Literatura: |
* województwo mazowieckie
1) Stan środowiska w województwie mazowieckim w 2017 roku, WIOŚ Warszawa, 2018,
2) Roczna ocena jakości powietrza w województwie mazowieckim. Raport za rok 2018, WIOŚ Warszawa, 2019
3) WIOŚ Warszawa - zakładka Monitoring wód (rzek, jezior, wód podziemnych),
4) Mapa akustyczna m.st. Warszawy 2017, Urząd m.st. Warszawy, 2017,
5) Monitoring hałasu komunikacyjnego w 2018 roku, WIOŚ Warszawa, 2019,
* województwo lubelskie
1) Raport o stanie środowiska województwa lubelskiego w 2017 roku, WIOŚ Lublin, 2018,
2) Ocena jakości powietrza w województwie lubelskim za 2018 r., WIOŚ Lublin, 2019,
3) WIOŚ Lublin - zakładka stan środowiska (monitoring jakości powietrza, monitoring wód, monitoring hałasu),
* województwo podlaskie
1) Raport o stanie środowiska województwa podlaskiego w 2017 roku, WIOŚ Białystok, 2018,
2) informacje o stanie środowiska na terenie powiatów, WIOŚ Białystok, 2018-19, http://www.wios.bialystok.pl/?go=pub
3) Ocena poziomów substancji w powietrzu i klasyfikacja stref województwa podlaskiego w 2018 roku, WIOŚ Białystok, 2019,
4) Klasyfikacja elementów stanu/potencjału ekologicznego i stanu chemicznego wód powierzchniowych płynących woj. podlaskiego na podstawie badań w 2018 roku (ocena w punktach pomiarowo-kontrolnych), WIOŚ Białystok, 2019,
5) Ocena wyników badań hałasu komunikacyjnego wykonanych na terenie województwa podlaskiego w 2018 roku, WIOŚ Białystok, 2019,
6) informacje o stanie środowiska na terenie powiatów (za 2018 rok),
* dla całej Polski
1) Monitoring Chemizmu Gleb Ornych Polski. Wyniki szczegółowe, GIOŚ & IUNG, 2019,
2) Geoserwis. Mapy, GDOŚ, 2019,
3) Centralny Rejestr Form Ochrony Przyrody, GDOŚ, 2019,
|
Efekty uczenia się: |
Umiejętności. Absolwent potrafi:
IS1P_U01 - wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących,
IS1P_U02 - wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji,
IS1P_U04 - wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez wykorzystywanie posiadanej wiedzy – formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej związane z inżynierią środowiska,
IS1P_U05 - wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez komunikowanie się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii,
IS1P_U09 - wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez współdziałanie z innymi osobami w ramach prac zespołowych, w tym o charakterze interdyscyplinarnym,
IS1P_U10 - wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez samodzielne planowanie i realizowanie własnego uczenie się przez całe życie,
IS1P_U12 - wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne, w tym komputerowe,
IS1P_U13 - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczne.
Kompetencje społeczne. Absolwent jest gotów do:
IS1P_K01 - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści,
IS1P_K02 - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania:
(1) Umiejętności:
ocena 2 (ndst): student nie potrafi pozyskiwać danych o stanie lokalnego środowiska, nie potrafi przygotować raportów o stanie lokalnego środowiska,
ocena 3 (dst): student ma ograniczone umiejętności pozyskiwania danych o stanie lokalnego środowiska z raportów, w ograniczonym stopniu potrafi przygotować raporty o stanie lokalnego środowiska,
ocena 4 (db): student potrafi wystarczająco poprawnie pozyskiwać dane o stanie lokalnego, potrafi przygotować raporty o stanie lokalnego środowiska,
ocena 5 (bdb): student potrafi doskonale pozyskiwać dane o stanie lokalnego, integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie, potrafi przygotować dobrze udokumentowane raporty o stanie lokalnego środowiska,
(2) Kompetencje:
ocena 2 (ndst): student nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie, nie ma świadomości ważności oraz nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko,
ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, w ograniczonym stopniu ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko,
ocena 4 (db): student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, ma świadomość ważności oraz dobrze rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko,
ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, ma świadomość ważności oraz doskonale rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko,
Końcowa ocena z ćwiczeń:
- obecność na zajęciach,
- przygotowanie raportu: Stan środowiska w moim powiecie /dzielnicy Warszawy, punktacja:
>50% - 3,0
>60% - 3,5
>70% - 4,0
>80% - 4,5
>90% - 5,0.
|