŚ Warszawa, 2019

3) WIOŚ Warszawa - zakładka Monitoring wód (rzek, jezior, wód podziemnych),

4) Mapa akustyczna m.st. Warszawy 2017, Urząd m.st. Warszawy, 2017,

5) Monitoring hałasu komunikacyjnego w 2018 roku, WIOŚ Warszawa, 2019,

* województwo lubelskie

1) Raport o stanie środowiska województwa lubelskiego w 2017 roku, WIOŚ Lublin, 2018,

2) Ocena jakości powietrza w województwie lubelskim za 2018 r., WIOŚ Lublin, 2019,

3) WIOŚ Lublin - zakładka stan środowiska (monitoring jakości powietrza, monitoring wód, monitoring hałasu),

* województwo podlaskie

1) Raport o stanie środowiska województwa podlaskiego w 2017 roku, WIOŚ Białystok, 2018,

2) informacje o stanie środowiska na terenie powiatów, WIOŚ Białystok, 2018-19, http://www.wios.bialystok.pl/?go=pub

3) Ocena poziomów substancji w powietrzu i klasyfikacja stref województwa podlaskiego w 2018 roku, WIOŚ Białystok, 2019,

4) Klasyfikacja elementów stanu/potencjału ekologicznego i stanu chemicznego wód powierzchniowych płynących woj. podlaskiego na podstawie badań w 2018 roku (ocena w punktach pomiarowo-kontrolnych), WIOŚ Białystok, 2019,

5) Ocena wyników badań hałasu komunikacyjnego wykonanych na terenie województwa podlaskiego w 2018 roku, WIOŚ Białystok, 2019,

6) informacje o stanie środowiska na terenie powiatów (za 2018 rok),

* dla całej Polski

1) Monitoring Chemizmu Gleb Ornych Polski. Wyniki szczegółowe, GIOŚ & IUNG, 2019,

2) Geoserwis. Mapy, GDOŚ, 2019,

3) Centralny Rejestr Form Ochrony Przyrody, GDOŚ, 2019,

Efekty uczenia się:

Umiejętności. Absolwent potrafi:

IS1P_U01 - wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących,

IS1P_U02 - wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji,

IS1P_U04 - wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez wykorzystywanie posiadanej wiedzy – formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej związane z inżynierią środowiska,

IS1P_U05 - wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez komunikowanie się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii,

IS1P_U09 - wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez współdziałanie z innymi osobami w ramach prac zespołowych, w tym o charakterze interdyscyplinarnym,

IS1P_U10 - wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez samodzielne planowanie i realizowanie własnego uczenie się przez całe życie,

IS1P_U12 - wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne, w tym komputerowe,

IS1P_U13 - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczne.

Kompetencje społeczne. Absolwent jest gotów do:

IS1P_K01 - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści,

IS1P_K02 - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

(1) Umiejętności:

ocena 2 (ndst): student nie potrafi pozyskiwać danych o stanie lokalnego środowiska, nie potrafi przygotować raportów o stanie lokalnego środowiska,

ocena 3 (dst): student ma ograniczone umiejętności pozyskiwania danych o stanie lokalnego środowiska z raportów, w ograniczonym stopniu potrafi przygotować raporty o stanie lokalnego środowiska,

ocena 4 (db): student potrafi wystarczająco poprawnie pozyskiwać dane o stanie lokalnego, potrafi przygotować raporty o stanie lokalnego środowiska,

ocena 5 (bdb): student potrafi doskonale pozyskiwać dane o stanie lokalnego, integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie, potrafi przygotować dobrze udokumentowane raporty o stanie lokalnego środowiska,

(2) Kompetencje:

ocena 2 (ndst): student nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie, nie ma świadomości ważności oraz nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko,

ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, w ograniczonym stopniu ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko,

ocena 4 (db): student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, ma świadomość ważności oraz dobrze rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko,

ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, ma świadomość ważności oraz doskonale rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko,

Końcowa ocena z ćwiczeń:

- obecność na zajęciach,

- przygotowanie raportu: Stan środowiska w moim powiecie /dzielnicy Warszawy, punktacja:

>50% - 3,0

>60% - 3,5

>70% - 4,0

>80% - 4,5

>90% - 5,0.

Zakres tematów:

Stan środowiska w moim powiecie /dzielnicy Warszawy

1. Wprowadzenie

2. Jakość wód

3. Konsultacje rozdziału

4. Jakość powietrza

5. Konsultacje rozdziału

6. Hałas i promieniowanie elektromagnetyczne

7. Konsultacje rozdziału

8. Ochrona przyrody

9. Konsultacje rozdziału

10. Konsultacje raportu

11. Oddanie raportu, presje ekologiczne

12. Reakcje na stan środowiska

13. Wyniki raportu

14. Poprawa raportu

15. Zaliczenie

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

- metoda projektu,

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 10:30 - 11:15, sala 405
Damian Panasiuk 45/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 23
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)